המדינה נאבקת בהטמנת הפסולת – והתעשיינים מזהירים מעליית מחירים

ד"ר אלי אברמוב, יו"ר איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים: "המשרד להגנת הסביבה נכשל מזה מספר שנים בקידום של פתרונות למיחזור וטיפול בפסולת, ולמרות זאת הוא פועל במטרה להקשות על תפעול המטמנות האקולוגיות שמהוות כיום פתרון מוסדר יחיד לפסולת הביתית"

פסולת / צילום: איל יצהר
פסולת / צילום: איל יצהר

איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים מזהיר כי המדינה מטרפדת את התנהלותן התקינה של האתרים המוסדרים להטמנת פסולת תוך הרחקת השקעות חדשות בענף.

במכתב ששיגר יו"ר האיגוד, ד"ר אלי אברמוב, למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, הוא טען כי למרות שהטמנת הפסולת מהווה את הפתרון המוסדר היחיד לפסולת ביתית - המשרד פועל לייקור עלויות הטמנה הפסולת באתרים אלה.

ברחבי הארץ פועלות 12 מטמנות מוסדרות של אשפה והמרכזיות שבהן אפעה, דודאים, עברון וחגאל. כ-80% מהפסולת שנאספת ברחבי הארץ - מועברת להטמנה.

לטענת אברמוב מהתאחדות התעשיינים, "המשרד להגנת הסביבה נכשל מזה מספר שנים בקידום של פתרונות למיחזור וטיפול בפסולת, ולמרות זאת הוא פועל במטרה להקשות על תפעול המטמנות האקולוגיות שמהוות כיום פתרון מוסדר יחיד לפסולת הביתית".

הוא הוסיף כי המשרד ורשות מקרקעי ישראל פועלות לקביעת שומות שאינן סבירות כלכלית למטמנות אלה - תוך התעלמות מהשקעות עתק שנעשות מצד בעליהם במטרה להבטיח את איכות הסביבה: "שומות בלתי סבירות אלה מונעות הקצאת קרקע שתאפשר תפעול בטיחותי ברמה הנדרשת בתחום ההטמנה ומונעות פיתוח של אתרי מיחזור חדשים ומתקדמים בשטחי המטמנות תוך סיכול של השקעות חדשות", טען.

"לא מצאתי בעל מטמנה שניהל מטמנה ונטש אותה", אמר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, סמט בשיחה עם "גלובס": "בעלי המטמנות חוששים ששוק ההטמנה ייגמר - וכך גם הרווחים הגבוהים מאד שהם משיאים ממנו. בהשוואה לענפים אחרים שפועלים בתחום איכות הסביבה, הוא רווחי מאד ואין בו מסוכנות שמרחיקה ממנו משקיעים. אין לנו עניין בכך שמחירי הטמנת הפסולת יהיו נמוכים".

לפני כשבועיים פרסם המשרד להגנת הסביבה את מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2018 (מפל"ס) שמעלה כי אשתקד חלה ירידה בזיהומי הסביבה שמקורם בתעשייה - אך שורה של שריפות שפרצו באתרים להטמנת פסולת היוו בשנה שעברה כ-60% מכלל הפליטות לאוויר של חומרים החשודים כמסרטנים. ל-28% מהפליטות של חומרים אלה אשתקד היו אחראיות המטמנות אפעה ודודאים שבדרום.

בעקבות הממצאים המדאיגים שעולים מהמפל"ס המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יאיץ את מהלכיו לצמצום הפעילות להטמנת פסולת, וזאת כך שעד 2030 תצומצם הטמנת הפסולת מכ-80% כיום ל-26%.

בתוך כך, בימים האחרונים הניחו השר להגנת הסביבה, זאב אלקין וראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל את אבן הפינה להקמת מתקן חדש ומתקדם להשבת אנרגיה מפסולת.

המתקן עתיד לקום בשנים הבאות באתר השומרוני הטוב הסמוך למעלה אדומים, שיועד בעבר לשמש מטמנה שאליה תופנה פסולת שנאספת באזור ירושלים רבתי.

הליך ההקמה של מתקן ההשבה במעלה אדומים צפוי להימשך כ-6 שנים ובהשקעה שהיקפה מוערך בכמיליארד שקל: "השוק מתעניין בפרויקט הזה, גם ברמה הבינלאומית", אמר סמט ל"גלובס".

בימים האחרונים אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר פרסם מכרז בין לאומי לקבלת הצעות לתכנון, מימון, הקמה ותפעול הקמת מתקן ההשבה שאמור לייצר אנרגיה מהפסולת שתועבר אליו.

נתוני המשרד להגנת הסביבה מעלים כי ב-2016 הסתכמה כמות הפסולת העירונית ב-5.3 מיליון טון, 34% מהם שאריות של מזון. על פי המשרד, בכל שנה ההיקף הכללי של יצור הפסולת העירונית יגדל בקצב של 2%, כך שב-2030 הוא יעמוד על 6.9 מיליון טון וב 2040 כ-8.2 מיליון טון.

המתקן שעתיד לקום ליד מעלה אדומים הוא הראשון מסוגו בישראל להשבת אנרגיה מפסולת - ולדברי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, סמט, במהלך העשור הקרוב יוקמו ברחבי הארץ לפחות 3 מתקנים נוספים מסוג זה במטרה לעמוד ביעד לצמצום הטמנת הפסולת בעשרות אחוזים בתוך כעשור.