הזדמנות וחשש בצידה: המנדט עבר לבני גנץ. מה צפוי לו בימים הקרובים?

אחרי שלא הצליח להרכיב ממשלה, בנימין נתניהו החזיר אתמול את המנדט לנשיא המדינה בצעד נדיר • האם יו"ר כחול לבן בני גנץ יכול להצליח?

הבוקר (ג') יחל בישראל תהליך פוליטי נדיר. מקבל המנדט להרכבת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השלים מחזור שני של מו"מ פוליטי ללא תוצאה. ב-29 במאי הושלמו 42 יום בהם לא הצליח ביבי-קינג-הקוסם לבצע את המהלך הפוליטי הבסיסי. כעבור כ-5 חודשים ב-21 באוקטובר 2019, הוא הודיע לנשיא המדינה כי בפעם הנוספת בו ניתנה לו ההזדמנות, לא הצליח להרכיב ממשלה.

נתניהו מעביר את ישראל בחודשים האחרונים תהליכים שלא נראו פה מעולם. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, בה ראש ממשלה לא מצליח להרכיב ממשלה אחרי מערכת בחירות. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה, שזה מתרחש פעמיים תוך זמן קצר.

הסבך הפוליטי הישראלי אינו תקדימי. בשנת 1990 שמעון פרס קיבל את המנדט להרכבת הממשלה, אך לא צלח. הוא קיבל הארכה, ובסופו של דבר עבר המנדט להרכבת הממשלה לידי יצחק שמיר. אולם הסיטואציה הייתה שונה. לא דובר בקבלת המנדט בסיום מערכת בחירות, אלא אחרי שפרס היה מי שיזם את הפלת ממשלת שמיר.

גם ב-2008, כשלה ציפי לבני, אז יו"ר קדימה, בהליך הרכבת הממשלה. היא קיבלה את המנדט להרכבת הממשלה שלא בסיום מערכת בחירות אלא אחרי התפטרותו של אהוד אולמרט. אחרי שלבני לא הצליחה להרכיב את הממשלה, הוקדמה מערכת הבחירות. בסיום אותה המערכה, מפלגת קדימה בראשות לבני זכתה ב-28 מנדטים ומפלגת הליכוד בראשות נתניהו זכתה ב-27 מנדטים. אף על פי כן, נשיא המדינה שמעון פרס הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו והוא מכהן ברצף מאז ועד היום.

מה צפוי בימים הקרובים?

המו"מ הפוליטי כבר לא יערך בכפר המכביה, מקום בעל משמעות סימלית עבור הליכוד. כחול לבן טרם הודיעו היכן ישב צוות המו"מ שלהם, אבל ברור שהם יתרחקו ממקום כמו כפר המכביה, בו הליכודניקים אוהבים לקיים את אירועיהם הציבוריים.

צוות המו"מ של כחול לבן - יורם טורבוביץ מטעם גנץ, הלל קוברינסקי מטעם יאיר לפיד, לירן אבישר מטעם משה יעלון ותל"ם, אליהם מצטרפים שלום שלמה וישראל בכר - יזמין את ראשי כל המפלגות לפגישות פוליטיות. "נציג בפני כל אחד מהם את קווי היסוד של הממשלה ונבקש מהם להצטרף לקווי היסוד שלנו. כולם יוזמנו, גם הבית היהודי- איחוד לאומי", נאמר ל"גלובס" ממפלגת כחול לבן.

האם גנץ יצליח?

9 חודשים אין בישראל ממשלה, ולגנץ ניתנה ההזדמנות להיות מנהיג המעבר של התקופה אשר אחרי נתניהו. אך למרות שהצליח בבחירות והביא יותר ישראלים לתמוך בו מאשר נתניהו, לגנץ אין כרגע את המספרים הדרושים כדי לייצר קואליציית 61 יציבה.

רעיונות ממשלת המעבר, הנשענת על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת, נראים כדרך בעייתית, צולעת, להרכיב ממשלה. למעשה, לפי כל המסתמן, הנפנוף בממשלת מיעוט הנשענת על הרשימה המשותפת מבחוץ הייתה בשבועות האחרונים שוט מצידו של גנץ ומסר של הפחדה מצידו של נתניהו. זאת נראית תוכנית לא רצינית.

ואם לא המבנה המוזר הנ"ל, כיצד יש לגנץ אופציה להתקדם? האפשרויות מוגבלות, כמעט לא קיימות. בליכוד משוכנעים שגנץ יכשל ושתוך 28 יום, לא תהיה לכל השחקנים הפוליטיים ברירה אלא ללקט 61 קולות שימליצו על נתניהו. אךאם לנתניהו יש יכולת להמציא 61 קולות, מדוע לא עשה זאת כבר השבוע, בזמן שהמנדט היה אצלו?