טקטייל מוביליטי גייסה 9 מיליון דולר כדי "להרגיש את הכביש"

החברה מפתחת מערכת לחילוץ תובנות על תנאי הדרך מחיישנים שכבר מותקנים כיום במכוניות • המידע משמש הן לשיפור בטיחות הרכב וביצועיו והן לשם ייצור מפות המתעדות את מצב הכבישים ומיועדות לרשויות מקומיות

בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר
בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר

חברת טקטייל מוביליטי (לשעבר MobiWise) הודיעה על גיוס בסך 9 מיליון דולר בהובלת יצרנית הרכב פורשה ויבואנית טויוטה "יוניון מוטורס". המערכת שפיתחה החברה מנתחת נתונים המגיעים מחיישנים לא חזותיים המובנים ברכב, וזאת בכדי לסייע לרכבים חכמים ואוטונומיים "לחוש" את תנאי השטח שמתחת לרכב לצורך קבלת החלטות מושכלות. השקעה זו של פורשה, המחזיקה בישראל מרכז איתור (סקאוטינג) מתווספת להשקעה בסך 1.5 מיליון דולר בסטארטאפ הישראלי TriEye (טריאיי) באוגוסט השנה. לדברי מייקל שטיינר, חבר הנהלה וסמנכ"ל המחקר והפיתוח בפורשה, "שילוב התוכנה של טקטייל מוביליטי בייצור המוני של רכבי פורשה מתוכנן להתבצע בתחילת 2020".

בסבב השתתפו גם משקיעים פרטיים, בהם קרן במות של משפחת מודי בן ש"ך. יחד עם הגיוסים הקודמים הגיעו סך הגיוסים של החברה ל-18 מיליון דולר. בחברה סירבו לנקוב במספרו של סבב הגיוס, והסתפקו בציון העובדה ש"בעבר היא גייסה בסבב A ואף מעבר לכך". הסבב הנוכחי כולל אופציה להרחבתו עד לכ-14 מיליון דולר.

את טקטייל מוביליטי הקים היזם בעז מזרחי, המשמש סמנכ"ל טכנולוגיות יחד עם היזמים אלכס אקרמן ויוסי שירי, שאינם משמשים עוד בתפקיד פעיל בחברה. לפני כשנה וחצי הצטרף לחברה המנכ"ל עמית ניסנבאום, אשר חזר לישראל בעקבות התפקיד לאחר 18 שנים בארה"ב. ניסנבאום היה מעובדיה הראשונים של בטר פלייס, וניהל בארה"ב את שיתופי הפעולה האסטרטגיים של החברה.

משרדי טקטייל, בה מועסקים 25 עובדים, ממוקמים בחיפה. בעקבות הגיוס, החברה שואפת להרחיב את פעילותה המסחריות באירופה ובארה"ב. בנוסף, בכוונתה להכפיל את מצבת העובדים, בדגש על מחקר ופיתוח.

עד 2015 התמקדה טקטייל, שהוקמה ב-2012, בפעילות פיתוח. מאז ועד 2018 מוצרי החברה היו בשלבי ניסוי שונים עם חברות הרכב, ומאז אמצע 2018 החלה להשקיע גם בצד המסחרי. לדברי ניסנבאום, מתחרי החברה הם "סטארטאפים כמו NIRA השבדית, אליהם הצטרפו לאחרונה חברות הטיר1 הגדולות כמו בוש וקונטיננטל, אותן אנו מנצחים במכרזים". המערכות שפיתחה טקטיל כבר מותקנות ברכבי פורשה ובקרוב יגיעו גם לרכבי יצרן רכב (OEM) נוסף.

"כמו שהלא מודע אומר למוח לקחת מידע מהעיניים ולקבל החלטות הכי טובות שיש - להאט, לשנות זווית או להאיץ, כך בדיוק נעשה עם מחשב הרכב, בעזרת מצלמות וליידרים. אלא שעד לאחרונה לא הייתה למחשב הרכב יכולת להכניס שיקולים נוספים.

"בני אדם לא רק מסתכלים על הכביש, אלא מרגישים את הדינמיקה שלו, וככל שהמחשב נכנס לחוג קבלת ההחלטות ברכב חכם, הוא צריך את אותו סט חושים כמו בני אנוש".

הטכנולוגיה של טקטייל, מסביר ניסנבאום, "משלימה את התחום המוכר של ראייה הממוחשבת כמו זו של מובילאי וחברות לידרים אחרות לרכבים. לכן אנו מדברים על טקטיליות - הדינמיות בין שני גופים פיזיים.

"אנחנו ממנפים מידע שמגיע מחיישנים לא ויזואליים שכבר קיימים ברכב, כמו אלה שמנטרים את מהירות וזווית הגלגל, את מספר סיבובי המנוע לדקה ואת יחסיי ההמרה", מסביר ניסנבאום, "לוקחים את המידע בזמן אמת מכל החיישנים, מנקים אותו, מאגדים אותו, ואז מפעילים עליו בינה מלאכותית". כל אלה, במטרה "לנפק תובנות על הדינמיקה בין הרכב לכביש, שמוחזרות למחשבי הרכב, וכך נותנות לו קונטקסט יותר רחב על המתרחש".

כיום, אומר ניסנבאום, "אף אחד חוץ מטקטייל ומתחרותיה הספורות שמחוץ לישראל לא מאפשר גם לחוש את הכביש".

ניסנבאום מתאר כיצד תוספת המידע הזו מוסיפה עוד ממדים להבנה של הרכב את העולם שסביבו: "תחשוב על השתלבות של רכב בכביש מהיר. לקראת העלייה הרמפה - קטע הכביש שמוביל לכביש המהיר - אני מסתכל קדימה ומקבל החלטות כמו למשל באיזו מהירות ובאיזו זווית עלי לעלות על הרמפה. וכל זאת בעזרת ראייה אנושית.

"ואולם, ברגע שעליתי על הרמפה, מתווספים לראייה עוד ממדים. אני מתחיל להרגיש גם את הדינמיקה ביחס לכביש: אם נכנסתי מהר מדי - ארגיש שאני עומד להיזרק מהרמפה, ואם נכנסתי בזווית גלגל חדה מדי - ארגיש שאני עומד להתהפך. ואם עליתי על בור, ארגיש איבוד שליטה. המערכת שלנו מעניקה לרכב החכם גם את יכולת החישה הזאת".

סוג מקרים נוסף שבו יכולה לטפל המערכת הוא מה שמכונה "קרח שחור" - שלג שקופא והופך שקוף ומהווה גורם משמעותי לתאונות. "כולנו חושבים על מהירות גלגל כמשהו סדור ונקי, אבל יש הרבה רעשי רקע", מסביר ניסנבאום,"לכן חשובה היכולת להסתכל על היחסים השונים בין האותות ולנקות רעשים. כשמתחילים לאגד את ארבעת הגלגלים יחד, אפשר להבחין בזמן אמת בהבדל בין המהירות גלגל קדמי לאחורי. אם הרכב יעלה על קרח שחור, המהירות הרגעית תעלה בצורה מהירה.

"המערכת של טקטייל לא מצריכה התקנת חומרה נוספת כלשהי, לא בתחום החישה ולא בתחום העיבוד, והיא מתבססת על התשתית הקיימת כבר כיום במכוניות חכמות" מדגיש ניסנבאום. "אנו מנצלים את המידע בתוך הרכב ואת האלגוריתם שלנו על מנת להוציא את התובנות. כל מה שיצרן הרכב נדרש לעשות הוא להתקין תוכנה קטנה ורזה בת כמה מאות ק"ב באחד ממחשבי הרכב, שגם משתמשת במעט מאוד כוח המעבד (CPU)".

וזה עוד לא הכל. המידע שמגיע מהרכבים לא נשאר במערכת פנימה אלא מצטרף אל מידע שנאסף מרכבים נוספים וחוזר אליהם כדי לשפר את הבטיחות. "בעזרת מידע שאנו לוקחים מכל הרכבים ומעלים לענן, ובעזרת הצלבה של נסיעות של רכבים שונים על אותו כביש, אנו יודעים לנטרל את השפעת הרבב ולמפות את תנאי הכביש", מסביר ניסנבאום, "כך, אנו הופכים את כל אחד מהרכבים שמפעילים את התוכנה לגשש, שמגשש את תנאי הכביש. בהמשך, מפות של תנאי הכביש מוזרמות חזרה לרכבים ומעניקות לרכבים את היכולת לדעת מה נמצא מלפנים, איפה יש בורות, איפה יש קרח, מהמורות וכן הלאה".

בין לקוחות טקטייל כיום לא נמצאות רק יצרניות הרכב. עושים שימוש במערכותיה גם גופים כמו רשויות מקומיות המבקשות לנטר את מצב הכבישים שבשטחן. "אנו עובדים עם עיריות ורשויות דרכים ומספקים להם את מפות תנאי הכביש כדי שיוכלו לבצע תכנון תחזוקה יותר טוב וזיהוי מפגעים בזמן אמת, קצת כמו Waze לתנאי הדרך". בתחום זה, מספר ניסנבאום, כבר עובדת טקטייל עם עיריית חיפה ועם רשויות באנגליה ובמערב התיכון בארה"ב ובאסיה.