אחרי שמונה שנים: ארגון העיתונאים נפרד סופית מההסתדרות

זאת כפי שפורסם ב"גלובס" • הארגון החדש יוקם במסגרת של עמותה, ובשלב זה לא צפויים להתנהל שינויים בכל הנוגע לגביית דמי החבר מכ-3,500 העובדים שהוא מייצג • יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי: "המתווה אליו הגענו עם ההסתדרות מייצר בסיס לצמיחה משמעותית והרחבת הפעילות"

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים / צילום: שלומי יוסף
יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

לאחר שבועות ארוכים של משא-ומתן, ארגון העיתונאים נפרד סופית מההסתדרות - זאת כפי שנחשף ב"גלובס". הארגון החדש יוקם במסגרת של עמותה, ובשלב זה לא צפויים להתנהל שינויים בכל הנוגע לגביית דמי החבר מכ-3,500 העובדים שהוא מייצג.

ארגון עיתונאים הוקם לפני כשמונה שנים במסגרת ההסתדרות. תהליך ההפרדות של הגופים ייעשה בשלושה שלבים: בשלב הראשון, שיימשך עד סוף השנה הנוכחית, יתחיל הארגון החדש לגייס לשורותיו עיתונאים וועדים שירצו להצטרף אליו, אך מרבית ההוצאות שלו יישארו על חשבון ההסתדרות. בשלב השני, שיימשך עד סוף 2020, ההסתדרות תעביר אל הארגון החדש את כלל דמי החבר ודמי הטיפול שהיא גובה מעיתונאים, והארגון החדש ימשיך לטפל בכל ההתארגנויות שעדיין נותרו בהסתדרות, זאת כדי להבטיח ששום התארגנות לא תיפגע, ולא יהיה ואקום ביציגות. בשלב השלישי, שיתחיל בינואר 2021, תתבצע היפרדות מוחלטת בין הגופים, והתארגנויות ועיתונאים שעד אז לא יעברו לארגון החדש יישארו בטיפול בלעדי של ההסתדרות.

להחלטה להיפרד יש גם משמעויות כלכליות, ולכן במסגרת ההסכם סוכם כי כדי לעזור לארגון החדש בצעדיו הראשונים, ההסתדרות תעניק לו מענק של 200 אלף שקל ובנוסף מקדמה של 300 אלף שקל עבור דמי חבר. חצי מהמקדמה שהארגון יקבל תישאר אצלו אם הוא יסיים להעביר אליו את כל הוועדים עד יולי 2020. 

ההחלטה להפריד כוחות היא תקדימית (אין ארגון עובדים משמעותי שיצא מההסתדרות והמשיך לפעול עצמאית), אך מהרבה בחינות מדובר בכתובת שהייתה על הקיר.

ארגון העיתונאים, שנוסד בשנת 2012, הוא הגוף הגדול ביותר המייצג עיתונאים בישראל, וחברים בו כ-3,500 עיתונאים מ-25 גופי התקשורת מרכזיים בישראל בהם הוקמו ועדי עובדים. בין הגופים: "גלובס", חדשות 12, חדשות 13, תאגיד השידור הציבורי "כאן", "ידיעות אחרונות" ועוד. התאגיד הוקם בשלהי המחאה החברתית, ועם השנים שחלפו והמשבר ההולך וגובר בתחום המדיה, הלך הארגון והתחזק גם מבחינת מספר הגופים שאת עובדיהם הוא מייצג וגם מבחינת המשקל הציבורי שלו. למעשה, בשנים האחרונות לא היה מאבק משמעותי בתחום התקשורת שלארגון העיתונאים לא היה בו חלק משמעותי ומרכזי.

כאמור, ארגון העיתונאים היה חלק מההסתדרות מאז הקמתו, אך החיבור עורר מחלוקת בקרב חבריו מיומו הראשון. היו שראו בעיה בחיבור לגוף משמעותי במשק המסוקר באופן קבוע, שמעסיק עובדים, ושראשיו הם אנשים פוליטיים. בנוסף, הצביון של ההסתדרות הקשה במשך תקופה על ועדים של כלי תקשורת מסוימים להצטרף. עם זאת, למרות סימני השאלה, במשך שנים פעל הארגון תחת כנפי ההסתדרות, אך מאז מינויו של ארנון בר-דוד ליו"ר ההסתדרות, החלו לנשב רוחות חדשות.

כך למשל, הארגון נדרש לפנות בהתראה קצרה מאוד את המשרדים שלו בהסתדרות שלושה חודשים בלבד לאחר שעבר אליהם. עיתוי ההודעה, כך לפי גורמים המעורים בפרטים, נתפס כתמוה - זמן קצר לאחר שיו"ר הארגון, יאיר טרצ'יצקי, הגיש עתירה אישית נגד החלפת יושב-הראש של ההסתדרות ללא הליך בחירות מסודר, ועל רקע הניסיון של הארגון לאגד את עובדי אתר "דבר ראשון" מבית ההסתדרות, לאחר שזה ירד מהאוויר בפתאומיות יום לפני הבחירות ונסגר.

בהמשך נעשו צעדים חד-צדדיים נוספים שנקטה ההסתדרות שנתפסו כצעדים המחלישים את ארגון העיתונאים, למשל הפרדת הפעילות של חלק גדול מעובדי תאגיד השידור הציבורי מייצוג של ארגון העיתונאים והכפפתם לארגון עובדי המדינה. נבהיר בהקשר הזה כי עם חתימת ההסכם, הטיפול בעיתונאי התאגיד חוזר להיות באופן בלעדי אצל ארגון העיתונאים. 

תוך זמן קצר הבשילה בשני הצדדים ההבנה כי הגיעה העת להיפרד. בחודשיים האחרונים ניהל צוות מטעם הארגון, שכלל את אבנר הופשטיין, חגי מטר, טל שורר, יאיר טרצ'יצקי, לינוי בר-גפן, מרואן עתאמנה ורן רזניק, משא-ומתן עם ההסתדרות על בניית מתווה היפרדות. המתווה שאליו הגיע הצוות נידון מול הוועדים של כלי התקשורת ואושר פה-אחד בישיבה של מזכירות הארגון שדנה בו.

היום (ד') בישר יו"ר הארגון יאיר טרצ'צקי במכתב לעיתונאים על השינוי הצפוי. במכתב הוא מתאר את הנסיבות שהביאו לפרידה וכותב כי "שינוי היחס של ההסתדרות, לצד מוקדי המתיחות הרבים, הובילו לניסיון משותף שלנו ושל ההסתדרות להגיע לפרידה מוסכמת, על-מנת שארגון העיתונאים יוכל לצאת לדרך חדשה כארגון עצמאי. לשמחתנו, ארגון העיתונאים ביסס בשמונה השנים הללו מעמד ציבורי, כוח ארגוני (כלומר: החברות והאמון שלכם) ובסיס כלכלי יציב - שלראשונה יכולים לאפשר לו להתקיים ולעמוד במשימותיו הרבות והמאתגרות גם מחוץ להסתדרות. המתווה שאליו הגענו עם ההסתדרות לא רק מבטיח את הקיום של הארגון, אלא גם מייצר לדעתנו בסיס לצמיחה משמעותית והרחבת הפעילות לתחומים שעד כה לא היו לנו המשאבים לטפל בהם כפי שרצינו".