הרמטכ"ל כוכבי לא מחכה לתקציב: התר"ש הבאה של צה"ל תמומש החל מינואר הקרוב

בליבת התוכנית הרב-שנתית שעל פיה צה"ל יפעל ב-5 השנים הבאות: הרחבת יכולות המודיעין והקטלניות של צה"ל; קיצור המערכה הבאה ורכש של מל"טים ושל חימושים מדויקים

אביב כוכבי צילום: ארז חרודי – עושים צילום
אביב כוכבי צילום: ארז חרודי – עושים צילום

הרמטכ"ל אביב כוכבי לא מחכה למקורות תקציבים למימון תוכנית העבודה החדשה של צה"ל, ובימים האחרונים הוא קבע כי התוכנית, שמכונה תנופה, תצא לדרך כבר בינואר 2020. זאת למרות שעדיין לא הוקמה ממשלה חדשה שתאשר את תקציב המדינה הבא, ואיתו את תקציב הביטחון.

מזה מספר חודשים שבין צה"ל לבין משרד האוצר מתקיים שיח אודות התר"ש הבא: בין הצדדים לא הושגו הסכמות בנושא אך עם זאת, גורמים צבאיים הגדירו את השיח המתקיים כ"שיח חיובי". זאת, בזמן שבאוצר לוחצים על הצבא לממן את חלק גדול מהתוכנית באמצעות התייעלות. יצוין כי בעבר האוצר הציג לצה"ל מתווה שעל פיו ניתן יהיה לחסוך כ-800 מיליון שקל בשנה מביטול הגדלות הרמטכ"ל לפנסיה, חיסכון נוסף של כ-300 מיליון שקל שיושג להערכת האוצר מביטול גילום הרכב הצמוד שמקבלים אנשי הקבע וצעדים נוספים שעשויים להערכת האוצר לחסוך עוד מאות מיליוני שקלים בשנה.

בצה"ל אומרים כי התר"ש החדשה, שתחליף את התר"ש גדעון שעל פיה פעל הצבא ב-5 השנים האחרונות, נבנתה מתוך רציונל של עיצוב צה"ל לעשור הבא - עד 2030. משך התר"ש החדשה יהיה 5 שנים.

בצה"ל אמרו עוד כי ריבוי האיומים וריבוי גזרות הפעילות הובילו את צה"ל לקיים תהליך של הערכת מצב מקיף וכולל ובמרכזו עידכון תפיסת ההפעלה, תוך שיפור היכולות ההתקפיות וההגנתיות של הצבא.

עקרונות התר"ש סוכמו כבר במהלך השנה האחרונה, מאז שכוכבי נכנס לתפקידו: ברבעון השני של השנה צוותים רבים שמינה כוכבי עסקו בגיבוש תפיסת ההפעלה של צה"ל לניצחון בעימות עתידי ובהערכת כשירות הצבא לכך; ברבעון השלישי גובשו עקרונות התר"ש תנופה וברביעי התוכנית מתכנסת לישורת האחרונה - בציפיה לאשר אותה לפני הדרג המדיני.

במהלך השבועות האחרונים הוטלו ספקות ביכולת של צה"ל להוציא לדרך את התר"ש החדשה במועד שנקבע לה וזאת בשל המצב הפוליטי המקשה על הקמת ממשלה חדשה, שתאשר את המסגרות התקציביות שלו. על רקע מצב זה, הרמטכ"ל כוכבי החליט כי התר"ש תצא לדרך בכל מקרה - והמסגרות התקציביות הסופיות שלו יקבעו עם כינון הממשלה ומינוי שר הביטחון הבא.

בצה"ל אמרו כי תפיסת ההפעלה לניצחון בלחימה עתידית נבנתה על בסיס השאיפה לקצר את משך הלחימה הבאה תוך הגדלת ההישג המבצעי של ישראל ביחס לאויב וזאת תוך הקטנת המחיר בצד הישראלי. בצה"ל הדגישו כי תפיסה זו תחייב השתנות עמוקה בצה"ל - תהליך שצפוי להימשך מספר שנים.

התפיסה החדשה שמתגבשת כוללת תמרון רב מימדי שכולל יכולות אינטנסיביות משולבות של מודיעין, אוויר, תת קרקע, סייבר לוחמה אלקטרונית; מהלומות רב מימדיות, שבמסגרתן יונחתו על האויב מהלומות קינטיות בהיקפים נרחבים ביותר תוך שיפור יכולות הדיוק והקטלניות של יחידות הצבא והגנה רב מימדית, הכוללת הגנה אווירית, מכשולים, הגנות סייבר וארגון מרחבי הלחימה באופן שיאפשר לכוחות הלוחמים לפעול ברמת יעילות גבוהה.

בלבת התר"ש מהלכים להשלמת פערים בתחומי החימוש, החלפים, אמצעי לחימה וכוח אדם מיומן; הגדלת יכולות החשיפה של "אויב נעלם" במרחבים אורבניים באמצעות חיזוק מערך המודיעין; שיפור היכולות ההתקפיות ואמצעי ההשמדה של צה"ל ועוד. במסגרת תר"ש תנופה הצבא שואף להרחיב את יכולותיו להסרת איומים אסטרטגיים.

במסגרת יישום המהלכים הקשורים לתר"ש הצבא מתכוון לקיים רכש בהיקף של מאות מיליוני שקלים של אמצעי לחימה ייעודיים שישמשו את הקצה המבצעי של צה"ל; רכש של כלי טייס בלתי מאוישים (כטב"מים); הסטת משאבים מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי לרכש של חימושים מדויקים ושיפור יכולות יצור המטרות.

לצד אלה הצבא מתכוון לצאת לפיילוט של מקטע גבול חכם וקטלני ברצועת עזה, הרחבת החטיבות המרחביות ביהודה ושומרון תוך הקצאת "אמצעים חכמים", עיבוי מערך ההגנה של כיפת ברזל, בחינת פיתוח של יכולות יירוט חדשות ושיפור יכולות ההגנה מפני רחפנים ברצועת עזה ובגבולות הצפון.