טראמפ: "הסנקציות על טורקיה יבוטלו; הפסקת האש קבועה"

נשיא ארה"ב התייחס הערב להפסקת האש בסוריה: "הבסנו 100% מהכליפות של דאעש" • ציין כי הוא שומר את על הזכות לחדש את הסנקציות והודיע כי הוא עשוי להיפגש עם ארדואן

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע הערב (ד') כי החליט להסיר את הסנקציות מעל טורקיה בעקבות הודעת אנקרה כי הפסיקה את הלחימה לאורך הגבול עם סוריה. טראמפ הצהיר שהפסקת האש הזמנית תהיה עתה קבועה וחזר שוב על הכרזה קודמת, שארה"ב "הביסה את הח'ליפות של דאעש בכל 100%". הוא אמר, כי ארצו תשאיר מספר קטן של כוחות אמריקאים להגן על מתקני הנפט באזור.

בהודעה קצרה מהבית הלבן אמר טראמפ, כי ברצונו להודות לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, "אדם שאני מכירו היטב, אדם שאוהב מאוד את ארצו... שעושה לדעתו את הדבר הנכון למען ארצו". טראמפ הוסיף כי הוא עשוי להיפגש עם ארדואן "בעתיד הקרוב מאוד". בוושינגטון פורסמו הערכות שטראמפ יזמין את ארדואן לבית הלבן בשבועות הקרובים, אם כי טרם פורסמה הודעה רשמית על כך.

טראמפ לא הזכיר זאת, אך ג'ים ג'פרי, נציג ארה"ב למלחמת הקואליציה של מדינות המערב נגד דאעש, אמר היום כי ארה"ב מאמינה שכוחות בסוריה, ששיתפו פעולה עם טורקיה בהתלקחות לאורך הגבול בין שתי המדינות, ביצעו פשעי מלחמה נגד הכורדים. טראמפ אף לא הזכיר את החלטת טורקיה לעקור את התושבים הכורדים במה שמכונה "רצועת הביטחון" לאורך הגבול וליישב במקומם שני מיליון פליטים מסוריה.

הנשיא אמר כי הוא שומר את הזכות לחזור ולהטיל את הסנקציות אם טורקיה אם תחדש את הלחימה לאורך הגבול. "אנו מצפים מטורקיה שתשמור על הפסקת האש", הוא אמר.

טראמפ הזכיר, כבדרך אגב, גם את תרומת הכוחות הכורדים למלחמה נגד דאעש. לדבריו, הוא שוחח טלפנית עם "עם גנרל מסלום, מפקד הכוחות הכורדיים" וזה הביע באזניו את הכרת התודה של העם הכורדי. "הצלנו חייהם של אלפי כורדים בהפסקת הראש שיזמנו והכורדים מבינים זאת", אמר טראמפ.

הוא הכריז שהגיע הזמן להוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה. כדבריו: "היינו צריכים להיות שם 30 יום. זה היה לפני כמעט 10 שנים... עשינו עבודה טובה ועתה אנו עוזבים". טראמפ חזר על קריאתו למדינות אירופה להחזיר לשטחן את אזרחיהן, טרוריסטים של דאעש, שכלואים עתה במחנות מעצר בשטחה של סוריה, ולהעמיד אותם לדין.

טראמפ הדגיש שוב כי ארה"ב אינה השוטר של העולם. "כמה חיילים אמריקאים צריכים להיהרג בחולות העקובים מדם של המזרח התיכון?" - הוא שאל. "ארה"ב הוציאה טריליוני במזה"ת, אך אלפי אנשים הוסיפו למות שם בקרבות".

"אותם אנשים שקראו להשאיר את החיילים האמריקאים באזורי מלחמה בעולם הם אותם אנשים שרוצים לפתח את שערי ארה"ב לפליטים ואולי טרוריסטים ממדינות אלה, אך זה לא יקרה במהלך נשיאותי", אמר הנשיא.

מענה לביקורת העזה 

הנאום הערב היה מענה לביקורת העזה שנמתחה על הנשיא בגין החלטתו להוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה. טראמפ ויועציו לא ציפו לביקורת הזו. היא נבעה לא מהמקורות הצפויים, כלומר גורמים דמוקרטים, אלא גם מבעלי הברית החזקים של הנשיא, לרבות מחוקקים רפובליקאים שהלכו אחרי טראמפ באש ובמים עד עתה. כולם הדגישו לא רק את העובדה, שטראמפ נעץ סכין בגב הכורדים, שלחמו בצד האמריקאים נגד דאעש, אלא גם את חלון ההזדמנויות שהנסיגה פותחת לפני איראן.

למעשה, איראן קיבלה עתה אור ירוק לפעול בסוריה כולה, לרבות בשטחים שקרובים לגבול עם ישראל. במקביל, רוסיה ממלאת את החלל שנוצר בעקבות הנסיגה האמריקאית וכך נעשתה בבת אחת גורם מכריע באזור. נוסף לכך, חלק מהלוחמים הכורדים ששמרו על מחנות מעצר שבהם כלואים אלפי טרוריסטים של דאעש בסוריה זנחו את משמרתם. יש הערכות שמאות אנשי דאעש נמלטו וכנראה ינסו לחזור לאירופה.

ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה"ב באו"ם, שנהנית מפופולריות עצומה במפלגה הרפובליקאית, צייצה בעקבות ההחלטה: "לכורדים הייתה חשיבות גדולה במאבק המוצלח נגד דאעש בסוריה... לתת להם למות היא משגה גדול". ומיץ' מקונל, ראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, שנחשב פודל של טראמפ: "נסיגה נמהרת של כוחות ארה"ב מסוריה תביא תועלת רק לרוסיה, לאיראן ולמשטר אסד, והיא תגדיל את הסכנה שדאעש וארגוני טרור אחרים יתארגנו מחדש וישובו לפעול".

סנטורים רפובליקאים אחרים השמיעו התבטאויות דומות. אחד מהם, לינדסי גראהם, שבדרך כלל מגלה נאמנו עיוורת לנשיא, אמר שצעדו של טראמפ "מגוחך" ו"אסון שמתרחש לנגד עיננו". הביקורת של מחוקקים רפובליקאים מעלה אפשרות שהקונגרס יקבל חוק חסין וטו נגד הנסיגה (כל המחוקקים הדמוקרטים השמיעו ביקורות קשות יותר).

אפילו פט רוברטסון, הכומר האוונגלי שמיליונים עוקבים אחרי שידורי הטלוויזיה שלו, הזהיר את טראמפ, שהוא "עלול לאבד את המנדט האלוהי שניתן לו" אם אכן יפקיר את הכורדים.

אך מעבר להשלכות הפוליטיות המקומיות, ייאלץ עתה ממשל טראמפ להתמודד עם בעיה חמורה הרבה יותר - אבדן האמינות של ארה"ב בקהילה הבינלאומית. רשת NBC חשפה בעבר שטראמפ לא התייעץ עם בעלות בריתו הקרובות ביותר, בריטניה וישראל, ואפילו לא נתן להן התרעה מוקדמת על הסגת הכוחות, למרות שבריטניה מחזיקה יחידות של כוחות מיוחדים בסוריה. "מילא הכורדים, אבל האם טראמפ מפנה עורף אפילו לידידות הקרובות ביותר של ארה"ב"? אמר אנליסט של NBC. "ומה יאמרו סעודיה? קוריאה הדרומית"?.

ההחלטה להסיג את הכוחות נמצאת בניגוד מפורש לרצון הקונגרס. בתיקון (תוספת) להצעת חוק פרו-ישראלית, שמעניקה גיבוי לצעדים של מדינות ארה"ב נגד BDS, ב-5 בפברואר השנה, יצא הסנט נגד נסיגה חפוזה מסוריה ואפגניסטאן וקבע כי "דאעש מוסיף להיות איום רציני". התיקון אמנם אינו מחייב (כלומר אין לו שיניים), אך הוא נהנה מתמיכת רוב הרפובליקאים בסנט.

"אני מאמין שהאיומים (של דאעש) נותרו כשהיו", אמר אז ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בסנט, מיץ' מקונל. "דאעש ואל-קאעדה טרם הובסו, והאינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקאי מחייבים המשך המחויבות שלנו (בסוריה ובאפגניסטאן)... נסיגה חפוזה משתי מדינות אלה תאפשר לטרוריסטים להתארגן מחדש, לערער את היציבות באזורים בעלי חשיבות קריטית וליצור חללים ריקים שיתמלאו ע"י רוסיה ואיראן".