בחירות | בלעדי

כשברקע ניסיון מחטף בהתאחדות התעשיינים, הבחירות לנשיאות נדחו בחודש

ל"גלובס" נודע כי הרקע לדחיית הבחירות בחודש הוא ניסיון שקודם אמש בישיבת הנשיאות, ובמסגרתו הייתה קריאה לקדם מינוי של ממלא מקום לנשיא - באופן שייתר את הבחירות שמתוכננות בקרוב ולקיים אותן במועד המקורי שלהן, בתחילת 2021

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף
שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

מחלוקות בתוך התאחדות התעשיינים הובילו להחלטה לדחות את הבחירות לנשיאות ההתאחדות בחודש, והמועד החדש לקיומן הוא ה-2 בפברואר 2020. הרקע לדחיית הבחירות הוא הסתייגויות שהעלו אמש (א') חלק מחברי נשיאות ההתאחדות ובהם נשיא ומנכ"ל החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה) לשעבר, רוני קוברובסקי.

לפני כחודש הודיע נשיא ההתאחדות שרגא ברוש על התפטרותו מהתפקיד, והצהיר כי יסיים את תפקידו בסמוך למועד כינוס האסיפה הכללית של ההתאחדות בסוף השנה. זאת בשל הכוונה להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע על עבירות מס.

קוברובסקי, שפרש מתפקידו בקוקה קולה לפני כשנה ומשמש בתפקיד יו"ר מועצת התעשיינים, התלונן במסגרת הדיון על הקדמת הבחירות לתפקיד הנשיא בשנה: לפי קוברובסקי, בהיותו יו"ר המועצה, יש למנותו לתפקיד ממלא מקום הנשיא לתקופה של שנה, ולקיים את הבחירות לנשיאות במועדן המקורי, תחילת 2021.

גורמים בהתאחדות התעשיינים העידו בשיחות עם "גלובס" כי הדיון שהתקיים אמש במועצת התעשיינים היה מתוח וסוער. עד כה הצהירו על כוונתם להתמודד על תפקיד נשיא ההתאחדות התעשיין ד"ר רון תומר, מבעלי חברת התרופות אוניפארם והתעשיין שלמה דונרשטיין, הבעלים של חברת רב בריח. חברת הכנסת לשעבר, איילת נחמיאס ורבין טרם החליטה אם תתמודד על התפקיד בבחירות הקרובות.

לא הצביעו על הקדמת הבחירות

קוברבוסקי הביע בדיון את מחאתו על כריכת ההתפטרות של ברוש עם הקדמת הבחירות - מהלך שלדעתו סותר את רוח התקנון שעל פיו פועלת ההתאחדות. הוא ציין כי חלק מההתנגדות שלו קשורה גם לעיתוי שבו אנו נמצאים מבחינת חוסר היציבות הפוליטית במדינה והקושי להרכיב ממשלה חדשה. התעשיין שלום זיידלר, מבעלי חברת ויסוצקי תמך בחלק מדבריו של קוברבוסקי. 

גורם שהשתתף בדיון סיפר כי "היו עוד טענות, שעסקו בפרוצדורה ובהליכים שונים, כמו תקינות ההליכים במסגרת הקדמת הבחירות וזאת באופן שלא מאפשר די זמן למועמדים שמבקשים להתמודד על התפקיד להיערך לבחירות ולפיכך מוטב לדחות את הבחירות בחודשיים או לקיימן במועד המקורי".

בנוסף, נשמעו טענות אחרות שלפיהן לא נערכה הצבעה סדורה בנשיאות ההתאחדות על הקדמת הבחירות - וכי ההליך התאפיין באי הבנה בקרב רבים מחבריה: "מדובר בגוף של 28 חברים, ורבים מהם לא הבינו שהם הולכים לבחירות חדשות בעקבות ההתפטרות של ברוש", טען אחד מחברי הנשיאות.

ברוש, כמו גם רוב חברי הנשיאות שלקחו חלק בדיון דחו את ההצעה של קוברובסקי, אך התפשרו על דחיית הבחירות בחודש אחד, כך שבמקום שאלה יערכו ב-2 בינואר, הם יערכו ב-2 בפברואר. בשל החלטה זו, נדחה גם המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד, מה-17 בנובמבר ל-17 בדצמבר. גורמים בהתאחדות התעשיינים המקורבים לנשיא ברוש אמרו לאחר הדיון כי "חרף הישיבה שבחלקה הייתה סוערת, הייתה הסכמה מלאה לדחיית הבחירות בחודש, והבקשה למנות לברוש ממלא מקום הופנתה מצד שני חברי נשיאות בלבד".

טענות בהתאחדות: ניסיון למחטף

תעשיינים בכירים טענו היום כי המהלך שהוביל קוברובסקי נתפס כניסיון לבצע מחטף, שאם היה מצליח - היה מאפשר לו להתמנות לתפקיד ממלא מקום נשיא התאחדות התעשיינים למשך כשנה, וזאת מבלי להיבחר כלל. "אם קוברובסקי מעוניין בתפקיד הזה - הוא יכול להתמודד עליו כמו כל מועמד אחר שמתמודד עליו בימים אלה ולא להמתין כדי לקבל אותו על מגש של כסף", אמר גורם בכיר בהתאחדות.

גורם אחר אמר כי קוברובסקי רצה לכהן בתפקיד כממלא מקום נשיא - כדי להגיע לבחירות במועדן המקורי בעוד כשנה מעמדת כוח.

כך, עדיין לא ברור כלל אם בשל דחיית הבחירות בחודש, וכפועל יוצא מכך דחייה בחודש של המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד - קוברובסקי יגיש את מועמדותו לתפקיד.

במהלך העשור האחרון שמו של קוברובסקי עלה מספר פעמים בהקשר של מועמד אפשרי לתפקיד נשיא ההתאחדות, אך בסופו של דבר הוא לא הגיש את מועמדותו.

בשטח, התעשיינים תומר ודונרשטיין כבר עסוקים בקמפיין הבחירות שלהם לנשיאות ההתאחדות ובמסגרתו הם מקיימים מפגשים רבים עם תעשיינים רבים שלהם זכות הצבעה.

"זה לא טוב מה שקורה בהתאחדות בייחוד במצב הפוליטי הקיים", התייחס היום גורם שמעורב בהתאחדות להתפתחויות מהיממה האחרונה: "אף אחד לא שמח על הבחירות האלה, שהן לא חיוניות ולא הכרחיות בתקופה של כאוס פוליטי. גם הדחייה של הבחירות בחודש לא טובה - כי אם כבר מקבלים החלטה לעשות בחירות, שיעשו אותן ויגמרו עם זה".