יונתן אוריך נחקר גם הוא בחשד להטרדת שלמה פילבר, עד המדינה בתיק 4000

פילבר דיווח למשטרה על האירוע, למרות שהיום הוא טוען כי לא חש מאוים ממנו • החקירה התנהלה מתחת לרדאר כמה חודשים, עד שהתפוצצה אתמול עם חקירתו של עופר גולן

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

המשטרה ממשיכה לחקור את החשד להטרדת שלמה פילבר, עד המדינה בתיק 4000 ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר.

אחרי חקירתו של עופר גולן, ראש מטה הבחירות של הליכוד, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, נחקר היום (ב') גם יונתן אוריך, דובר הליכוד.

האירוע שנחקר התרחש באוגוסט האחרון אז עברה מכונית ועליה רמקולים ליד ביתו של פילבר, וממנה הושמעו קריאות נגד היותו עד מדינה. בין היתר צעקו האנשים במכונית לפילבר צעקות בנוסח: "מומו תהיה גבר, צא תגיד את האמת, מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה?".

המשטרה חושדת שהמעשים תוכננו מראש על ידי כמה מעורבים שעברו בכך על סעיף 249 לחוק העונשין שקובע כי: " המטריד אדם בנוגע להודעה שמסר האדם, או עומד למסור, בחקירה על פי דין, או בנוגע לעדות שמסר האדם, או עמד למסור, בהליך שיפוטי, דינו - מאסר 3 שנים".

פילבר דיווח למשטרה על האירוע, למרות שהיום הוא טוען כי לא חש מאוים ממנו. המשטרה פתחה מיד עם היוודע האירוע בחקירה. החקירה התנהלה מתחת לרדאר כמה חודשים ונחקרו מעורבים רבים, עד שהתפוצצה אתמול, כאמור, עם חקירתו של גולן.

המשטרה לא הסתפקה בחקירתם של גולן ואוריך ולקחה את הטלפונים הניידים שלהם ושל מקורבים נוספים לנתניהו. החרמת הפלאפונים עוררה קול זעקה בקרב אנשי נתניהו וביקורת על המשטרה בטענה שיש בטלפונים חומרים רגישים, אישיים, ופוליטיים שאסור לגעת בהם.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר כי החקירה מהווה חלק מהרדיפה אחר ראש הממשלה. מטעמו של נתניהו נמסר: "הרדיפה לא נפסקת לרגע. עוד לא יבש הדיו על אלף העמודים של טענות ההגנה שהגישו פרקליטיו של ראש הממשלה בשימוע וכבר חוקרים את כל סביבתו הקרובה של ראש הממשלה. המטרה ברורה: לנטרל את יכולתו של ראש הממשלה להיאבק בדעת הקהל מול שיטפון ההדלפות הבלתי פוסק נגדו באמצעות פגיעה במקורביו".

בא-כוחו של גולן, עו"ד עמית חדד, המייצג גם את נתניהו מסר בתגובה: "מדובר בהאשמות מופרכות וחסרות שחר שטוב היה אם לא היו נחקרות בכלל. בעוד שלמר גולן אסור להתבטא בנושא כדי שלא לשבש חקירה, דבר החקירה מודלף באופן לא חוקי". עוד מסר חדד כי "אין לנו ספק שבסופו של דבר התיק נגד מר גולן ייסגר מהטעם הפשוט שהוא מעולם לא הטריד את עד המדינה פילבר או כל עד אחר".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', כתב בטוויטר כי החרמת הטלפונים הסיטונאית של יועצי ראש הממשלה היא "חצייה מפחידה של קו אדום בוהק מכל בחינה שהיא מצידה של הפרקליטות".

בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, המקורב לגולן ואוריך כתב כי: "תחשבו על כל מה שיש בפלאפון שלכם. כל מה שיש בוואטסאפ, בתמונות, באינסטגרם, אולי סתם סודות. תדמיינו שמאות אנשים זרים מחטטים לכם בפלאפון באופן חופשי. פגיעה כזאת בכבוד האדם וחירותו אמורה להיות מוצדקת רק כדי לפענח רצח. אז זהו ש...".

פרקליטו של פילבר, עו"ד דרור ארד-איילון אמר שפילבר לא הרגיש מאוים או מוטרד מהאירוע: "העניין הזה הוא קוריוז בחירות שלא איים ולא הטריד את מומו פילבר. אני לא חושב שהוא שמע את זה בזמן אמת. (אלא רק בדיעבד את ההקלטה של הצעקות. ח',מ') פילבר לא רואה עצמו כנפגע מההפגנה הזאת. כל הסיפור הזה יצא מפרופורציה מוחלטת", אמר ארד-איילון.

יש לציין שתפיסת טלפונים סלולריים או מכשירים אלקטרוניים אחרים על ידי המשטרה במסגרת חקירה פלילית היא לא דבר חריג. סעיף 32 לפקודת סדר הדין הפלילי מסמיך את המשטרה לתפוס חפצים אם יש לה יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעשתה עבירה. המשטרה אינה רשאית לעשות ככול רצונה בחומרים בטלפון או לחטט בוא כאוות נפשה. היא כפופה להוראות החוק ובית המשפט, צריכה לפעול במידתיות ורשאית לעשות שימוש רק בחומרים שרלוונטיים לחקירה.

עם זאת, נזכיר שבמקרים קודמים, חומרים שהושגו כתוצאה מתפיסת טלפונים סלולריים בחקירה אחת, הולידו חקירה נוספת. הדוגמה הבולטת ביותר היא חקירת תיק 2000 - תיק שיחות נתניהו ונוני מוזס. החשד נגד נתניהו ומוזס עלה לאחר שחוקרי המשטרה גילו הקלטות של שיחות במכשירו של ארי הרו, לשעבר מנהל לשכתו של נתניהו, בעת שנחקר בפרשה אחרת.

מדוברות המשטרה ומשרד המשפטים נמסר בתגובה: "בעקבות פרסומים שונים בעניין חקירת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר בסמוך לבית מגוריו, בקשר לעדותו, הרינו להבהיר: רשויות אכיפת החוק רואות בחומרה רבה כל ניסיון להלך אימים על עדים, לנסות לגרום להם לשנות עדותם או להטרידם בכל דרך. חומרה יתרה יש לראות מטבע הדברים כשהדבר נעשה כלפי עדי מדינה, במטרה להשפיע על עדותם. במדינת חוק לא יעלה על הדעת שיופעל לחץ פסול או שיוטרדו עדי מדינה, וממילא רשויות אכיפת החוק לא יאפשרו זאת. מעשים מסוג זה הם חמורים, ועלולים להביא לפגיעה בהגעה לחקר האמת ובעשיית הצדק. רשויות אכיפת החוק לא יגלו כל סובלנות למעשים מעין אלו. באשר לחקירה שבה מדובר, הרי שהיא עודנה מתנהלת ומטבע הדברים בשלב זה לא נוכל לפרט לגבי מהלכיה. העדויות הראשונות שנגבו בעקבות תלונת עד המדינה למשטרה אודות אירוע ההטרדה שהתרחש בכניסה לבית מגוריו, היו קשורות לרכב שנעשה בו שימוש, והן אלה שהובילו לגורמים שנחקרו בימים האחרונים. נוכח הרגישות הברורה החקירה מתנהלת תחת פיקוח של הדרגים הבכירים ביותר במערכת אכיפת החוק, והיא תימשך ככל שהדבר יידרש לשם הגעה לחקר האמת. באשר לסוגיית תפיסת הטלפונים של החשודים, הרי שהדבר נדרש בשל צרכי חקירה מובהקים. בשל הרגישות המיוחדת המובנת הוחלט כבר מן השלב הראשון כי יתבקש צו מבית המשפט שיאפשר אך ורק חיפוש מצומצם, שנועד לאתר מידע הקשור לאירוע מושא החקירה בלבד, וכי בשל הרגישות במקרה זה, החיפוש ייערך במתווה זהיר שייקבע ויאושר על ידי בית המשפט. המדינה תבקש כי במידת האפשר השופט הוא זה שיבצע את איתור החומרים הרלוונטיים ולא גורמי החקירה. בניגוד לפרסומים שגויים, צו החיפוש האמור נועד אך ורק לאיתור מידע הרלוונטי לחקירה".