מוסדות החינוך של תל אביב נפרדים מהחד״פ

לדברי סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק החינוך בעיר, בחודשים הקרובים כל תלמיד בעיר האוכל צהריים בבית הספר, יקבל ערכה אישית שכוללת כלים רב פעמיים וקופסה רב פעמית להחזרת הכלים לשטיפה בבית • ההחלטה של עיריית תל אביב התקבלה לאחר ביקורת רבה ומחאת הורים והיא מצטרפת כעת לעיריות אחרות ברחבי הארץ

כלים חד פעמיים / צילום: שאטרסטוק
כלים חד פעמיים / צילום: שאטרסטוק

סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק החינוך בעיר, ציפי ברנד, פרסמה הודעה לפיה הכלים החד פעמיים יוצאו בקרוב ממוסדות החינוך בעיר. לדברי ברנד, בחודשים הקרובים כל תלמיד בעיר האוכל צהריים בבית הספר, יקבל ערכה אישית שכוללת כלים רב פעמיים וקופסה רב פעמית להחזרת הכלים לשטיפה בבית.

בגני הילדים בשלב הראשון יותקנו עשרות מדיחי כלים כדי לסייע לאנשי הצוות ולהקל על מלאכת השטיפה, ובהמשך יושלמו ההערכות והבדיקות ביתר כיתות הגן מתוך כוונה להשלים את המהלך. במקביל, פועלת העירייה לשינוי החוזים מול המפעילים בכדי שהמזון לא רק יוגש בכלים רב פעמיים, אלא גם ישונע בכלי נירוסטה על פני פלסטיק חד פעמי המזיק לסביבה ולבריאות.

ההחלטה של עיריית תל אביב התקבלה לאחר ביקורת רבה ומחאת הורים שכללה פעילות ברשתות והפגנה מתחת לבניין העירייה, והיא מצטרפת כעת לעיריות אחרות ברחבי הארץ שכבר מיישמות יוזמות בתחום וזונחות לחלוטין את השימוש בכלים חד פעמיים. עיריות רעננה, ערד, כפר סבא ופרדס-חנה החליטו לצמצם את השימוש בכלים חד-פעמיים, ומוכיחות שלא מדובר בגזירת גורל או בפעולה סבוכה ומורכבת. ברעננה כבר כמה שנים שכלל לא משתמשים בכלים חד-פעמיים במוסדות החינוך.

בנוסף, הופסקה רכישת הכלים החד-פעמיים במשרדי העירייה וניתנה הנחיה לא לרכוש כלים חד-פעמיים, וכרגע נעשה שימוש רק במלאי הקיים, עד לכשיסתיים. רגע לפני החגים הכריז אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, על "מהפכה סביבתית" שתונהג בעירו, במסגרתה יוצאו תחילה הכלים החד-פעמיים ממחצית מהצהרונים ויותקנו בהם מדיחים. מועצת פרדס חנה-כרכור גם היא עברה השנה לכלים רב-פעמיים; בשיתוף עם יוזמות הורים מקומיות, העירייה נפרדה השנה משימוש בכלים חד-פעמיים במסגרות הילדים, לרבות שינוע המזון בכלי נירוסטה, ודיווחה כי תשקיע בצעדים הללו השנה 100 אלף שקל.

דפנה יודפת, גליה רופין ואחז אגם, יו"ר פורום הגנים בוועד ההורים של תל אביב, שהובילו את המחאה נגד השימוש בחד פעמי בגנים, אומרים בתגובה: "המאבק שלנו נושא פירות ראשונים ועיריית תל אביב הרימה את הכפפה וכבר הודיעה על הוצאת הכלים החד פעמיים מהמסגרות החינוכיות. אנחנו מקווים שלא מדובר בהבטחה ריקה והמתווה המדורג שנאמר לא ייקח הרבה זמן. בכל מקרה אנחנו ההורים נמשיך ונפעל עד שנדע שכל הכלים החד פעמיים יצאו ממוסדות החינוך".