מערך ההסעות בשבת בגוש דן יוצא לדרך תחת איום לעצור אותו בחקיקה

עיריית תל אביב אישרה תקציב ראשוני למימוש התוכנית להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות, העלות הצפויה של התוכנית עומדת על 12 מיליון שקל בשנה

תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי
תחנת אוטובוס בתל אביב./ צילום : תמר מצפי

עיריית תל אביב אישרה תקציב ראשוני למימוש התוכנית להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות. בהתאם לתוכנית, עד סוף 2019 יחלו מספר ערים בגוש דן ובהן גבעתיים, רמת השרון וקריית אונו, להפעיל מערך של היסעים משותף בשבתות, והן קוראות לערים נוספות לחבור אליהן ליצירת מערך הסעים משמעותי ורחב יותר.

העלות הצפויה של התוכנית עומדת על 12 מיליון שקל בשנה, שמתוכם תממן עיריית תל אביב תשעה מיליון, ויתר הסכום, שלושה מיליון שקל, יגיעו מתקציבי העיריות האחרות. ככל שיצטרפו ערים נוספות, התקציב יגדל.

אמש (ג') אושר להקצות 1.2 מיליון שקל ל-2019 למימון הפרויקט. ההקצאה טעונה אישור של מועצת העיר, שתתכנס ב-11 בנובמבר. לדברי עיריית תל אביב, אין עדיין תאריך סופי לתחילת פעילותו של המערך, אך הוא יצא לדרך בשבועות הקרובים - לפני תום השנה הנוכחית.

בשלב זה מתוכנן להפעיל שבעה קווים בימי שישי (18:00-03:00) ובמהלך השבת (09:00-18:00), בתדירות משתנה של בין 1-3 קווים בשעה. מסלולי הקווים נמצאים כרגע בשלבי תכנון, ואין החלטה סופית לגבי התוואי שלהם בין הערים שהתאגדו ליוזמה.

רשת הקווים הבין עירונית שתופעל היא למעשה 'שירות הסעות' פרטי של העירייה, עבורו לא ייגבה תשלום מן הנוסעים, ולכן הסמכות להקימו נתונה בידי הרשות המקומית ולא בידי השלטון המרכזי. בשבוע שעבר פורסם כי שר הפנים אריה דרעי וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן דורשים לסכל בחקיקה תחבורה ציבורית בשבת, כתנאי לכניסתם לממשלה. דרעי הכחיש את הדברים, ונכון לעת עתה בשעה שבה מתנהל משא ומתן קואליציוני, נבחרי הציבור לא מתבטאים בנושא ולא מנסים לבלום את התקדמותו.

כשהודיעה עיריית תל אביב על יציאת המהלך לדרך, הסתמן כי עיריית רמת גן עומדת להצטרף ליוזמה המטרופולינית, אך לבסוף החליט כרמל שאמה-הכהן, ראש העיר, להשאיר את עירו מחוץ לאיחוד הערים. רמת גן היא למעשה העיר הגדולה הראשונה שהקימה מערך הסעות בשבת, שהחל את פעילותו בסוף יולי.

"בניגוד לערים האחרות, לנו יש כבר שירות. אין סיבה להחליף אותו זה למשהו באותו רמה שנותן את אותו מענה ואותו אפקט. לא הגענו להסכמות מול עיריית תל אביב, ולכן אנחנו ממשיכים לבד. אנחנו מעדיפים שירות הנמצא בשליטה מלאה שלנו ושביכולת שלנו לשכלל אותו ולשפר אותו, מאשר משהו שמראש מסתמן כבעייתי עם ריבוי קולות וחוסר יכולת להכריע או להתמיד בהכרעות.

"עבור ערים אחרות זה עניין של האם יהיה שירות או לא, ואצלנו זה סמנטי כי השירות כבר קיים ומאומץ כרגע על ידי הערים האחרות. זו גאווה גדולה לתושבי רמת גן שהם היו הראשונים לעמוד בחזית ופרצו דרך עבור ערים אחרות מתוך אמונה בצדק ובצורך שבדבר", אמר ל"גלובס" שאמה-הכהן.

הצעתם לערים נוספות להצטרף כשיצאתם עם היוזמה שלכם לדרך?

"יש ראש עיר שרץ מאולפן לאולפן שכשאנחנו הצענו לו להצטרף, ואמר שהוא לא צריך את כאב הראש הזה מול החרדים ובלבול המוח במועצה. כשהוא ראה שאצלנו השמים לא נופלים ושלא מדובר במשימה בלתי אפשרית, הוא החליט להצטרף ליוזמה של תל אביב.

"מהרגע שהשירות החל לפעול אצלנו, גם התושבים הדתיים ראו שמדובר במשהו שלא פוגע בהם, וכל אחד מנהל את השבת שלו בדרכו, כשהאוטובוסים עוברים רק בצירים ראשיים ויש התחשבות בהם. התורה שלנו מעולם לא ציפתה להגביל את האחר ולכפות על האחר את השבת. הדבר היחיד שמבזה את כבוד השבת זה לכפות אותה על מישהו אחר. בכל עיר יש נקודות איזון בין האוכלוסייה. מי שרוצה שבת מוחלטת במרחב הציבורי צריך לעבור לבני ברק".

אף שהפוליטיקאים לא ממהרים כעת לנסות לבלום בפועל את היוזמה של תל אביב והערים שחברו אליה, עיריית רמת גן דווקא נאלצה להתמודד עם ביקורת ואיומים מצד הפוליטיקאים. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא שוקל לקדם חקיקה נגד היוזמה, בזמן שלבית המשפט הוגשה עתירת רבנים נגד קווי הבילוי של רמת גן המכונים 'סבבוס'. בית המשפט לא אישר צו ביניים נגד ה'סבבוס', אך דיון בעתירה צפוי להתקיים בשבועיים הקרובים וההחלטה שתתקבל בה עתידה במידה רבה להשפיע גם על מערך התחבורה המסתמן של תל אביב.

עיריית תל אביב מביעה תקווה כי מערך התחבורה שהיא מקימה כעת, יהווה פתרון התניידות מוצלח בסופי שבוע, ויצור אלטרנטיבות תחבורתיות אשר יסייעו לצמצם את הצורך ברכב פרטי ויקטינו את השימוש בו. בשנים האחרונות קידמה העירייה את פרויקט "אוטותל", שעורר תרעומת בקרב תושבי העיר, והעלה שאלות רבות וביקורת, בין היתר בשל העובדה כי השירות מופעל אך ורק בגבולות העיר עצמה ולא מספק מענה אמיתי לחוסר ההתניידות בין הערים, כך שאיננו מייתר את הרכב הפרטי.

מסקר שערכה עיריית תל אביב יפו עולה כי 73% מתושבי העיר סבורים כי על העירייה לממן שירות הסעות בשבת על מנת לצמצם את השימוש והבעלות על רכב פרטי. נתון זה דומה לנתונים של סקרים נוספים שנערכו בשנים האחרונות בקרב הציבור בישראל, שהראו כי כ- 70% מהציבור תומך בהפעלת תחבורה בסופי שבוע בערים בהן קיים רוב חילוני.

לאחרונה יצאה לדרך הרפורמה במוניות השירות, שהחלה בקווים 4 ו-5 בתל אביב והיא צפויה להתרחב לקווים נוספים ולרשויות נוספות. קווי שירות אלו, שיפעלו שבעה ימים בשבוע יספקו מענה חלקי לתחבורה בסוף השבוע, ועם תחילת הפעלתם בעיר יותאמו קווי הרשת המטרופולינית ויוסתו לאזורי ביקוש חדשים.