הדרישה המפתיעה של יאיר כץ: הפרטת 51% מתע"א במטרה להתנתק מרשות החברות

מדובר במגע רשמי ראשון שמקיימים יו"ר ועד עובדי תע"א עם מנהל רשות החברות על רקע תוכנית ההנפקה המתגבשת • כץ: "המטרה היא להתנתק מרשות החברות והממונה על השכר באוצר, ואם כבר הולכים להנפקה – לפחות שגם לעובדי התע"א תצא מזה תועלת"

יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי תע"א / צילום: יונתן בלום, גלובס
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי תע"א / צילום: יונתן בלום, גלובס

דרישה מפתיעה מצד יו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית יאיר כץ במסגרת המהלכים שמנסה לקדם רשות החברות הממשלתיות להנפקת החברה: בפגישה שקיים עם מנהל רשות החברות, ינקי קוינט, התנה כץ את תמיכת העובדים בתוכנית ההנפקה בכך שהמדינה תפריט לא פחות מ-51% ממניות החברה. בכך, למעשה, התע"א תהפוך בתום ההליך לחברה ציבורית.

ל"גלובס" נודע כי הפגישה בין קוינט לבין כץ התקיימה ביום חמישי - ומדובר במגע רשמי ראשון שמקיימים השניים על רקע תוכנית ההנפקה המתגבשת. כץ אישר את הדברים, ואמר כי הסיבה לדרישה שהעלה היא שבאמצעות מהלך זה התעשייה האווירית תשתחרר מההגבלות הרבות שמוטלות עליה בהיותה חברה ממשלתית, שנתונה לרגולציה רבה מצד המדינה, כמו גם הגבלות שכר מצד הממונה על השכר באוצר, הקושי שלה לרכוש חברות חדשות ובהרחבת פעילותה בשוק שמתאפיין בתחרותיות רבה: "המטרה היא להתנתק מרשות החברות ואם כבר הולכים להנפקה - לפחות שגם לעובדי התע"א תצא מזה תועלת", אמר.

יצוין כי מזה תקופה ארוכה שבכירים בתעשיות הביטחוניות הממשלתיות מתלוננים כי הם מתקשים לגייס לשורותיהם "טאלנטים" בשכר גבוה - בשל מגבלות מצד המדינה.

הדרישה שהעלה כץ בפגישתו עם קוינט הפתיעה בכירים באוצר ובתע"א, שכן עד כה התכנית המתגבשת דיברה על הנפקת מיעוט של 25% מהחברה. תכניות הנפקה כאלה גובשו בשנים האחרונות מספר פעמים, אך בסופו של דבר לא יצאו לפועל.

בשנה האחרונה ראשי החברה מקדמים את התכנית במרץ, וזאת כשברקע תמיכת רשות החברות במהלך זה. גורמים שמעורבים בנושא אמרו כי יישום התוכנית מתעכב מזה חודשים רק בשל המצב הפוליטי, שמקשה על הרכבת ממשלה חדשה.

עם זאת, בתע"א וברשות החברות הממשלתיות מצפים שעם כינון ממשלה חדשה, התוכנית תהיה מגובשת דיה ובאופן שיאפשר להביא אותה לאישור פורמלי וליישם אותה מיד לאחר מכן.

ספק אם ההצעה של כץ, להרחיב את ההנפקה המתוכננת של החברה, תתקבל ברשות החברות הממשלתיות. זאת על רקע ההתנגדות הצפויה מצד משרד הביטחון לכך.

משרד הביטחון הוא צד שמעורב בהליך זה, ושר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן אף הורה בעבר להקפיא את המהלכים בנושא בשל התנגדותו של הממונה על הביטחון שבמשרד הביטחון.