בתגובה לירי הרקטות: צה"ל תקף מגוון רחב של יעדי חמאס בעזה

לאחר עשרת השיגורים שזוהו אמש לעבר שטח ישראל, צה"ל הודיע כי "תקף מטרות רבות ברצועה, בהם מתחמי צבא רבים ותשתיות תת-קרקעיות" • בתגובה התרעות צבע אדום נשמעו בשדרות ובאיבים בעקבות ירי מקלעים • משרד הבריאות הפלסטיני מדווח על הרוג ושני פצועים מקריסת בניין בתקיפה

שיגורי רקטות מרצועת עזה על ישראל / צילום: REUTERS/Amir Cohen
שיגורי רקטות מרצועת עזה על ישראל / צילום: REUTERS/Amir Cohen

 צה"ל הודיע הלילה (שבת) כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מגוון רחב של יעדי טרור של החמאס בצפון, מרכז ודרום הרצועה. בין היעדים ישנם מתחם צבאי של הכוח הימי של חמאס, מתחם של מערך ההגנה האווירית שלו, עמדה המכילה סימולטור לירי נגד טילים, מתחמי אימונים, אתר לייצור אמצעי לחימה, מתחם צבאי המשמש כמחסן אמצעי לחימה ותשיות תת-קרקעיות של חמאס.

"התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור הרקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, מוקדם יותר הערב", נמסר. "צה"ל רואה בחומרה רבה את מתקפת הרקטות לעבר שטח ישראל, נמצא במוכנות גבוהה וימשיך לפעול ככל שיידרש נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל". עוד נמסר כי "צה"ל רואה בחמאס אחראי על הנעשה ברצועת עזה וממנה".

במהלך התקיפה של צה"ל, התרעות צבע אדום נשמעו בעיר שדרות וביישוב איבים. צה"ל מסר כי זהה ירי שאינו רקטי, ירי מקלעים, משטח הרצועה לעבר ישראל. בכלי התקשורת הפלסטינים מדווחים על תקיפה נרחבת של צה"ל ואומרים כי הותקפו שישה עמדות ברחבי הרצועה ושני שטחים חלקאיים. בנוסף לכך, דווח כי בוצע ירי נ"מ לעבר המטוסים. משרד הבריאות הפלסטני אמר כי ישנם הרוג, אחמד מחמד א-שחרי בן 27, ושני פצועים מקריסת בניים בעקבות התקיפה.

אמש מטחי רקטות נורו מרצועת עזה לשטח ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו עשרה שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל, ששמונה מהם יורטו על ידי לוחמי כיפת ברזל. בעקבות המטחים, התרעות צבע אדום נשמעו בשדרות, שער הנגב, ניר עם ויישובים נוספים. הרקטה פגעה בחומה שבחזית הבית ובעיריית שדרות מסרו כי צוותי העירייה נמצאים במקום. מהמשטרה נמסר כי שוטרים וחבלנים הוזעקו אל הבית שנפגע, וחבלני המשטרה פועלים במקום.

דיירי המבנה - זוג בשנות ה-40 לחיים וילדיהם - שהו במרחב מוגן ולא נפגעו. "היה פיצוץ גדול", סיפר אחד מבני המשפחה. "חלקנו היינו בממ"ד, יש נזק גדול לבית". לא היו נפגעים מפגיעת הרקטות, אך אישה בת 65 נפצעה באורח קל בזמן ריצה למרחב המוגן. היא סובלת מפגיעה בגב וברגל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים קשר שוטף עם הרמטכ"ל ועם הצמרת הביטחונית ומנחה על הפעולות הנדרשות. במקביל, במחוז הדרומי של משטרת ישראל קיימו הערכת מצב מיוחדת לאור המצב הביטחוני. במהלך הישיבה, הוחלט על חיזוק מערכי השיטור, שכולל פריסת שוטרים ולוחמים ברחבי הארץ. "אנו מבקשים מהציבור להימנע מסיכון עצמי מיותר ולא להתקרב לזירות ושרידי נפילות עוד בטרם נבדקו על ידי הגורמים המקצועיים במשטרת ישראל", הדגישו במשטרה. "הגעת אזרחים אל זירות אלו לצערנו פרט לסיכון מהווים גם הפרעה לכוחות המשטרה וההצלה השונים לבצע עבודתם".

בעקבות השיגורים, תנועת הצופים החליטה לפנות כ-600 חניכים מהנהגת דרור שבאזור השרון, ששהו באזור והיו אמורים להעביר את הלילה בפארק הבשור במועצה האזורית מרחבים. התלמידים, משבט בן יהודה, נסעו לטיול פתיחת שנה אך הוחזרו בלחץ ההורים.

אחת השכנות של המשפחה שביתה נפגע מרקטה סיפרה כי היא שהתה בממ"ד עם משפחתה בעת הפגיעה."לפני זה היה מטח של רקטות יותר גדול, והיינו עם כל המשפחה. היה מטח גדול ושמענו בומים. ואז אחי אומר: זאת הייתה נפילה", סיפרה.

לדבריה, "קשה להבדיל כי נפילה וכיפת ברזל זה כבר נשמע לנו כמו אותו בום. שמענו פיצוץ חזק אבל לא ידענו להבדיל מרוב שאנחנו רגילים לפיצוצים". היא תיארה שכשהם יצאו החוצה, "ראינו התקהלות ועשן והבנו שזה נפל קרוב. זאת הרגשה של לחץ".

אלברט אבוחצירה, תושב שדרות שגר בסמוך לבית שחצרו נפגע, סיפר גם הוא כי היה "פיצוץ אדיר" והביע ייאוש מהמצב. לדבריו, זאת לא הפעם הראשונה שבה רקטה נוחתת בסמוך אליו. "זאת הייתה הפעם השנייה שאני מרגיש פיצוץ כזה באזור. פעם שעברה נפל בבית פה ממול, כשיצאתי לעבודה ב-6:00 בבוקר. בדרך נס לא נפגעתי. הפעם זה אותו דבר".

"אני חושב שאנחנו חיים פה בנס", אמר אבוחצירה. "אנחנו במצב בלתי נסבל. צריך לעשות משהו. הילדים זה לא ילדים, הנכדים זה לא נכדים, כולם חיים פה בבהלה. כל טיל שנופל, המצב הוא בלתי נסבל. חלאס, מספיק".