בשל המהומות בצ'ילה, צ'ילה נסוגה מאירוח של ועידת האקלים

צ'ילה הייתה לארח את פסגת הסחר של APEC בנובמבר ואת פסגת האקלים COP25 בדצמבר, אך נסוגה מההתחייבות לאחר שמזה מספר שבועות מתחוללת במדינה מחאת ענק

כוחות צבא ברחובות צ'ילה בעקבות הפגנות / צילום: שני אשכנזי, גלובס
כוחות צבא ברחובות צ'ילה בעקבות הפגנות / צילום: שני אשכנזי, גלובס

צ'ילה נסוגה בה מהתחייבותה לארח את פסגת הסחר של APEC בנובמבר ואת פסגת האקלים COP25 בדצמבר, לאחר שמזה מספר שבועות מתחוללת במדינה מחאת ענק, כך הודיע כעת נשיא המדינה סבסטיאן פיניירה.

פסגת ה-APEC הייתה אמורה להפגיש 20 מנהיגים עולמיים, לרבות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'יפינג, ואילו ועידת ה- COP25 היא הפלטפורמה שבה נדרשו המדינות החברות בהסכם פריז להציג את התקדמותן ביישום ההסכם בחלוף 4 שנים מאז חתימתו. "זו הייתה החלטה קשה מאוד, החלטה שגורמת לנו הרבה כאב, מכיוון שאנו מבינים היטב את חשיבותם של APEC ו-COP-25 לצ'ילה ולעולם", אמר פיניירה בהצהרה קצרה מארמון לה-מונדה שב סנטיאגו. ככל שלא תתנדב מדינה אחרת לארח את הוועידה בהתאה קצרה, היא תבוטל.

בימים הקרובים תגיע לצ'ילה משלחת מטעם נציב זכויות האדם של האו"ם במטרה לבדוק טענות על הפרת זכויות אדם ושימוש בכוח צבאי נגד אזרחים.

במסגרת ועידת APEC, עלתה האפשרות כי ייחתם החלק הראשון של הסכם הסחר החדש בין ארה"ב וסין. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר לפני כשבועיים כי לא יחתום על הסכם סחר כלשהו עם סין עד לפגישתו עם נשיא סין שי ג'ינפינג בפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה-פסיפיק (APEC) הקרוב. בשל הלחץ של עימות הסחר בין ארה"ב לסין, צמיחת הכלכלה הסינית כעת היא הנמוכה ביותר מזה 27 שנים.

המחאה בצ'ילה, שהחלה בעקבות החלטת הממשלה להעלות את מחירי הנסיעה ברכבת, מסרבת לגווע. מדובר במשבר הפוליטי הגדול ביותר במדינה מאז חזרה לשלטון דמוקרטי בשנת 1990, עם סיום דיקטטורת פינושה. למרות שהנשיא נסוג בו מן הכוונה להעלות את המחירים, הוא מיהר להכניס צבא לרחובות הבירה, וכך המחאה גברה כשלפני מספר ימים יצאו לרחובות יותר ממליון בני אדם, הדורשים מן הנשיא להוציא את הצבא מהרחובות ולהתפטר. לדברי המפגינים, ייקור מחירי התחבורה הציבורית היה אך ורק טריגר למחאה חברתית על רקע הניאו ליברליזם של הממשל הצ'יליאני והעיוותים החברתיים-כלכליים במדינה.

להערכות השלטונות צ'ילה, לפחות 18בני אדם מתו, מאות נפצעו ו -7,000 נעצרו במסגרת העימותים של הצבא והמשטרה מול האזרחים. לדברי המפגינים, מספר ההרוגים גבוה יותר. ביום שני פיטר פיינרה כמה מחברי הקבינט שלו, הודיע על עלייה צנועה בשכר המינימום ושיפור של תוכנית הפנסיות, אך הצעותיו נדחו על ידי המפגינים, הטוענים כי התנהלותו היא 'שלטון דיקטטורה' ודורשים את פיטוריו.

בוועידת האקלים, שבה תוכננו להשתתף כ-30,000 בני אדם, היו צריכות המדינות היה להסכים על מנגנוני סחר בינלאומי בהעברת "זכויות" על הפחתת פליטות ולהיערך לשנת 2020 אשר במהלכה צריכות המדינות להודיע על ההפחתת הפליטות והצעדים הנוספים שיקחו על עצמן בהתאם להסכם פריז.

בעבר, כשמדינות שיועדו לארח את שיחות האקלים של האו"ם נתקלו בקשיים לוגיסטים או בעיות פוליטיות, נערכו השיחות בבון, גרמניה. מקרה דומה התרחש בשנת 2017, כשהייתה אמורה פיג'י לארח את הוועידה.