לייבפרסון | פיצ'ר

הצרות של WeWork ואובר מזכירות למייסד לייבפרסון את הבועה

במאמר שפרסם במגזין "פייננשל טיימס" כותב מייסד ומנכ"ל לייבפרסון, רוברט לוקאסיו, על האשליה שבה חי בתקופת הבועה, שגרמה לו להתמקד בצמיחה ולא ברווח; על העצה שקיבל "לבזבז מהר את הכסף - לפני שתתרסק מהמצוק"; וגם על הקושי לגלות את האמת המרה למשקיעים ולעובדים

רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ"ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה
רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ"ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה

רוברט לוקאסיו, מנכ"ל לייבפרסון  , שנסחרת גם בתל-אביב, פרסם בשבוע שעבר טור אישי בפייננשל טיימס, מפרספקטיבה של מנכ"ל שניהל חברה בימי בועת הדוט.קום, בתחילת המילניום הנוכחי. סיפורי WeWork ואובר גרמו לו לדז'ה וו לתקופה ההיא.

לייבפרסון מספקת פתרונות SaaS (תוכנה כשירות) שמאפשרים ניהול קשר בין ארגונים לבין הצרכנים שלהם. החברה הונפקה לראשונה בשנת 2001, והיא נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב לפי שווי של כ-2.4 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 76% במחיר המניה בשנה האחרונה. לבורסת תל-אביב היא הצטרפה בשנת 2011, כ-16 שנים לאחר שהוקמה על-ידי המנכ"ל לוקאסיו. החברה אמריקאית אך פעילה גם בישראל, בניהולו של יובל מטלון, ובבורסה המקומית היא אף צורפה בשנה שעברה למדד המוביל, ת"א 35.

במאמרו ב-FT הוא כותב בין היתר על האשליה שבה חי אז, בתקופת הבועה, שגרמה לו להתמקד בצמיחת החברה ולא ברווח, מספר על היועץ שהציע לו "לבזבז מהר את הכסף - לפני שתתרסק מהמצוק", וגם על הקושי לגלות את האמת המרה למשקיעים ולעובדים.

כותב לוקאסיו: "כמנכ"ל אחת מחברות הדוט.קום האחרונות שיצאו להנפקה בשנת 2000, אני מוצא שהצרות הנוכחיות של חברות כמו WeWork, אובר ופלוטון מוכרות לי מאוד.

"החברות הפרטיות הללו, שהיו רגילות ליחס של גיבורות כשגייסו בקלות מיליארדי דולרים, נתקלו בביקורת קשה כאשר ניסו לעבור לשוקי ההון הציבוריים. המודלים העסקיים שלהן מוטלים בספק, והתמחור קרס. האם זו בועת הדוט.קום שחוזרת על עצמה?", הוא תוהה.

לוקאסיו מספר כי בעוד ש-LivePerson אותה הקים ב-1995 ניצבת על קרקע יציבה כעת, הוא בהחלט זוכר את תחושות הדחייה מצד השווקים הציבוריים והטון השלילי שנלווה לכך. ואומנם המניה, שהונפקה ב-8 דולר, הגיעה ב-2001 למחיר של 11 סנט בלבד.

הוא מספר כי בעקבות כנס מנכ"לים שערכה קרן הון סיכון ידועה באותם ימים, נדלקה בראשו נורה אדומה: "האם ההתמקדות צרת האופק שלי בהצמחת החברה בכל מחיר, דחפה הצידה תפיסה עסקית בסיסית - שורת רווח חיובית?".

כשנדרש לפטר 140 מבין 180 עובדי החברה במסגרת תוכנית התייעלות, קיבל עצה מאחד הדירקטורים: "רק תגידו לכולם - עובדים ומשקיעים - את האמת, אל תספרו להם בולשיט".

"היום אני מביט אחורה ומודה מקרב לב על העצה ההיא", הוא מספר במאמר, ומציין כי לסיפור שלו יש סוף טוב - ולראיה, הוזמן בשנה שעברה לצלצל בפעמון המסחר בנאסד"ק, בפעם השנייה, כאחד המנכ"לים הוותיקים בענף הטכנולוגיה.