שחיתות | ניתוח

מה מדד השחיתות באמת אומר על נתניהו?

יאיר לפיד טוען כי "במדד השחיתות העולמי נפלנו 20 מקומות בתקופת נתניהו" • האם הוא מצטט נכון? • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

יאיר לפיד פרסם בפייסבוק פוסט נוסף, שמונה עדויות להידרדרות המדינה תחת שלטון בנימין נתניהו. אחרי שורה ארוכה של נתונים קודרים - "חוב משקי-הבית הגיע לממדים מפלצתיים", "הצמיחה התרסקה" וכו' - הוא מגיע להידרדרות בניקיון-הכפיים: "במדד השחיתות העולמי נפלנו ב-20 מקומות בתקופת כהונתו של נתניהו", כתב לפיד, והוסיף בסוגריים "אנחנו מתחת לקטאר ואיחוד האמירויות".

לפיד רשאי כמובן לתלות בנתניהו ירידה בטוהר המידות. ראש הממשלה הרי חשוד בשלושה תיקי שחיתות. אבל לפני הכול הוא צריך לדייק בעובדות, והעובדות הן שהמדד המדובר כלל לא טוען מה שלפיד מייחס לו.

כמה מילים על מדד השחיתות הבינלאומי: הוא מתפרסם מדי שנה מטעם ארגון "שקיפות בינלאומית" (Transparency International); הוא מתמקד בשחיתות במגזר הציבורי; והוא לא מתיימר לבדוק במישרין עד כמה המגזר הציבורי מושחת, אלא בוחן באמצעות שאלונים עד כמה אנשי עסקים ומומחים חושבים שהוא כזה. התוצאה היא מספר בין 0 (מושחת מאוד) ל-100 (כלל לא מושחת).

מה אומר המדד הזה על התגברות השחיתות בישראל? בפעם הראשונה שנכללנו במדד, ב-1996, קיבלנו את הציון 77. בפעם האחרונה, ב-2018, קיבלנו רק 66. בשני העשורים האלה צנחנו ממקום 14 למקום 34 - בדיוק 20 מקומות. אלא שהצניחה הזאת עלולה להטעות: מאז 1996 עלה מספר המדינות שנבדקו מ-54 ל-180. באופן יחסי, מצבנו דווקא טוב יותר.

כך או כך, הנתון הזה עדיין לא מלמד כלום על תרומתו של נתניהו. לפיד, כפי שהוא עצמו אישר לנו, דיבר על צניחה בקדנציות האחרונות של נתניהו, כלומר מאז 2009. וכפי שמראה הגרף המצורף - הידרדרות כזו לא קרתה. הציון והדירוג של ישראל שקעו עד 2006 בערך, ומאז הם מדשדשים בערך באותו מקום.

אשר לשכנותינו המפרציות, לפיד מצטט נכון מה שהובלט בעיתוני ישראל: איחוד האמירויות הגיעה ב-2018 למקום 23 (ציון 70); וקטאר למקום ה-33 (ציון 62).

השחיתות נבלמה עם נתניהו
 השחיתות נבלמה עם נתניהו

בשורה התחתונה: דבריו של לפיד לא נכונים ברובם. בעשר שנות שלטונו של נתניהו כמעט לא היה שינוי בציון ובדירוג של ישראל במדד העוסק בתפיסת השחיתות במגזר הציבורי. איחוד האמירויות וקטאר אכן דורגו במקום טוב ממנה ב-2018.

תחקיר: ארן רונדל