20 מיליון עצים תמורת 20 מיליון עוקבים: היוטיובר שרוצה להציל את העולם

איך החליט יוטיובר בן 21 לחגוג את חציית רף ה-20 מיליון עוקבים ואיך זה הוביל לקמפיין גלובלי אליו הצטרפו יוטיוב עצמה וגם באזפיד ו-TED?

מיסטר ביסט ועוד יוטיוברים בפרויקט הנטיעות / צילום: מתוך יוטיוב
מיסטר ביסט ועוד יוטיוברים בפרויקט הנטיעות / צילום: מתוך יוטיוב

בזמן שתחזיות קודרות משרטטות את תוצאות משבר האקלים וברחבי העולם מוחים מיליוני אנשים בדרישה מן הממשלות לבלום את המשבר, צפות בשטח יוזמות אזרחיות מעוררות תקווה של אזרחים פרטיים. יוטיובר אמריקאי בשם "מיסטר ביסט", או בשמו האמיתי - ג'ימי דונלדסון בן ה-21, חצה את רף ה-20 מיליון עוקבים ביוטיוב וביקש מצופיו להציע לו כיצד לחגוג את המאורע. הוא התלהב במיוחד מהצעה ברוח התקופה ומגולשים שקראו לו - סייע להילחם במשבר האקלים, פעל לנטיעת 20 מיליון עצים. דונלדסון החליט לצאת לדרך עם הרעיון שלו בתקווה לסחוף אחריו את בני דורו ואת הציבור, וכך קרה ביום שישי.

בשיתוף עם היוטיובר מארק רובר, מהנדס לשעבר בנאס"א ועמותת arbor day, הארגון הגדול בעולם לנטיעת עצים המבצע שיתופי פעולה דרך קבע ושתל בשנה החולפת 6.7 מיליון עצים, נולד קמפיין הקורא לציבור לתרום כסף לשתילת עצים - על כל דולר שנתרם, יישתל עץ ברחבי העולם.

למהלך נרתמו מאות יוטיוברים שהעלו סרטונים שהפכו במהרה ויראליים וכל יוטיובר התחייב שכל סרטון הנושא את ההאשטג המיוחד של הקמפיין #TeamTrees, רווחי הפרסומות שלו יופנו ב-100% לקמפיין. כך, רק אם תצפו בסרטונים - תתרמו באופן אקטיבי לשתילת העצים. דונלדסון, אגב, תרום 200 אלף דולר מכספו הפרטי. הקמפיין עתיד להסתיים בפתחה של השנה החדשה - 1 בינואר 2020. נכון לעכשיו, נתרמו באתר הקמפיין שעלה רק לפני 24 שעות לאוויר כמעט 4.5 מיליון דולר, דרך יו טיוב נתרמו מיליון וחצי דולר, ללא הסכום שייתרם בזכות צפייה בפרסומות. ליוזמה הצטרפו ביממה האחרונה גם TED ובאזפיד. לדברי דונלדסון, מדובר בשת"פ הגדול בהיסטוריה של יוצרי יוטיוב על גבי הפלטפורמה.

לפי מחקרים רבים, עצים הם פתרון קריטי לפתרון משבר האקלים. בזמן שבני האדם מגבירים את פליטות הפחמן ופוגעים בכדור הארץ, עצים סופחים פחמן מן האוויר, לוכדים מזהמים כמו חנקן דו חמצני ומזהמים הנפלטים מתחבורה, ומאטים אקטיבית את החרפת המשבר.

עץ אחד מנקה, מסנן ומטהר 100 אלף מ"ק אוויר מזוהם מדי שנה, מייצר 700 ק"ג חמצן, וקולט 20 טון פחמן דו-חמצני. עץ אחד מסייע להורדת הטמפרטורה בסביבתו בקיץ עד 4 מעלות, ומערכת שורשים של עצים בוגרים עשויה להיות גורם ממתן באופן משמעותי ברעידות אדמה.

לעצים תועלות רבות והם גם משמשים בית לבעלי חיים רבים: עץ אלון בוגר אחד, למשל, יכול לשמש בית ל-500 מינים שונים של בעלי חיים. בעידן של הכחדת מינים המונית, המתרחשת בין היתר בשל צמצום שטחי המחיה של בעלי החיים לטובת פעילות אנושית, שתילת של עצים מספקת לא רק הגנה לבני האדם, אלא גם בית וביטחון לבעלי חיים.

עוד לפי מחקרים, שתילת מיליארדי עצים ברחבי עולם יכולה לסלק 25% מהפחמן המצוי באטמוספירה בשל פעילות אנושית מאז תחילת העידן התעשייתי. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי נטיעה של עצים חדשים וצעירים לא יכולה להחליף עצים בוגרים קיימים, שחשיבותם עבור המערכות האקולוגיות היא קריטית. נטיעה רחבת היקף של עצים חייבת להיעשות תוך תכנון קפדני ובחינה של התאמתם למערכות האקולוגיות הקיימות.

אתר הקמפיין: https://teamtrees.org