80 מיליון אירו: הכירו את ההשקעה הספרדית של אור ואורנה אלוביץ'

אור אלוביץ', בנו של שאול אלוביץ', ואשתו אורנה יגייסו השקעה של כ-80 מ' א' בפרויקט אנרגיית רוח של אנלייט • חברת האנרגיה המתחדשת נשלטה בעבר ע"י יורוקום של אלוביץ' האב, שמכרה אשתקד את החזקותיה בחברה • הגיוס ייעשה, בין השאר, באמצעות הנפקת ני"ע דיגיטליים בטכנולוגיית בלוקצ'יין

אורנה ואור אלוביץ / צילום: אביב חופי
אורנה ואור אלוביץ / צילום: אביב חופי

חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט  ממשיכה לקדם את פרויקט הענק Gecama בספרד, שעלות הקמתו מוערכת ב-330-310 מיליון אירו. הפרויקט, בהיקף של 315-300 מגוואט, נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים. אתמול דיווחה אנלייט לבורסה כי חתמה על הסכם השקעה עם חברה פרטית בשם נובאסק, שתשקיע 80-75 מיליון אירו בפרויקט (כ-40% מההון העצמי הדרוש להקמת הפרויקט), תמורת 26% מהזכויות בו - מה שמשקף פרמיה מהותית עבור אנלייט.

נובאסק עוסקת בגיוס כספים לפרויקטי תשתיות ממשקיעים מוסדיים ומוחזקת על ידי מייקל טישלר (35%), אור אלוביץ' ואשתו אורנה אלוביץ' פלד (35%) וקבוצת משקיעים נוספת. אור אלוביץ' הוא בנו של שאול אלוביץ', לשעבר בעלי קבוצת יורוקום, שקרסה תחת נטל החובות שלה לבנקים, ונמצאת זה יותר משנה בהליך פירוק תחת מנהלים מיוחדים שמינה לה בית המשפט. יורוקום שלטה בחברת התקשורת בזק (שבה כיהנו אור ואורנה אלוביץ' כדירקטורים) ובעסקים נוספים, ובהם גם באנלייט, יחד עם משפחת ויל.

אשתקד, מכרו אלוביץ' וויל את מניותיהם באנלייט (23%) לגופים מוסדיים, כאשר יורוקום, שהחזיקה ב-14.8% מאנלייט, קיבלה תמורתן 133 מיליון שקל, ששימשו לפירעון חלק מחוב החברה לבנקים. בעקבות המכירה נותרה אנלייט ללא גרעין שליטה, כשאת מניותיה מחזיקים שורת גופים מוסדיים, ובהם הפניקס, הראל, מגדל, מיטב דש, כלל ביטוח ופסגות. מאז המכירה, אגב, זינקה מניית אנלייט בכ-130% ושוויה של החברה בבורסה עומד כיום על 2.8 מיליארד שקל.

על פי ההסכם שנחתם בין אנלייט ונובאסק, תפעל האחרונה לגייס את הכספים לצורך השלמת עסקת ההשקעה, באמצעות חברה ייעודית בבעלותה המלאה. זאת, בדרך של הקצאה פרטית למשקיעים כשירים או מוסדיים, "תחת הרגולציה הרלוונטית של רשויות ניירות ערך בכל אחת מהמדינות שבה יתבצע הגיוס, לרבות באמצעות הנפקת ניירות ערך דיגיטליים בטכנולוגיית בלוקצ'יין".

העסקה עשויה לשפר את התשואה על הפרויקט

אנלייט פועלת בתחום האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח בישראל ובאירופה. מאז היווסדה בשנת 2008, הקימה החברה יותר מ-130 פרויקטים, בהספק כולל של יותר מ-500 מגוואט, וכיום היא מקימה פרויקטים בכמה מדינות בהיקף מצטבר של כ-750 מגוואט.

אנלייט, שאותה מוביל המנכ"ל גלעד יעבץ, רכשה ביולי 2018 את הזכויות לפרויקט, שנמצא באזור Mancha ו-La Castilla בספרד וצפוי לכלול כ-80 טורבינות רוח. באנלייט העריכו כי ההכנסות הצפויות מהפרויקט, שצפוי להתחיל לפעול ב-2021, יגיעו לרמה של 40-45 מיליון אירו בשנה למשך 10 השנים הראשונות לפעילותו, בהתבסס בעיקר על הסכמי מכירת חשמל מסחריים מול צרכנים גדולים או גופים מסחריים בעלי דירוג אשראי גבוה. בהמשך, לפי הערכות החברה, ההכנסות צפויות לנוע בטווח של 55-65 מיליון אירו בשנה, כתלות במחירי השוק של החשמל ובתמהיל מכירות החשמל של הפרויקט, שצפוי להתחלק בין מכירה ישירה במחירי שוק לבין מכירה בהסכמים מסחריים.

השלמת עסקת ההשקעה מותנית בתנאים מתלים, לרבות הסכמות בין הצדדים ביחס לכמה נספחים להסכם והגעת הפרויקט לסגירה פיננסית. נוסף על כך, המועד הסופי להשלמת הגיוס במלואו על ידי נובאסק נקבע ל-15 בנובמבר. באנלייט מעריכים כי אם תושלם העסקה, יתאפשר לחברה לשפר את התשואה על הפרויקט ולצמצם את המינוף הנדרש להשלמתו, כך ששיעור המינוף הבכיר יעמוד על 30%-50% מהעלות הכוללת של הפרויקט, לעומת 50%-60% אם העסקה לא תושלם.

עוד מציינים בחברה כי "הפרויקט מצוי בשלבי פיתוח מתקדמים והשלים תסקיר סביבתי, תוכנית מאושרת (תב"ע), הבטחת זכות החיבור לרשת והשגת מרבית הזכויות בקרקע, כאשר השלבים שנותרו להשלמת הפיתוח, כוללים הוצאת היתרי בנייה והשלמת הבטחת הזכויות בקרקע ליתרת שטחי הטורבינות ולתוואי קווי החשמל".