כאוס הקארפול: הפקקים מחריפים, ואפילו ווייז ממליץ לעקוף דרך נתניה

לאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר • נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל למי שמגיע מהפריפריה – בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים

פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקקים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפקח העירוני שהחנה את הרנו פלואנס שלו במחלף איינשטיין בנתניה התבונן חסר אונים בשיירה של עשרות מכוניות שנטשה את הפקק בכביש 2 ונכנסה לנתניה, כדי לצאת בחזרה לכביש החוף מהיציאות הדרומיות של העיר. וכל זה היה היום ברבע לשבע בבוקר. מה עשה שם הפקח? אולי הוצב על-ידי העירייה לדווח על התופעה, שבה העיר נתניה הפכה למעקף כביש 2. נשמע הזוי? כ-3 שבועות לאחר תחילת ניסוי הקארפול, וההשלכות הכיאוטיות שלו מתחילות לתת אותות.

גילוי נאות: הטורים שאני כותב על ניסוי הקארפול אינם אובייקטיבים ואינם מלווים במדידות מדעיות, אלא רק טור של התרשמות נסיין לא רצוני, שנוכח בפערים ניכרים בין דיווחי משרד התחבורה לבין המציאות שאותה הוא חווה בדרכים.

בעין בלתי מזוינת נראה כי הניסוי מצליח לקצר את זמני הנסיעה בעיקר למי שזמני הנסיעה שלהם ממילא קצרים - כלומר מי שמתגורר דרומית לנתניה, וגם זה ככל הנראה בשעות הבוקר המוקדמות. זאת, משום שלאורך הקטע החדש של הנת"צ, בין מחלף נתניה מרכז למחלף פולג, נוצר קיר שבולם את כל התנועה מצפון ומעכב אותה לזמן ניכר.

נתנייתים שלוקחים עימם טרמפיסט אולי יחסכו קצת זמן, אבל תלוי מאוד באיזה חלק של העיר הם גרים. דיווחים שונים מעלים כי זמני היציאה מהעיר נותרו ארוכים מאוד, גם לאחר מחיקת נת"צ אחד מיציאתה הדרומית. אפרט מיד.

אבל למי שמגיע מהפריפריה - בין אם לבד ובין אם במסגרת הקארפול - לא צפויים חיים קלים. במיוחד לא בימי ראשון, העמוסים ממילא. הפקקים בכביש החוף החלו היום (א') בשעה 6 בבוקר, על הגשר של מחלף קיסריה-אור עקיבא. דבר כזה לא קורה בדרך-כלל, אלא במקרים של תאונה חמורה או חסימת כביש. שום דבר מאלה לא קרה. זה היה נטו ניסוי הקארפול. בדיוק כפי שאירע בימי הניסוי הקודמים.

חסימת הנתיב גורמת בזמנים מסוימים של היום לפקקים במרחק של למעלה מ-20 ק"מ צפונית מנתניה. היום, למשל, הנסיעה ממחלף קיסריה עד צפון נתניה, שבימים רגילים אורכת בשעה 6 בבוקר כ-20 דקות, התמשכה למעלה מ-40 דקות, וזה לכל הנוסעים: קארפול ולא קארפול, כי במקטע הכביש הזה לא קיים נתיב קארפול.

בין מחלף איינשטיין למחלף פולג בנתניה נוצר צוואר בקבוק, שהאלטרנטיבה היחידה לעקוף אותו היא כניסה לעיר. המצב חמור עד כדי כך, שגם ווייז המליץ הבוקר לעשות זאת. מתברר כי עדיף להיתקע בתוך העיר מאשר בכביש החוף.

באופן דומה, כל מי שמגיע מכביש 57 ממזרח לנתניה, מעדיף להיכנס לשכונת קריית השרון בתקווה לחסוך מעצמו את הסיוט שעל כביש החוף. כל הזמנים של הנהגים הללו לא נמדדים, או לפחות לא מתפרסמות לגביהם מדידות של זמני הנסיעה.

אדם שמגיע לבד מהצפון לתל-אביב, יכול להתעכב שעה ויותר בהשוואה לזמני הנסיעה הקודמים שלו - הרבה מעבר לנתוני משרד התחבורה; נוסעי הקארפול מפסידים הרבה מאוד זמן בפקקים שמצפון לנתניה, ומרוויחים כשהם משתלבים בנתיב הקארפול. כמה? תלוי בשעה וביום, ואולם בקיזוז עם אובדן הזמן שלהם עד שהגיעו לנת"צ, סביר שרבים היו מוותרים על התענוג.

לאור כל זה, המדידה האחידה המתפרסמת על-ידי משרד התחבורה, לפיה נוסעי הקארפול מרוויחים כ-20 דקות נסיעה, היא במקרה הטוב פשטנית, לאור השונות הגדולה בין הנהגים - למשל היום והשעה שבהם הם נוסעים והמקום ממנו הם מגיעים. כפי שכתבתי, לא מן הנמנע שמדידה מורכבת יותר תגלה כי נהגים מהרצליה ומרמת השרון שנוסעים לתל-אביב לבד מרוויחים - בעוד שנהגי קארפול מזכרון יעקב ומחדרה מפסידים.

ונתניה הופכת ליעד לביקורים בלתי צפויים של נהגים, שכלל לא תכננו להיכנס אליה.