ג'ארד קושנר מגיע לישראל לדון על תכנית השלום

על פי דיווח באמצעי תקשורת אמריקאים, יבחן קושנר את האווירה הפוליטית בישראל בעקבות הבחירות האחרונות • קושנר מתכנן לתת פומבי לתכנית השלום בין ישראל לפלסטינים

ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ
ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ

 

ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר, צפוי להגיע לביקור בישראל ובסעודיה. על פי דיווח באמצעי תקשורת אמריקאים, יבחן קושנר את האווירה הפוליטית בישראל בעקבות הבחירות האחרונות. הבית הלבן הודיע, כי קושנר מתכנן לתת פומבי לתכנית השלום בין ישראל לפלסטינים, שבה יש לסעודיה תפקיד חשוב.

לא נמסר מתי תפורסם התכנית, אך, לדברי פקיד בבית הלבן, הדבר לא יקרה לפני ביקור קושנר.

בסוף יוני, החלו להישמע בתוך ממשל טראמפ פקפוקים לגבי "עסקת המאה". שר-החוץ, מייקל פומפיאו, אמר אז בשיחה סגורה עם חברי ועידת הנשיאים של הארגונים הוא אמר, כי "אפשר לטעון שהתכנית אינה בת-ביצוע", ושייתכן שהיא "לא תתפוס תאוצה".

"ייתכן שהיא תידחה", אמר פומפיאו. "ייתכן שבסופו של דבר יאמרו אנשים (הפלסטינים) שהתכנית הזו אינה לגמרי מקורית, היא לא תעזור לנו... יש בה אולי שני דברים טובים ותשעה דברים רעים".

"אני מבין מדוע אנשים אומרים, שאת העסקה הזו רק הישראלים יכולים לאהוב", אמר פומפיאו. "אני מקווה שאנשים יקדישו זמן כדי ללמוד את התכנית".

אפילו טראמפ עצמו לא הסתייג כליל מדברי שר-החוץ שלו. בתגובה על דברי פומפיאו, הודה הנשיא שייתכן שהתכנית אינה בת-ביצוע. "נראה במרוצת הזמן", הוא אמר. כעבור זמן ניסה פומפיאו לתקן את דבריו והסביר, כי היא התכוון לומר שהוא מודע לקיומה של תפיסה שגורסת שאת תכנית קושנר רק ישראלים יוכלו לאהוב, אך הוא - פומפיאו - אינו חושב שתפיסה זו מוצדקת.

וארון דייוויד מילר, שליווה מגעים בין ישראלים לפלסטינים בממשלים דמוקרטים ורפובליקאים, אמר ל"פוליטיקו": "לכישלון יש מחיר והוא עלול להחמיר את המצב. ג'ארד קושנר צריך לנשום עמוק, לשבת בשקט ולהמתין בסבלנות עד שיתפוגג הלחץ להניח על השולחן את 'העסקה האולטימטיבית'. חזור לשולחן העבודה ותדאג לכך שתפיק תכנית שלום שיוויונית, בת-קיימא, תכנית שתקדם - לא תרסק - את האמינות של ארה"ב".