אופקו רוצה לגייס עד 100 מיליון דולר על בסיס תוצאות חדשות בניסוי בהורמון הגדילה; המניה צונחת

המוצר, שפותח ע"י פרולור הישראלית, נכשל בעבר בניסוי במבוגרים, אולם כעת הצליח בניסוי בילדים • ההורמון ישווק ע"י פייזר, ואופקו זכאית לתשלומי אבני-דרך מן השיווק של המוצר, עד 275 מיליון דולר, וכן תמלוגים

ד"ר פיליפ פרוסט, מנכ"ל ובעל השליטה באופקו / צילום: תמר מצפי
ד"ר פיליפ פרוסט, מנכ"ל ובעל השליטה באופקו / צילום: תמר מצפי

חברת הביומד הרב-תחומית אופקו   הודיעה היום (ד') על כוונתה לגייס עד 100 מיליון דולר בהנפקת מניות מן הציבור. ההודעה מגיעה על רקע הצלחה של החברה בניסוי קליני בהורמון גדילה לטיפול בילדים עם חשש לעיכוב בגדילה - אשר הוא האחרון לפני שיווק. המוצר, שפותח במקור על-ידי חברת פרולור הישראלית, ישווק על-ידי פייזר , ואופקו זכאית לתשלומי אבני-דרך מן השיווק של המוצר, עד 275 מיליון דולר, וכן תמלוגים. מניית אופקו צנחה היום בצהריים בתל-אביב ב-7%, על רקע תוכניות הגיוס, לאחר שאתמול (ג') לא הגיבה המניה לתוצאות הניסוי. בשנה האחרונה איבדה מניית אופקו 42% מערכה, והחברה נסחרת לפי שווי של 3.9 מיליארד שקל.

אופקו היא כאמור חברת ביומד רב-תחומית, אשר מפעילה את רשת המעבדות Bio Reference, משווקת את המוצר לטיפול בחולי כליות Rayaldee, ואת הבדיקות 4Kscroe ו-Claros לתחום רפואת הגבר. לחברה מגוון מוצרים נוספים בצנרת המוצרים שלה.

ב-2013 רכשה אופקו את חברת פרולור הישראלית, שנוהלה על-ידי שי נוביק ואברי הברון, ב-480 מיליון דולר במניות אופקו. זאת לאחר שד"ר פיליפ פרוסט, מנכ"ל ובעל השליטה באופקו, היה משקיע בפרולור לאורך מספר שנים. העסקה הזו הביאה את אופקו להיסחר גם בבורסה בתל-אביב. ב-2017 חתמה פרולור על הסכם למסחור מוצרי הורמון הגדילה שלה לחברת התרופות הענקית פייזר, תמורת 295 מיליון דולר מיידית ו-275 מיליון בתשלומי אבני-דרך, ועוד בתמלוגים.

זריקות הורמונים בתדירות מופחתת

הטכנולוגיה של פרולור מאפשרת מתן זריקות הורמונים בתדירות מופחתת. ב-2017 הודיעה פרולור על כישלון במוצר המוביל שלה לאותה העת - הורמון גדילה לשימוש במבוגרים. מחסור בהורמון גדילה במבוגרים על רקע גידול מוחי (סרטני או שפיר) או כתוצאה מן ההזדקנות, מוביל לעייפות ולהשמנה בטנית. חוכמת ההמונים ומספר מחקרי גישוש, סימנו את ההורמון כסם ספורט ומוצר אנטי-אייג'ינג, אם כי תועלות אלה לא הוכחו חד-משמעית. היום מבוגרים מטופלים בהורמון גדילה במקרים של מחסור משמעותי ופגיעה מהותית באיכות החיים, אך זהו חלק קטן משוק הורמון הגדילה העולמי.

אופקו ופייזר ביקשו להרחיב את השימוש הזה ולתמוך בו מחקרית. החברות ערכו ניסוי שנועד להראות כי הורמון הגדילה מפחית שומן בטני אצל אנשים עם מחסור בהורמון גדילה, אך ניסוי זה נכשל ב-2017.

במקביל, ישנו שוק קיים וברור לטיפול באמצעות הורמון גדילה בילדים עם עיכוב בצמיחה. ילדים אלה זקוקים לזריקות יומיומיות וזהו משטר טיפול קשה מאוד עבורם. בניסוי הנוכחי הראתה אופקו ב-224 ילדים, כי הטיפול פעם בשבוע היה יעיל כמו הטיפול היומי, מבחינת הגובה שאליו הגיעו הנבדקים, רמות ההורמון בדם וגיל העצמות. לא נמצאו תופעות לוואי להורמון של אופקו מעבר לתופעות הלוואי הקיימות במוצרים קיימים.

ישנן כמה חברות נוספות הנמצאות בניסויים קליניים מתקדמים בהורמון גדילה בשחרור מושהה, כולל נובו נורדיסק, אחת השחקניות המובילות בשוק הורמון הגדילה. אולם נראה כי כרגע אופקו היא הראשונה שהביאה תוצאות משביעות רצון מניסוי רחב היקף.

הכנסות חברת פייזר מהורמון הגדילה לשימוש יומי שפיתחה עומדות על 1.1 מיליארד דולר. החוזה של אופקו עם פייזר הופך אותה לשותפה גם במוצר הקיים, מיד עם אישור המוצר שלה.