קניונים | ניתוח

פדיונות הקניונים לא התרוממו בספטמבר: ראש השנה והבחירות לא הצליחו לעורר את ענף האופנה

יום השבתון בבחירות האחרונות לא הביא עמו בשורה למרכזי הקניות, ונרשמה בו ירידה של כ-5% לעומת הבחירות הקודמות באפריל • הפדיון היומי בספטמבר מציג ירידה של 0.7%, ואילו בתקופת ראש השנה נרשמה ירידה של כ-4% בימים שקדמו לחג ביחס לשנה שעברה

קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שני מוזס
קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שני מוזס

למרות החג והבחירות: הקניונים והמרכזים המסחריים מציגים תוצאות חלשות בשוק האופנה בחודש ספטמבר. הפדיון היומי במרכזי הקניות בחודש ספטמבר רשם ירידה של 0.7% בהשוואה לספטמבר אשתקד - כך עולה מנתוני חברת ריס שהגיעו לידי "גלובס". ריס משווה נתונים מכ-2,800 חנויות זהות בדגש על ענף האופנה. 

הבחירות האחרונות לכנסת שחלו בספטמבר היו אמורות להביא לשיפור בפדיונות בענף האופנה, שכן מדובר ביום שבתון שבו כל המרכזים והחנויות נותרו פתוחים ואף נערכו לכך עם חגיגת מבצעים ייעודית. אלא שנראה כי האדישות ממנה חששו המועמדים לכנסת הכתה דווקא במרכזי הקניות. למרות הדיווחים האופטימיים שפרסמו מרכזי הקניות על גידול בתנועת המבקרים של פי שלושה ביחס ליום רגיל, הפדיון ביום הבחירות בספטמבר ירד ב-4.7% בהשוואה לפדיון ביום הבחירות שקדם לו באפריל. כך, הקניונים האזוריים הציגו סטגנציה עם עלייה מינורית של 0.4%, ואילו המרכזים הפתוחים (פאוור סנטרים) רשמו ירידה חדה של 10.7%. הפדיון הממוצע לחנות ביום זה עמד על 128 שקל למ"ר.

ריס מציגה נתון נוסף המבטא לכאורה נקודת מבט חיובית יותר - גידול של 3.9% במכירות המצטברות. אולם הכלכלן של ריס, איתי שמחוני, מסביר כי הפער נגרם בין היתר בשל יום כיפור שחל בשנה שעבר בחודש ספטמבר, ואילו השנה חל בחודש אוקטובר. כך, רוב החנויות סגורות בכל יום כיפור, ועל כן בספטמבר 2019 יש יום פעילות אחד יותר, וממוצע המכירות ליום נמוך יותר.

עוד מציין שמחוני כי בספטמבר 2018 היו פחות ימי מכירה מלאים, ביניהם שבת נוספת ומועדים נוספים שהשפיעו על ההשוואה - כיפור, סוכות ויום השבתון במסגרת הבחירות, מה שתרם לעליית המכירות המצטברות בספטמבר השנה.

בכל אופן, גם ראש השנה הציג חולשה במכירות עם ירידה בפדיונות של 4.1% בתקופת החג (21-30 בספטמבר 2019), וזאת בהשוואה לתקופת החג בשנה שעברה (1-10 בספטמבר 2018).

בענף מייחסים את הירידות הללו לגידול במספר הישראלים שהעבירו את תקופת החגים בחו"ל, כשרבים מהם אף ביצעו את הקניות שלהם במהלך החופשה, ומכנים אותן "מכירות אבודות" ו"היקף פעילות שלא יחזור", זאת לצד התחזקות הרכישות המקוונות, כמו גם מגמה מסתמנת של האטה כללית בצריכה.

על אף הירידות, נתוני ריס מציגים נתוני צמיחה של קניונים שבלטו לחיוב, ביניהם עזריאלי חולון עם גידול של 5.2% ומכירות של 83 שקל למ"ר; ועזריאלי מלחה בירושלים עם עלייה של 3.9% ומכירות של 88 שקל למ"ר. עוד מציינת ריס לחיוב את קניון הזהב בראשון-לציון עם עלייה של 3.2% ומכירות של 77 שקל למ"ר; ואת קניון עופר הגדול בפתח-תקווה עם גידול של 2.2% למ"ר.

קניונים נוספים שבלטו לחיוב בחודש החולף לפי ריס הם ביג פאשן טבריה עם גידול של 9.2%; ביג אילת עם גידול של 8.5%; וקניון רמת-אביב עם צמיחה של 7.3%. בין הקניונים החדשים מציינת ריס לחיוב בין היתר את קניון עזריאלי ראשונים עם גידול של 8.8% בחודש ספטמבר.