גנץ בעצרת רבין: "כולנו אחים לאותה אומה, כולנו שותפים לאותו מסע"

גנץ שם דגש רב בנאומו על הפילוג בחברה הישראלית וקרא לאחדות • המסר שליווה את העצרת השנה היה אותו מסר שהוביל את העצרת בליל הרצח: "כן לשלום, לא לאלימות"

עצרת רבין. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
עצרת רבין. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אלפים הגיעו הערב (שבת) לכיכר רבין לרגל העצרת לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, בחלוף 24 שנים להירצחו.  כחול לבן ומפלגות השמאל העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי, ארגנו את פעיליהן להגיע וכך גם ארגונים ועמותות כמו "שלום עכשיו", "נשים עושות שלום" ואחרים.

יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ בני גנץ היה הנואם הראשון בעצרת המרכזית לזכר ראש הממשלה יצחק רבין. בנאומו התייחס גנץ לאווירה הציבורית בחברה הישראלית: "חובתם של מנהיגים מהימין, מהמרכז ומהשמאל לשים מעצור למי שלשונם אינה יודעת מעצור, על מנהיגי המדינה להתאחד ולא לתת יד להסתה לפלגנות ההרסנית". 

במהלך נאומו התייחס יו"ר כחול לבן למגעים להרכבת הממשלה, ואמר: "הממשלה שאני מבקש להקים תייצג את כלל חלקי העם. ממשלה של אחדות ופיוס, ממשלת אחדות-ליברלית שמקבלת כל אחד וכל אחת כפרט וכקבוצה". גנץ הוסיף, "בשנה הבאה אני מתחייב לעמוד כאן כראש הממשלה ולהביא איתי את ראש האופוזיציה". ניכר כי דבריו של יו"ר סיעת כחול לבן התקבלו באהדה רבה ובמחיאות כפיים.

בחלק השני של נאומו, התייחס גנץ גם למתיחות בדרום: "כמו יצחק רבין, גם חבריי ואני הגענו להנהגת המדינה מתפקיד הרמטכ"ל, מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים ביטחוניים רבים, ולצערי הרב גם את סוף השבוע בילו תושבי הדרום במקלטים. ליצחק רבין היה את האומץ לחתום על הסכמי שלום עם אויבנו הקשים ביותר. בממשלה שנקים נחזיר את ההרתעה ונדע להילחם, אבל גם נחזיר את התקווה כפי שהיה נוהג יצחק אם היה איתנו כאן היום. לא נהסס להכות ביד פלדה בכל אויב, אך באותה מידה לא נהסס ללחוץ את ידי מנהיגי מדינות ערב".

יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

גנץ הוסיף, "אני אומר לכם אזרחי ישראל: אנחנו יוצאים למאבק החשוב ביותר - המאבק על שלום הבית".

בהמשך הערב עלה לבמה שמעון שבס, מי שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו השנייה של רבין. שבס הרבה לדבר בשבחו של בני גנץ, והשווה את גישתו כלפי הציבור הערבי ויתר בני המיעוטים לגישתו של יצחק רבין.

בהודעת ההזמנה לעצרת נכתב בין השאר: "24 שנים עברו מאז הרצח בכיכר, ובשנה האחרונה הגיע לשיאו השיח האלים, המפלג והמסית שדומה במידה רבה לאווירה שליוותה את ישראל לפני הרצח".

את העצרת הנחתה קורין גדעון, ומבין האומנים שהופיעו: אביב גפן ו"התעויוט", אחינועם ניני, טל רמון, להקת צעירי תל אביב, לואיי עלי, רותם כהן ושמעון בוסקילה. גפן וניני הופיעו בעצרת השלום ב-1995, דקות ספורות לפני שבוצע הרצח. להקת צעירי תל אביב תבצע ביחד עם לואיי עלי את "שיר לשלום" שבוצע על ידי מירי אלוני ב-4 בנובמבר 1995. אתמול (שישי) ביטל הזמר מאור אדרי את השתתפותו בנימוק כי הבין שמדובר בעצרת פוליטית. בפוסט שכתב הוסיף: "החלטתי לקחת צעד אחד גדול אחורה ולבטל את השתתפותי. במקום להופיע בעצרת אני אעלה להר הרצל, אדליק נר ואכבד את מותו".

עצרת רבין. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 עצרת רבין. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

המסר שליווה את העצרת השנה היה אותו מסר שהוביל את העצרת בליל הרצח: "כן לשלום, לא לאלימות". במהלך האירוע יוקרנו קטעים נבחרים מתוך הסרט "ימים נוראים".

בשל קשיים בארגון העצרת פנו השנה מארגניה לציבור בבקשה לתרום כספים, ועד כה נאספו כמה עשרות אלפי שקלים.

עצרת רבין. הערב / צילום: דפנה ברמלי גולן
 עצרת רבין. הערב / צילום: דפנה ברמלי גולן

עמיר פרץ יו"ר העבודה השתתף אתמול (ו') בעליה לקברו של רבין בהר הרצל בירושלים, יחד עם דליה, בתו של רבין וחברים אחרים. פרץ אמר: "אני מאמין שדרכו של רבין היא הדרך הנכונה, כי זהו המצפון והמצפן להם זקוקה מדינת ישראל. אני מתכוון להמשיך ולהילחם על דרכו, גם אם זה ייקח שנים. אין לי כוונה להתייאש, כי זו חובתי לילדינו ולנכדינו - להפוך את החזון שנגדע באיבו למציאות הישראלית.

מוקדם יותר הערב הקימו חברי העבודה אוהל זיכרון בשולי הכיכר ובו תמונות של ההפגנות נגד רבים והאירועים שבהם היית הסתה נגדו. תחת הכותרת "ההסתה והרצח לא מחקו את התקווה".

חבר הכנסת עמיר פרץ באוהל הזיכרון של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין / צילום: דוברות העבודה-גשר
 חבר הכנסת עמיר פרץ באוהל הזיכרון של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין / צילום: דוברות העבודה-גשר