כלל ביטוח ואיילון מצטרפות לרוב המתחרות ומפסיקות לשווק פוליסות סיעוד לפרט ללקוחות חדשים

נוסף על אלה ישנה גם הפניקס שהפסיקה לשווק את פוליסות הסיעוד לפרט שלה, להוציא פוליסה אחת • מכאן שלפי שעה יש רק חברת ביטוח אחת שפעילה בביטוח סיעודי לפרט ושטרם הודיעה על הפסקת שיווקן - מגדל

ביטוח סיעודי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטוח סיעודי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כלל ביטוח ואיילון מצטרפות להראל, מנורה מבטחים והכשרה ביטוח, ומודיעות היום (ה') כי הן מפסיקות לשווק פוליסות ביטוח סיעודי לפרט. נוסף על אלה ישנה גם הפניקס שהפסיקה לשווק את פוליסות הסיעוד לפרט שלה, להוציא פוליסה אחת.

מכאן שלפי שעה יש רק חברת ביטוח אחת שפעילה בביטוח סיעודי לפרט ושטרם הודיעה על הפסקת שיווקן - מגדל, שבשנים האחרונות שמה דגש על מכירת ביטוחי סיעוד ושהייתה אשתקד החברה השניה בגודלה בשוק זה. עם זאת, מגדל כבר הקדימה ועוד לפני החגים הורידה מהמדף שלה כמה מוצרים בתחום, כשהיא בוחנת כיום את הסוגיה, יחד עם הפיקוח על הביטוח, במטרה למצוא פתרון שייאפשר כיסוי ללקוחות.

בימים האחרונים הודיעו חברות הביטוח על נטישת שוק הביטוח הסיעודי לפרט, בכך יפסיקו לשווק פוליסות למבוטחים חדשים, על רקע הודעתה של מבטחת המשנה הגדולה בתחום זה בשוק המקומי, סקור, על יציאתה מישראל בעסקים שאינם ביטוח כללי.

היציאה מתחום הביטוח הסיעודי לפרט מתרחשת על רקע מספר התפתחויות: ריבוי חולים סיעודיים והתארכות חיי החולים הסיעודיים (כחולים סיעודיים) בשל השיפור ברפואה, שינויים רגולטוריים בישראל ששינו את אופן ניהול התביעות בתחום בדיעבד וללא התאמת מחיר, המעבר למשטר ההון של הסולבנסי שמצריך ריתוק הון גבוה יותר בפוליסות אלה ושדוחף מטה את הרווחיות בתחום, והריבית האפסית שמצריכה הגדלת עתודות וגם פוגעת ברווחיות בתחום.

בענף מציינים כי על מנת שישובו לשווק ביטוח סיעוד לפרט חברות הביטוח רוצות "מוצר" חדש שבין היתר לא יהיה "מבטיח תשואה" אלא תלוי בתשואה בפועל שתושג בעתודות בגין אותה פוליסה. כמו כן, חברות הביטוח אינן מעוניינות בשיווק פוליסות עם כיסוי לכל החיים, ואת בשל החשש שתוחלת החיים של החולים הסיעודיים (כחולים סיעודיים) תמשיך לטפס.

הביטוח הסיעודי מספק קצבה חודשית למי שהופך לחולה סיעודי שנזקק לסיוע על מנת להתקיים, בכפוף לשורת מבחנים הנוגעים ליכולת הביצוע של פעילויות הנדרשות לקיום יומיומי.

לצד ביטוחי הסיעוד לפרט ישנן פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתיות, בעיקר אלה של חברי קופות החולים, שנמשכות ללא שינוי וללא פגיעה. אגב, שלוש חברות הביטוח שמסםקות ביטוחי סיעוד לקופות החולים (הראל, הפניקס ומנורה מבטחים) כבר הודיעי על שינוי מדיניות בשוק הביטוח הסיעודי לפרט.

כמו כן, כל מי שכבר מחזיק בידיו פוליסות ביטוח סיעוד לפרט ומשלם את הפרמיה כסדרה אינו מושפע מהחלטת חברות הביטוח לגבי עצירת השיווק של פוליסות חדשות ללקוחות חדשים. כלומר, לא מדובר כיום בשינוי תנאים בפוליסות הפרט שכבר קיימות.