נשיא FATF: מטבעות דיגיטליים כמו ליברה "עלולים להוביל לסיכונים חדשים של הלבנת הון"

כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, שאליו הצטרפה השנה גם ישראל, מבקש להבטיח כי לסיכונים הנובעים ממטבעות דיגיטליים "יציבים" יינתן מענה הולם • מחיר הביטקוין צנח אתמול לשפל של חמישה חודשים במהלך השימוע בקונגרס למנכ"ל פייסבוק בנוגע לפרויקט ליברה

ד”ר שלומית ווגמן–רטנר, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור / צילום: רן יחזקאל
ד”ר שלומית ווגמן–רטנר, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור / צילום: רן יחזקאל

שיאנגמין ליו, נשיא FATF, כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון, סבור כי מטבעות דיגיטליים "יציבים" (Stablecoins - מטבעות קריפטו הצמודים לדולר או למטבעות ריבוניים אחרים), כמו המטבע ליברה שמתכננת להשיק פייסבוק, עלולים לפגוע במאמצים הבינלאומיים למנוע פעילויות פיננסיות פליליות. דבריו של נשיא FATF בעניין נאמרו בסוף השבוע האחרון, בתום שבוע מפגש קבוצות העבודה והמליאה של הארגון הבינלאומי, שהתקיים בפריז.

במהלך המפגש התקיימו עשרות דיונים בהשתתפותם של יותר מ-800 נציגים של 205 מדינות, טריטוריות וארגונים בינלאומיים, בנושאים הנוגעים לקידום המשטר העולמי למאבק בהלבנת הון, מימון טרור ומימון הפצת נשק להשמדה המונית. המשלחת הישראלית שהגיעה לפריז, בהובלתם של נציגי הרשות לאיסור הלבנת הון בראשות ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, השתתפה באופן פעיל בדיונים ובקבלת ההחלטות לקידום עבודתו של FATF. זהו המפגש הראשון של הארגון תחת כהונת סין כנשיאת הארגון. 

בנוגע למטבעות הדיגיטליים, החליט הארגון להמשיך בהגברת הפיקוח העולמי בהיבטי הלבנת הון ומימון טרור והודיע כי מעתה יבחן בביקורותיו האם כל מדינות העולם אימצו רגולציה מספקת בהתאם לסטנדרטים והאם הן מבינות את הסיכונים הנובעים ומבצעות פיקוח הולם בתחום. נוסף על כך, קבע הארגון כי גם נכסים וירטואליים מסוג Stablecoins נכללים תחת המשטר העולמי ויש להחיל על הפעילות בהם את מלוא המשטר.

המפגש של FATF בפריז עסק גם בנושאים אסטרטגיים נוספים, ובסוף השבוע פרסם הארגון הצהרה חריפה בעניין איראן, הקוראת לכל המדינות החברות בו ולכל המדינות המצייתות לכלליו - יותר מ-200 מדינות וטריטוריות - להחיל כמה אמצעי נגד קונקרטיים בנוגע לאיראן. צעדים אלה כוללים ביצוע בדיקות נאותות מוגברות בקשר עם קיום מערכות יחסים עסקיות וביצוע פעולות עם יחידים וישויות משפטיות מאיראן; הגברת הפיקוח על מוסדות פיננסיים איראניים; החלת משטר דיווחים מוגבר על המוסדות הפיננסיים ברחבי העולם ביחס לעסקאות מול איראן; וחיוב קבוצות פיננסיות בינלאומיות לבצע ביקורת חיצונית מוגברת על פעילות סניפים וחברות בנות הממוקמות באיראן.

יתרה מכך, הארגון קבע כי אם איראן לא תאמץ באופן מלא את האמנות הבינלאומיות נגד מימון טרור עד לפברואר 2020, תבוטל כליל השעייתה מה"רשימה השחורה הכפולה" המחמירה ביותר באופן אוטומטי, והארגון יקרא שוב למדינות העולם להחיל כלפיה סנקציות כלכליות אפקטיביות.

דוח על מטבעות "יציבים" יפורסם ב-2020

בנוגע למטבעות הדיגיטליים, על פי דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס" ביום שישי האחרון, אמר נשיא FATF, ליו: "אם מטבעות דיגיטליים 'יציבים' יהפכו לנפוצים, הדבר עלול להוביל לסיכונים חדשים בנוגע להלבנת הון ומימון טרור". הוא הוסיף כי תפקיד הארגון, שבראשו הוא עומד, להבטיח כי לסיכונים הנובעים ממטבעות דיגיטליים כאלה יינתן מענה הולם. גם המטבעות היציבים וגם המנפיקים שלהם יידרשו לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים של מטבעות קריפטו ושל נכסים פיננסיים מסורתיים, לדברי ליו. בחודש שעבר ציין ליו כי ארגון FATF עוקב מקרוב אחרי פרויקט ליברה.

FATF צפוי לפרסם בשנה הבא דוח על מטבעות דיגיטליים "יציבים", שיישלח לשרי אוצר ולראשי בנקים מרכזיים במדינות G-20 (פורום שבו חברות 20 הכלכלות הגדולות בעולם). ביום חמישי האחרון פרסם ארגון המדינות המתועשות G7 דוח רשמי בנושא מטבעות דיגיטליים יציבים, שבו הכריז כי "אסור שאף פרויקט מטבע דיגיטלי 'יציב' עולמי להתחיל לפעול, עד שיינתן מענה הולם לאתגרים ולסיכונים משפטיים ורגולטוריים הנוגעים לו".

עם סיומו של שבוע מפגש קבוצות העבודה והמליאה של FATF, אמרה ד"ר ווגמן-רטנר, ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון: "טרם חלפה שנה מאז הצטרפות ישראל כחברה מלאה ב-FATF וכבר ניתן לראות את החשיבות הניכרת של מעורבותה בדיונים המקצועיים ומידת השפעתה על קבלת ההחלטות בארגון. לצד קידום המאבק העולמי במימון טרור, המשלחת הישראלית ל-FATF מעורבת בנושאים רבים העומדים בראש סדר העדיפויות של הארגון, כדוגמת נכסים וירטואליים, זיהוי דיגיטלי ושקיפות בנושא בעלי שליטה ונהנים, וזוכה להערכה רבה על תרומתה לפעילות הארגון".

השימוע בעניין ליברה הפיל את הביטקוין

החששות של רגולטורים פיננסיים בעולם בנוגע לפרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, הובילו באחרונה לעזיבתן של שבע מתוך 28 השותפות באיגוד ליברה, האחראי לפרויקט, שבראשו עומדת פייסבוק. שבע החברות שהחליטו לפרוש מהאיגוד הן ויזה, מאסטרקארד, פייפאל, איביי, בוקינג, סטרייפ ו-Mercado Pago.

אתמול (ד') התייצב מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, לשימוע בפני ועדת השירותים הפיננסיים של הקונגרס האמריקאי, שבו נדון, בין השאר, פרויקט ליברה. במהלך השימוע שנערך בקונגרס, צנח שערו של המטבע הקריפטוגרפי המוביל ביטקוין אל מתחת ל-7,500 דולר לראשונה זה חמישה חודשים. זהו מחירו הנמוך ביותר של הביטקוין מאז 19 במאי 2019, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. הבוקר נסחר הביטקוין לפי שער ממוצע של 7,470 דולר, המשקף לביטקוין שווי שוק של כ-135 מיליארד דולר - 66% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה יותר מ-3,000 מטבעות דיגיטליים שונים.

בעדותו אתמול ניסה צוקרברג להשתמש בתחרות מול סין כמניע לתמיכת המחוקקים בליברה. במענה לשאלותיהם של חברי הקונגרס, אמר בין השאר: "בעוד אנו יושבים כאן, יש 14 מיליון אמריקאים ללא גישה לשירותים פיננסיים. התעשייה הפיננסית נמצאת בסטגנציה, והבעיה הזאת ניתנת לפתרון. ליברה יכול לסייע בכך. אני לא יודע איך ליברה יעבוד, אבל אני מאמין שצריך לנסות, בפרט כאשר עושים זאת באחריות. לא נעשה דבר בלי אישור הרגולטור האמריקאי". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.