בצל הפגנות הענק: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו

חרירי קרא "להגן על השלום" בצל המחאה המשתקת את המדינה בשבועיים האחרונים • בביירות תקפו תומכי חיזבאללה מפגינים בניסיון לפתוח כביש מרכזי והעלו באש אוהלי מחאה

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס
ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הודיע היום (ג') על התפטרותו. זאת ברקע ההפגנות חסרות התקדים שמתרחשות במדינה זה השבוע השני ברציפות, בדרישה להתפטרות הממשלה על רקע הזעם נגד ההנהגה הפוליטית המואשמת בשחיתות.

אל-חרירי, שיגיש את התפטרותו לנשיא מישל עאון, אמר כי הוא הגיע "למבוי סתום". הוא אמר לכל הכוחות הפוליטיים כי "האחריות שלנו היא להגן על לבנון", אחרי עימותים שנרשמו מוקדם יותר בביירות. "תפקידים באים והולכים, הכבוד והביטחון של המדינה חשובים יותר", אמר הפוליטיקאי הסוני.

מוקדם יותר תומכי חיזבאללה ואמל השיעיים התעמתו עם מפגינים במחסום בכביש ראשי בביירות. לפי עדי ראייה, הם הפילו את האוהלים שלהם והעלו אותם באש, ובעקבות זאת התערבה המשטרה. המפגינים צעקו קריאות תמיכה במנהיג חיזבאללה חסן נסראלה וביו"ר הפרלמנט נביה ברי, מנהיג תנועת אמל השיעית.

התקרית החלה כשתומכי הארגונים השיעים עשו את דרכם אל מחנה המחאה של המפגינים שהוקם על "גשר הטבעת" בבירה, בניסיון לאלץ אותם לפתוח את הכביש.

ביום שישי האחרון הזהיר נסראללה, שבתחילת המחאה הביע בה תמיכה, שהיא עלולה להוביל ל"כאוס", וטען להתערבות זרה.

המפגינים יצאו בתחילה לרחובות בשל מס שתכננה הממשלה להטיל על שיחות ווטסאפ, אולם מאז הם הרחיבו את דרישותים והם רוצים להחליף את השיטה הפוליטית המבוססת על חלוקת תפקידים לפי עדות.

המחאה, הגדולה ביותר במדינה מאז זו שהובילה לנסיגת הכוחות הסוריים ב-2005, משתקת את לבנון ומאיימת להחריף את המשבר הכלכלי שממנה היא סובלת. הבנקים נותרו סגורים מאז תחילת המחאה לפני עשרה ימים. בימים הראשונים למשבר העבירה הממשלה חבילת רפורמות כלכליות שנועדה לרצות את המפגינים, אולם הם המשיכו לגדוש את הרחובות.

"אנחנו יושבים בבית כבר עשרה ימים בלי עבודה, זה אומר שהכסף שלנו הולך ואוזל", אמר אחמד באלוט, אחד ממתנגדי המפגינים. "יש לנו ילדים בבית ויש בתי ספר שלא נפתחים מתוך הזדהות עם המפגינים. יש לנו את הזכות לפתוח את הכבישים לתנועה, בדיוק כמו שלהם יש את הזכות לחסום אותם".