על רקע חקירת רשות ני"ע והקשיים בפרויקטים: התפטר מנכ"ל הפרויקטים של קרן הגשמה

הפרישה של רו"ח רון ברקוביץ' באה על רקע תקופה מאתגרת במיוחד לקרן, שדיווחה למשקיעים על קשיים בכמה פרויקטים, ולאחר שבחודש שעבר עוכבו ברקוביץ' והיו"ר חנן שמש לחקירה ברשות ני"ע בחשד לביצוע עבירות דיווח

חנן שמש, מיזמי ויו"ר קרן הגשמה  / צילום: אילן בשור
חנן שמש, מיזמי ויו"ר קרן הגשמה / צילום: אילן בשור

הצרות של קרן מהגשמה נמשכות: רו"ח רון ברקוביץ', המשמש מנכ"ל בחברות פרויקט שהנפיקה קרן הנדל"ן בבורסת תל אביב, התפטר מתפקידו. לפי דיווח של הגשמה, הודיע אתמול ברקוביץ' ליו"ר הקרן, חנן שמש, כי ברצונו לסיים את תפקידו. עוד מדווחת הקרן כי עדיין לא נקבע מועד לפרישתו.

קרן הגשמה היא חברת פרטית, העוסקת בגיוס כספים מהציבור והשקעתם במיזמי נדל"ן, בעיקר בחו"ל, באמצעות תאגידים ייעודיים. את הקרן ייסדו אבי כץ ושמש ב-2009. העזיבה של ברקוביץ' מגיעה על רקע תקופה מאתגרת במיוחד לקרן, שדיווחה למשקיעיה על קשיים בכמה פרויקטים בשנה האחרונה, ולאחר שבחודש שעבר עוכבו ברקוביץ' עצמו והיו"ר שמש לחקירה ברשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות דיווח. השניים חשודים כי פרסמו דיווחים מטעים וחסרים בכוונה להטעות את ציבור המשקיעים.

חקירתם של השניים נוגעת לתאגיד "הגשמה לנסינג מישיגן", שהוקם על ידי קרן הגשמה וגייס במאי 2017 כ-7.4 מיליון דולר בבורסה באמצעות תשקיף לצורך השקעה בפרויקט בעלות כוללת של 21.7 מיליון דולר. ב-13 בספטמבר 2018 פרסם התאגיד דיווח מיידי, שלפיו, בין השאר, מונה מנהל מיוחד לנכסיהם של השותף של הקרן לפעילות בארה"ב, היזם גארי דראגול וחברות בשליטתו, וזאת כחלק מהליכים פליליים ואזרחיים המנוהלים נגד דראגול בשל טענות להפרת דיני ניירות ערך מקומיים. על פי החשד של רשות ניירות ערך, מדובר היה בדיווח חסר ומטעה, שפורסם בכוונה להטעות את ציבור המשקיעים.

כשלושה חודשים לאחר מכן, ב-2 בדצמבר 2018, פרסם התאגיד דיווח נוסף, שלפיו, בין השאר, ממשיך צוות היזם בניהולו השוטף של הנכס תחת פיקוחו של המנהל המיוחד ובשיתוף פעולה עמו. גם דיווח זה, חושדים ברשות ני"ע, היה חסר ומטעה ופורסם בכוונה להטעות את ציבור המשקיעים. ברקוביץ' ושמש שוחררו בתנאים מגבילים, ולשניים הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ למשך 180 יום. 

בתחילת החודש נחשף ב"גלובס" כי פרויקט נוסף של הקרן ודראגול, Happy Canyon בדנוור, שגם בו בוצעה ההשקעה המקורית עם החברה של דראגול לאחר גיוס כספים בתחילת 2017, צפוי להסב הפסדים כבדים למשקיעים. הפרויקט בדנוור לא היה אחד משבעת מהפרויקטים שעבורם גייסה הקרן כספים באמצעות פרסום תשקיף בבורסה.