לאחר התביעה: פייסבוק מחקה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי NSO

פייסבוק פרסמה אתמול כי היא תובעת את החברה בעקבות ניצול לרעה של חולשה באפליקציית וואטסאפ שבבעלות פייסבוק, על מנת להתקין תוכנת ריגול על מכשירי אייפון ואנדרואיד, אך נראה שלעת עתה בחרה לנקוט בצעד ענישתי משלה נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO

מנכ“ל פייסבוק מארק צוקרברג מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס Aaron P. Bernstein
מנכ“ל פייסבוק מארק צוקרברג מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס Aaron P. Bernstein

לאחר שהגישה תביעה נגדה, פייסבוק נקטה בצעד ענישתי משלה נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO ומחקה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי החברה. פייסבוק פרסמה אתמול כי היא תובעת את החברה בעקבות ניצול לרעה של חולשה באפליקציית וואטסאפ שבבעלות פייסבוק, על מנת להתקין תוכנת ריגול על מכשירי אייפון ואנדרואיד. בפייסבוק סירבו להגיב לידיעה.

במאמר דעה שפרסם אתמול מנהל וואטסאפ, ויל קת'קארט, בעיתון הוושינגטון פוסט, הוא אמר כי "עם סיום החקירה בפרטי המקרה, אין צל של ספק ש-NSO היו מאחורי המקרה" וכי במהלך החקירה התגלה "דפוס מזעזע" לכאורה של "ריגול והתמקדות בפעילי זכויות אדם, עיתונאים ואנשי חברה אזרחית". וואטסאפ אף שלחה הודעות לאנשים אשר הושפעו מהתקיפה במאי והודיעה להם כי הם היו תחת ריגול.

בתביעה פייסבוק טענה כי NSO "פיתחה את תוכנת הריגול שלה כדי לקבל גישה להודעות ושאר אמצעי תקשורת במכשירים הסמארטפון של האנשים אחריהם היא ריגלה, על-מנת לעקוף את אמצעי ההצפנה של התוכנה".

ב-NSO דחו את טענות פייסבוק והצהירו כי "המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות. טכנולוגיה זו לא מיועדת או מורשת לשימוש נגד פעילי זכויות אדם או עיתונאים. היא נועדה להציל חיים, ועשרות רבות של אנשים ברחבי העולם חייבים את חייהם לטכנולוגיה של NSO".

עו"ד חיים רביה, שותף במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ ומומחה לפרטיות אמר היום על המחיקה של חשבונות העובדים ע"י פייסבוק בפלטפורמות פייסבוק ואינסטגרם כי "מדובר בהתנהגות דורסנית של מונופול דה פקטו שלא סופר אף אחד ומוכן לפקוד חטאי אבות (חברת NSO אם בכלל חטאה!) על בנים (עובדים). ספק אם עולה בקנה אחד אפילו עם תנאי השימוש בפייסבוק. עדות לכוח גס כזה קוראת לריסון רגולטורי חריף. לא ברור מדוע ולמה העובדים נענשים. על פייסבוק לספק הסבר עובדתי ומשפטי שיניח את הדעת בהקדם. כל עוד לא עשתה זאת, הדבר נחזה להיות כהתנהגות ביריונית".

באופן דומה, לאחר שבשנה שעברה נחשפה שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה חשבונות של עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק דלפו לחברת הייעוץ הפוליטית, פורסם כי פייסבוק חסמה מהפלטפורמה את הפרופיל של כריסטופר ווילי, עובד לשעבר בקיימברידג' אנליטיקה שהדליף את הפרשה לעיתונות.