תעסוקה צופה פני עתיד: אלה השינויים ששירות התעסוקה צריך לבצע

אימוץ מודל גמיש וקשוב לצורכי דורשי העבודה מחד והמעסיקים מאידך הוא המפתח להיערכות עם אתגרי שוק העבודה הדינמי והמשתנה

שוק העבודה / צילום: שאטרסטוק
שוק העבודה / צילום: שאטרסטוק

אנו עדים, דבר יום ביומו, לשינויים המתרחשים לנגד עינינו בשוק העבודה, וכשאנו מרימים מבטינו קדימה, ניכר כי אלה מהווים רק אות לבאות. התפתחויות טכנולוגיות מרחיקות לכת, שינויים דמוגרפיים וגלובליזציה וגורמים משמעותיים נוספים מביאים לשינויים דרמטיים בשוק העבודה. אנו רואים תחילתן של מגמות אלה כבר היום, והן צפויות להתחזק ולהשתכלל בעשור הקרוב. מעבר לזיהוי המגמות וניתוחן - האתגר המרכזי של כלל המערכות היא היערכותן לקראת הבאות, וכאן יש לשירות התעסוקה תפקיד חיוני.

"חוק שירות התעסוקה" נחקק ב-1959, וכבר 60 שנים שירות התעסוקה פועל להתאמת מאות אלפי דורשי העבודה הפוקדים את לשכותיו מדי שנה, אל מול אתגרי שוק העבודה המחכים להם בחוץ. בעברו המפואר נרשמו עשורים משמעותיים ביותר, במסגרתם נדרש השירות למשימות לאומיות כדוגמת כמו אספקת כוח עבודה מסיבי בבניית "המוביל הארצי", או קליטת מאות אלפי עולים ושילובם בשוק העבודה הישראלי במשך זמן קצוב וממוקד. כיום שירות התעסוקה ניצב מול אתגרי שוק עבודה דינמי ומשתנה בקצב מהיר, ועליו להיערך בצורה יעילה וגמישה בהתאמה לשינויים.

לאורך תקופה ארוכה התרגלנו לצטט את שיעור האבטלה העומד על כ-4%. נתון זה מביא לאדישות מסוכנת בנוגע למצב האבטלה האמיתי במשק. לשירות התעסוקה יש יכולת להעמיק ולבחון את המאפיינים שמאחורי הנתונים, ואכן אנו רואים שבעוד שגרף תובעי קצבת הבטחת הכנסה המתייצבים בשירות התעסוקה צולל בשנים האחרונות, מזה כשנה וחצי עולה באופן מתון וקבוע גרף תובעי דמי אבטלה המתייצבים בלשכות.

במילים אחרות, מאחורי עשרות אלפי דורשי העבודה שאינם בעלי מיומנויות והשכלה שהצלחנו לשלב בשוק העבודה - נמצאים אלפי דורשי עבודה משכילים ובעלי מיומנויות המתקשים יותר ויותר להשתלב במעגל העבודה ומוצאים עצמם תקופות ממושכות ללא תעסוקה.

בכדי להיערך להמשך מגמה זו, שירות התעסוקה שוקד בימים אלה על "תוכנית אבטלה" רחבה וחדשנית, במסגרתה סיוע ממוקד באותם מובטלים בעלי מיומנויות ותארים והכוונתם לשוק העבודה המשתנה. לא נוותר על מתן "הדגים", תיווך ישיר למשרות על-פי התאמתן של דורשי העבודה לצורכי המעסיקים, אלא בד-בבד נייצר יותר "חכות" בדמות הכוונה, ייעוץ, קורסים מתקדמים, הסבה והכשרה מקצועית - באמצעותן יוכלו דורשי העבודה לשדרג את חזרתם לתעסוקה כשהם חזקים ומתאימים יותר לשוק העבודה.

שינוי הרכב המקצועות של שוק התעסוקה, אובדן הרלוונטיות של משרות מסוימות, הדרישות המשתנות של המעסיקים, הכישורים הרחבים יותר להם נדרשים העובדים, סגנון התעסוקה המשתנה והמגוון ואפילו אופי התעסוקה של דור ה-Y השונה בתכלית מהדורות שקדמו לו - כל אלה עומדים לנגד ענינו בבניית התוכנית. בכוונתנו לעשות את ההתאמות הנדרשות בין צורכי המשק וכללי המשחק החדשים לבין תוכניות העבודה והפעילות שלנו ב-71 הלשכות הפרוסות בכל הארץ.

עלינו לזכור כי לא לעולם חוסן. בדומה לכל תופעה כלכלית במשק, לאורך זמן ניתן לראות עליות וירידות, טיפוס לגובה רב וצניחה לשפל חסר תקדים - לכן, אל לנו לנוח על זרי הדפנה משיעור האבטלה הנמוך הנמדד בימים אלה. ראשית, כי מסתיר מגמות בעייתיות כשצוללים לנתונים ומנתחים את זהות המובטלים; ושנית, כי עלול לעלות בזמן קצר לעלות לאחוזים מדאיגים.

האתגרים הצפויים מחייבים אותנו להיות גמישים יותר ומגיבים לשינויים המתחוללים סביבנו. בניית תוכנית מקיפה, מותאמת לצורכי השוק וכוללת שיתוף-פעולה רחב וחוצה מגזרים היא המשימה המרכזית של שירות התעסוקה. כפי שעשינו ב-60 השנים האחרונות, כך גם בעתיד נמשיך להוביל ולנווט את שוק התעסוקה הישראלי לטובת כל פרט ופרט המתייצבים בלשכותינו ולטובת צמיחת המשק כולו. 

הכותב הוא מנכ"ל שירות התעסוקה הישראלי