Viz.Ai מגייסת 50 מיליון דולר כדי לעזור לאבחן שבץ במהירות

החברה הישראלית פיתחה מערכת לזיהוי שבץ שמבוססת על בינה מלאכותית, ובפברואר האחרון קיבלה אישור לשיווק מוצריה בארה"ב • ד"ר דוד גולן, ממייסדי החברה: "כל דקה שחוסכים בטיפול בשבץ מוחי מעניקה לחולה שבוע של חיים בריאים"

חברת Viz.Ai, שפיתחה מערכת בינה מלאכותית לזיהוי שבץ, הודיעה על השלמת סבב גיוס שני בהיקף של 50 מיליון דולר, בהובלת קרן Greenoaks Capital ובהשתתפות הקרנות Threshold, CRV והמשקיעות מהסיבוב הקודם GV (לשעבר גוגל וונצ'רס) וקליינר פרקינס.

Viz.AI עושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לנתח במהירות ובדייקנות סריקות סי.טי. לשם אבחון מהיר ומדויק של שבץ. החברה קיבלה אישור שיווק בארה"ב למוצריה בפברואר 2018, ולפני כשנה גייסה 21 מיליון דולר. כמו כן, לפני כמה חודשים חתמה החברה על הסכם שיווק מול חברת המכשור הרפואי הבינלאומית מדטרוניק .

Viz.ai הוקמה לאחר שהמייסד, ד"ר דוד גולן, סבל בעצמו משבץ וכך הכיר את הקושי שבאבחון הבעיה. גולן העריך כי היכולות שלו בתחום למידת המכונה מתאימות לפיתוח של אלגוריתם אבחון כזה. הוא חבר לד"ר כריס מנסי, נוירוכירורג ובעל MBA מסטנפורד, והשניים הקימו יחד את החברה.

אוטומציה בתחום אבחון השבץ היא משמעותית, משום שיש פרק זמן קצר מאוד - בממוצע שש שעות מהאירוע - שבו ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי. בתוך פרק זמן זה על המטופל להבין שלקה בשבץ, להגיע לבית החולים, להתקבל במיון ולעבור סי.טי. ופענוח. כל שלב כזה שניתן להאיץ, יכול להציל חיים ורקמת מוח.

כך למשל, רופאים מרשת בתי החולים Novant Health דיווחו כי במקרה חסימה של עורק גדול שמוביל ישירות למוח, הפרוצדורה הקלאסית של סילוק החסימה אורכת כ-30 דקות, ועם הטכנולוגיה של Viz.ai יכול התהליך להתקצר אפילו עד כ-10 דקות בלבד.

החברה מאגדת את התוצאות מצילום הסי.טי. של המטופל, מתריעה על אבחון של שבץ במהירות האפשרית, וגם שולחת את המידע לטלפונים של כל צוות הניתוח - כדי לחסוך את הזמן בו רופא אחד שראה את הסריקות מסביר לאחרים מה מתרחש. כיום יש חברות רבות שעוסקות בתחום הניתוח של סריקות הדמיה באמצעות בינה מלאכותית, ביניהן זברה ו-Aidoc הישראליות.

מדטרוניק רכשה כבר שתי חברות ישראליות

מדטרוניק, חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם שעימה נחתם כאמור שיתוף הפעולה השיווקי, מייצרת ומשווקת מכשירים רפואיים לטיפול בשבץ, ולכן יכולה להיות סינרגיה בין התחומים. בשנים האחרונות מדטרוניק פיתחה גישה עסקית הכוללת חתימה על הסכמי שיווק מול חברות שפיתחו יכולות אבחון ויכולות ניווט בתחומים בהם היא מפתחת מכשור רפואי, ביניהן כשש חברות ישראליות. שתיים מהחברות הללו גם נרכשו על ידי החברה: מזור, באקזיט ענק של 1.6 מיליארד דולר, ו-Av Medical באקזיט צנוע יותר של כ-30 מיליון דולר.

המערכת של Viz.ai מותקנת היום בכ-300 בתי חולים בארה"ב. החברה מונה כ-80 עובדים, ובכוונתה להכפיל את מספרם בשנה הקרובה. סכום הגיוס נועד גם להתפתחות מחוץ לארה"ב, וכן לפיתוח מוצרים חדשים. עד היום גייסה החברה סכום כולל של 78 מיליון דולר.

גולן אמר ל"גלובס" כי "המשימה שלנו היא להגביר נגישות לטיפולים מצילי חיים בשבץ. בשימוש בטכנולוגיה שלנו אנחנו רואים הפחתה משמעותית בזמני הטיפול, חיסכון לחברות ביטוח ושיפור במצב החולים. סבב הגיוס הזה יאפשר לנו להגיע לשווקים רבים יותר ולזהות מחלות ומצבי חירום רפואיים נוספים באופן אוטומטי, במטרה לשפר את רמת הטיפול הרפואי".

לדברי ניל שאה, שותף בקרן GreenOaks Capital שהובילה את הגיוס, "כמויות הנתונים ברפואה גדלות באופן אקספוננציאלי. Viz.ai נמצאת בעמדה נהדרת לניצול המידע כדי ליצור תובנות רפואיות בזמן אמת ולהשפיע על הרפואה. אנחנו רואים בחברה דוגמה לאופן שבו הרפואה תתבצע בעתיד".

"אנחנו הופכים לחלוטין את האופן שבו מתבצע הטיפול"

"כל דקה שחוסכים בטיפול בשבץ מוחי מעניקה לחולה שבוע של חיים בריאים", מסביר גולן, ואומר כי "אין אח ורע לזה בחשיבות של מהירות האבחון. יש טיפול מציל חיים, צנתור מוח, אבל רוב החולים לא מקבלים אותו בזמן. אנחנו רוצים לוודא שהחולים יקבלו טיפול כולם, וכמה שיותר מהר.

"מי שכבר במערכת וכבר עובר את סריקת הסי.טי., לפעמים מחכה עד שלוש-חמש שעות עד שמגיעה ההחלטה של הרופא. ואמרנו שדקה זה שבוע, ועוד לפני שדיברנו על הנכות בזמן החיים הללו. אצלנו תוך כמה דקות הצילום נמצא אצל מצנתר, אפילו מבית חולים אחר, והוא מתריע לצוות בבית החולים שבו בוצעה הסריקה שיש כאן מקרה דחוף. שם הרופא יכול להגיד 'לא ידעתי שבכלל הסתיימה הסריקה'. אנחנו הופכים לחלוטין את האופן שבו מתבצע הטיפול".

לגבי מדטרוניק אמר גולן כי "חטיבת הצנתור של מדטרוניק היא אחת החטיבות הצומחות שלהם, ולכן הגיוני שהם ירצו להגדיל את כמות המטופלים שמקבלים את הטיפול הזה ואת הצלחתו. זו הצלחה. אנחנו רואים במערכת דמוקרטיזציה של הטיפול הרפואי, כאשר בכל בית חולים אדם יכול לקבל אבחון מהיר לשבץ ובזכות זאת את הטיפול הכי חדשני - ולא רק בבתי החולים המרכזיים והנחשבים ביותר".