הלחצים הפוליטיים למען הסביבה מטלטלים גם את שוק האג"ח העולמי

צ'ילה והולנד הן בין המדינות שהביאו לשיא את גיוסי הכספים לפרויקטים סביבתיים

מתנדבים מנקים את חוף הים של צ’ילה / צילום: רויטרס
מתנדבים מנקים את חוף הים של צ’ילה / צילום: רויטרס

כשפקידי משרד האוצר הצ'יליאני עלו השנה על מטוסים בדרך לפגישות השנתיות שלהם עם משקיעי אג"ח, הם בחרו באתר לא צפוי למאמצי השיווק שלהם - הלסינקי.

צ'ילה מעולם לא קיימה "רואד שואו" למכירת אג"ח במדינה נורדית, אבל הפקידים מדרום אמריקה ביקרו בבירת פינלנד וכן בערים בדנמרק ובשבדיה, מפני שהם נערכו להנפקת "האג"ח הירוקות" הראשונות שלהם. לקרנות נורדיות יש תיאבון בריא להשקעות עם תשואה סביבתית וכספית, ורבים מהן קנו כשצ'ילה הנפיקה אג"ח ירוקות בשווי 2.4 מיליארד דולר ביוני השנה.

מדינות כמו צ'ילה, שבצורת ומזג אוויר חם גרמו בה לדליקות הרסניות של שדות ויערות ב-2017, יצרו גאות במכירת אג"ח ירוקות, למימון תוכניות כמו אנרגיה מתחדשת ותחבורה המונית, כאשר הלחצים הפוליטיים למען הסביבה עולים. הולנד, שנאבקת בעליית מפלס הים, הנפיקה אג"ח כאלו ב-6.7 מיליארד דולר השנה, לפי נתוני בלומברג.

עוצמה ירוקה
 עוצמה ירוקה

חברות וממשלות מכרו עד כה השנה אג"ח למטרות סביבתיות בסך 166 מיליארד דולר, כ-20% יותר מהשיא של כל השנה שעברה, 138 מיליארד דולר.

הגידול נרשם למרות תלונות על כך שכמה הנפקות הן "תפאורה ירוקה" של חברות שמגדירות מכירת אג"ח כירוקה למרות יתרונות מפוקפקים לסביבה. צ'ילה השיגה אישור של "יוזמת אג"ח האקלים", גוף שעוקב אחרי השוק הזה, כדי "להכשיר" את ההנפקה שלה בעיני המשקיעים.

"אנחנו מחויבים לגמרי לפעולה בנושא האקלים", אמר אנדרס פרז, הממונה על מימון בינלאומי במשרד האוצר בסנטיאגו, שהשיק את יוזמת הנפקת האג"ח הירוקות בשנה שעברה. "האג"ח הללו הן אמצעי למימון היוזמות הסביבתיות שלנו, וגם דרך לגוון את בסיס המשקיעים שלנו".

75% מהמשקיעים בהקצאת האג"ח שהונפקה באירו היו משקיעים שהשקיעו לראשונה באג"ח של צ'ילה, ורבים מהם היו מהמדינות הנורדיות, אמר פרז. צ'ילה טולטלה בימים האחרונים במחאות רחוב גדולות, אך היא עדיין אחת הכלכלות החזקות ביותר בשווקים המתעוררים. הביקוש החזק להנפקה של יוני איפשר לממשלה ללוות בריבית קצת יותר נמוכה ביחס לאג"ח הרגילות שלה.

שוק האג"ח הירוקות צומח במהירות מפני שממשלות צריכות לממן מיזמי סביבה, והמשקיעים מחפשים עסקאות שעונות על ערכי הסביבה, החברה והמשילות שלהם. משקיעים כאלו מחייבים את הגופים שהם מלווים להם לציין את המיזמים שימומנו מתקבולי האג"ח, ולספק דוחות מבוקרים של ההשלכה הסביבתית במרוצת הזמן.

הלווים גייסו כחצי טריליון דולר באג"ח ירוקות מתחילת 2016, לפי נתוני בלומברג. חברות ומוסדות כמו הבנק העולמי היו הראשונים להנפיק אג"ח כאלה, אך כעת הממשלות סוגרות את הפער.

"יש מוטיבציה אמיתית למנפיקים ולמשקיעים לעשות את אותו הדבר", אמרה מרילין סצ'י, מנהלת יחידת האג"ח הירוקות בג'יי.פי מורגן צ'ייס. "כשקרנות ריבוניות נכנסות, הן יכולות לגמד את החברות".

קרנות פנסיה, חברות ביטוח וחברות ניהול נכסים נורדיות מנהלות קרנות "אידיאולוגיות" זה שנים, אך המגמה מתחילה לתפוס תאוצה גם בארה"ב.

סטפן ליברטורה מצפון קרוליינה קנה 8 מיליון דולר מההנפקה הצ'יליאנית הירוקה עבור קרן שהוא מנהל ב-Nuveen, חטיבת ניהול הנכסים של TIAA. משקיעים הכניסו 2.3 מיליארד דולר לקרן נאמנות שהוא מנהל מינואר 2018, והכפילו יותר את גודלה ל-4.4 מיליארד דולר, לפי יודעי דבר.

משקיעים אמריקאים חושבים בדרך כלל על השקעות סביבתיות מהזווית של שוק המניות, אבל התפקיד בפוטנציה של אג"ח ירוקות במימון סביבתי גדול יותר בעיקר מפני שממשלות מעורבות. "אג"ח יכולות להיות בסופו של דבר בעלות השלכה ישירה גדולה ותר על נושאים חברתיים וסביבתיים מפני שזה לא מוגבל לחברות", אמר ליברטורה.