הכתובת הייתה על הפיגום: אין דבר כזה ליקוי בודד באתר בנייה

המציאות מוכיחה כי בדרך כלל לא יימצא רק ליקוי אחד בודד באתר, ולא באתר אחד בלבד של חברה שיש לה כמה אתרים • לקחים ממותו של בלאל ערקאווי • פרשנות

תאונה קטלנית באתר בנייה ברעננה / צילום: אלון רון
תאונה קטלנית באתר בנייה ברעננה / צילום: אלון רון

ביום חמישי לפני שבועיים נהרג בלאל ערקאווי, תושב נצרת, בן 31, נשוי ואב לשלושה. הוא נפל מגובה רב ונהרג באתר של פרויקט תמ"א 38 ברחוב קזן 10 ברעננה, שבו עבד. נסיבות התאונה הקטלנית עדיין נחקרות, אבל מבדיקת "גלובס" עולה כי זה לא היה אירוע הבטיחות הראשון של החברה המבצעת בפרויקט - ד.חייק בע"מ.

כפי שעולה מההודעה שפרסם באותו יום משרד העבודה והרווחה, הפקחים מצאו שם ביום התאונה ליקויי בטיחות רבים, "אשר בגינם האתר נסגר". להודעה הזו היה חלק נוסף ומכעיס לפיו יש "חשד כבד להפרת צו בטיחות שניתן לאתר הבנייה שבוע קודם בגלל ליקויים בפיגום באתר, ואיסור שימוש בו עד לתיקונו המלא".

מה שלא צוין בהודעה הוא שהצו שניתן לחברת ד. חייק שבוע לפני התאונה לא היה הראשון - ואפילו לא הראשון באתר ברעננה. כבר בחודש יוני 2019 ניתן באותו אתר עצמו צו בטיחות בגין "איתות [לעגורן] ע"י אדם שאינו מוסמך". בחודש שעבר קיבלה החברה צו בטיחות נוסף על "ליקויי בטיחות רבים" בפרויקט תמ"א 38 שהיא מבצעת ברחוב הלפר 32 בבת ים. הרשימה לא נגמרת כאן - בחודש יוני האחרון קיבלה החברה צו בטיחות על ליקויים רבים שנמצאו בעוד פרויקט תמ"א 38 שלה, הפעם ברחוב הביל"ויים 38 ברמת גן.

הפרות הבטיחות הרבות של החברה אינן מתבטאות רק ברשימת צווי הבטיחות. ביולי אשתקד אירעה תאונת עבודה באתר שבו החברה בונה פרויקט תמ"א 38 ברחוב שז"ר 14 בקריית ים. באותו האירוע נפל מגובה ונפצע פועל בניין בן 18 בלבד. ל"גלובס" נודע כי התאונה בקריית ים אירעה על פיגום שנפסל לשימוש על ידי ממונה בטיחות. התאונה הזו נחקרה על ידי המשטרה, ומבדיקתנו עולה כי כבר לפני כשנה הועברו הממצאים לפרקליטות. אולם עד כה לא נפתחו הליכים משפטיים נגד החברה או מי מבעלי התפקידים בה.

מומחים לבטיחות חוזרים ומזכירים כי בדרך כלל לא נמצא ליקוי בטיחות בודד באתר בנייה, וכי בחברות שבהן אין הקפדה על בטיחות - הזלזול והרשלנות ייראו בכל מקום. האם מותו של ערקאווי נגרם מליקוי בטיחות - יש רק לקוות שהמקרה ייחקר בצורה יסודית וכי האמת תתברר. מה שבטוח הוא שאווירת בטיחות לא אופפת בימים אלה את החברה.