ספין? יאיר גולן: "האזהרות על החמרה באיומים הביטחוניים הן מאבק על משאבים"

החמרה באיומים הביטחוניים על ישראל או ספין של מערכת הביטחון לצורך הגדלת התקציב? לפי האלוף במילואים יאיר גולן "מדובר בתקציב גדול ולכן הייתי אומר שזה אולי חלק מהריטואל הקבוע שמלווה תהליכים של גיבוש תכנית רב-שנתית בצה"ל"

אלוף במיל' יאיר גולן / צילום: כדיה לוי
אלוף במיל' יאיר גולן / צילום: כדיה לוי

האם חלה החמרה אמיתית באיומים הביטחוניים על ישראל בשבועות האחרונים, או שמדובר רק בספין של מערכת הביטחון לצורך הגדלת התקציב? הטוענים כי מדובר בספין תקשורתי קיבלו היום חיזוק מפתיע מהאלוף במילואים יאיר גולן, מי שכיהן עד לפני שנתיים כסגן הרמטכ"ל וכיום חבר כנסת מטעם מפלגת המחנה הדמוקרטי. בראיון לרדיו 90FM אמר כי "ההבלטה של האיומים היא אופיינית לערב גיבוש תר"ש. צה"ל צריך תקציב ובאופן טבעי יש ויכוחים קשים על התקציב הזה, מדובר בתקציב גדול ולכן הייתי אומר שזה אולי חלק מהריטואל הקבוע שמלווה תהליכים של גיבוש תכנית רב-שנתית בצה"ל".

גולן נשאל האם משמעות דבריו היא שהרמטכ"ל משחק תפקיד פוליטי והשיב "זה לא פוליטיקה, זה מאבק על משאבים. זה לגיטימי. העומד בראש ארגון רוצה לדאוג לארגונו וזה בסדר".

צה"ל פתח רשמית את המאבק על דעת הקהל בשבוע שעבר כשבתדרוך שקיים לכתבים צבאיים שהוגדר מסווג סקר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי את האיומים הצבאיים על ישראל מצד אירן. כוכבי אמר בתדרוך כי יתחיל ליישם את התכנית הרב-שנתית החדשה "תנופה" מבלי להמתין לאישור תקציבי.

ראש הממשלה נתניהו שאמר בכנסת כי יידרשו מיליארדים נוספים לביטחון אמר היום כי איראן הציבה טילים מדויקים בדרום תימן המסוגלים לפגוע במטרות בישראל בדיוק של 5-10 מטרים. האוצר אינו מתנגד לתוספת תקציבית להתעצמות הצבא אך דורש מהצבא להתייעל בשורה ארוכה של הוצאות שאינן קשורות ללחימה ובראשן צמצום הגדלות הרמטכ"ל לפנסיות של יוצאי הקבע (כ-800 מיליון שקל לשנה), ביטול גילום רכב צמוד למשרתי קבע (כ-300 מיליון שקל) והחזרת קיזוז השכר לגמלאי צה"ל שמועסקים מחדש בשירות הציבורי (כ-250 מיליון שקל).