הפרקליטות סגרה את התיק נגד עורך הדין לשעבר של איקיוטק

לפני כשנתיים הודיעה הפרקליטות למנכ"ל איקיוטק בן אופק ולנועם קוריס, עורך הדין לשעבר של החברה, כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבל דבר במרמה וקשירת קשר לביצוע פשע - אולם מאז לא נשמע עוד קולה של הפרקליטות בעניין

סגירת תיק / צילום: פוטוס טו גו
סגירת תיק / צילום: פוטוס טו גו

בשורות טובות לעורך הדין שהיה חשוד במסגרת פרשת "איקיוטק". לאחר חקירה שנמשכה כשלוש שנים והליכי שימוע שנמשכו כשנתיים בחשד לתרמית צרכנית, פרקליטות מחוז תל-אביב החליטה לגנוז את התיק הפלילי נגד עו"ד נועם קוריס, לשעבר עורך הדין של חברת איקיוטק, ספקית התוכן לסלולר.

פרשת איקיוטק היא פרשייה שהתפרסמה לראשונה ב-2013, שבמסגרתה חברת "איקיוטק" וחברות נוספות שקשורות אליה, דרשו תשלום מאלפי אזרחים על שירותי תוכן משנים קודמות.

"הריני לאשר במכתב זה את גניזת תיקי החקירה בעניינו של עו"ד נועם קוריס (הקשורים לפרשת איקיוטק). וזאת על דעתה ובידיעתה של פרקליטת המחוז, עו"ד אשרה גז-אייזנשטיין", כתבה עו"ד מורג לנגנטל מפרקליטות המחוז לעו"ד אורי קינן, סנגורו של קוריס.

בתגובה להחלטה מסר עו"ד קינן כי "אני שמח עבור מרשי שיוכל לשקם את חייו ומשרדו לאחר הנזק הקשה שנגרם לו כתוצאה מהפיכתו לחשוד בפרשה. הפרקליטות קיבלה את ההחלטה הנכונה".

הודעות מאיימות

פרשת איקיוטק החלה עם שליחת הודעת דרישת תשלום מעורכי דין שונים, שייצגו את החברה ואת החברות הקשורות אליה, לכ-100 אלף "לקוחות". ההודעות נוסחו בלשון חריפה ומאיימת. רבים מבין הלקוחות שזכו לקבל מכתבים אלה, טענו כי מעולם לא נרשמו לשירות.

חלק מהחשדות בפרשה נחשפו בתוכנית "צינור לילה" בערוץ 10. המחאה נגד איקיוטק החלה ברשתות החברתיות, זכתה להד תקשורתי רחב, ואף עלתה על סדר היום של ועדת הכלכלה של הכנסת. בהמשך החלה המשטרה בחקירה פלילית, שבמסגרתה נחקר מנכ"ל איקיוטק בן אופק, על-ידי חוקרי מפלג הונאה במחוז תל-אביב של המשטרה, בחשד לגניבה, למרמה ולעבירות נוספות. יחד עם אופק נחקר גם עו"ד קוריס.

ב-2015 שבה הפרשה לכותרות, כאשר החברה ובעליה, בן אופק, כיכבו בבתי המשפט. שורה ארוכה של תביעות התנהלו בפרשה - לעתים הלקוחות תבעו את איקיוטק, ולעתים החברה תבעה את הלקוחות. ברבות מהתביעות החברה הפסידה, ונפסק כי תשלם אלפי שקלים.

באוגוסט 2017 הגיע "מסע הגבייה" הידוע לשמצה של איקיוטק, והפיאסקו שהגיע בעקבותיו - שכלל דיונים בכנסת וחקירה פלילית - לשלב כתבי האישום, בכפוף לשימוע. פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה אז לאופק ולעו"ד קוריס כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות וקשירת קשר לביצוע פשע. לפי ההודעה, השניים חשודים בביצוע עבירות במיליוני שקלים כלפי עשרות אלפי מתלוננים.

תלונה לנציבות

אולם מאז ההודעה על הגשת כתבי אישום בכפוף לשימוע, לא נשמע עוד קולה של הפרקליטות בעניין פרשת איקיוטק. על הרקע הזה הוגשה תלונה של אחד מקורבנות החברה לנציבות התלונות על מערך התביעה. אותו אדם התלונן נגד הפרקליטות בגין אי-פרסום תוצאות השימוע שהתקיים לחשודים בפרשה בחלוף למעלה משנה וחצי ממועד הודעת הפרקליטות על שקילת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע.

בירור התלונה על-ידי נציב התלונות על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, העלה כי התיק הועבר לטיפול הפרקליטות בנובמבר 2013, ועד למועד הגשת התלונה לנציבות, טרם התקבלה החלטה בעניינו, שכן טרם הושלמו הליכי השימוע בתיק. לפיכך, הלכה למעשה התיק מצוי בטיפולה של הפרקליטות למעלה מחמש שנים וחצי, מתוכן כ-30 חודשים בהשלמות חקירה.

הנציב רוזן קבע בהחלטתו כי בהימשכות ההליכים המתוארת יש כדי לפגוע פגיעה לא מבוטלת בהליכים המשפטיים שעליהם יוחלט בסופו של דבר ובאמון הציבור ברשויות החוק. עוד הבהיר רוזן כי העברת תיק להשלמות חקירה אינה בבחינת "שגר ושכח". לדבריו, גם כשהתיק נמצא בהשלמת חקירה והאחריות רובצת על שכם המשטרה, אין בכך בכדי לפטור את הפרקליטות ממעקב אחר התיק - על פרקליט בכיר לפנות פנייה רשמית בכתב לדרג פיקודי בכיר במשטרה על מנת ללמוד ולראות מצב ההשלמה והצורך בהחשת הטיפול בה. "לא נכון להשלים עם מצב דברים שלפיו טיפול בתיק חקירה, ובהמשך ההכרעה בו, ישתרכו לאורך מספר שנים בין רשויות אכיפת החוק. לא מדובר בגזירת מצב ללא מענה", כתב רוזן.

בעקבות התלונה המליץ הנציב רוזן ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לעשות ככל יכולתו לסיום הטיפול ארוך-הימים בתיק זה, וכן להורות על רענון וחידוד ההנחיות הקיימות למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.