עלות של 700 מיליון ש': המטוס החדש של ראשי המדינה ממריא לטיסת מבחן

טיסת המבחן של מטוס הבואינג צפויה להימשך מספר שעות ותבוצע ע"י צוות טייסי ניסוי של התעשייה האווירית, ולאחריה ייערכו מספר טיסות נוספות כחלק מההליכים המשלימים לקראת מסירתו למדינה • בהמשך הוא ישמש כמטוסם של רה"מ ושל הנשיא במהלך נסיעותיהם הרשמיות בעולם

מטוס הבואינג החדש של ראשי המדינה / צילום: התעשייה האווירית
מטוס הבואינג החדש של ראשי המדינה / צילום: התעשייה האווירית

המטוס החדש של ראשי המדינה, שבנייתו הושלמה בימים האחרונים בתעשייה האווירית, ממריא הבוקר (א') לטיסת המבחן הראשונה שלו. המטוס, מדגם בואינג 767-300, נבנה במהלך השנים האחרונות בחטיבת התעופה של התע"א ובעלות מוערכת של כ-700 מיליון שקל. זאת, כשברקע ביקורת חריפה על העלויות.

טיסת המבחן צפויה להימשך מספר שעות ותבוצע על ידי צוות טייסי ניסוי של החברה, ולאחריה ייערכו מספר טיסות נוספות כחלק מההליכים המשלימים לקראת מסירתו למדינה. בשירות המדינה הוא ישמש כמטוסם של ראש הממשלה ושל הנשיא במהלך נסיעותיהם הרשמיות בעולם. 

מטוס ראש הממשלה / צילום: יואב וויס, תע"א
 מטוס ראש הממשלה / צילום: יואב וויס, תע"א

ביום חמישי האחרון המטוס ביצע בדיקה הסעה כמתחייב מפרוטוקול ההכנות לטיסת מבחן ובמהלכה נבדקו מערכותיו ההידראוליות, מערכות הבלמים ומערכות היגוי הקרקע. במהלך ההכנות של המטוס לאחת מריצות ההמראה שלו על המסלול - זוהה עשן שעולה מגלגל שמאל שלו. צוות כיבוי אש הוזעק לקרבת המקום כמתחייב בנוהלי הבטיחות. בהמשך היום המטוס ביצע ריצת המראה נוספת - שעברה בלי כל תקלה.

מדובר במטוס שהוסב ממטוס נוסעים ישן, הוא צפוי לשמש את המדינה בעשורים הבאים. הוא מסוגל לטוס טיסה ישירה בלי הצורך בנחיתות ביניים עד לסין ויפן במזרח, ובמערב עד לארה"ב ולברזיל. מותקנות בו מערכות קשר מוצפנות שמאפשרות לנשיא או לראש הממשלה לקיים קשר עם גורמים שונים בארץ ובעולם.

עדכון: טיסת המבחן הראשונה של מטוס ראשי המדינה הסתיימה בהצלחה. היום בשעה 10:45 המריא מטוס ראשי המדינה, וטייסי הניסוי של התעשייה האווירית, בדקו את המערכות המרכזיות של המטוס שעבדו באופן תקין. לאחר מעל ארבע שעות טיסה, המטוס נחת בשעה 15:15. זוהי טיסת מבחן ראשונה מבין סדרת טיסות ובדיקות נוספות שייערכו בהמשך על ידי הצוות ההנדסי המקצועי של חטיבת התעופה בתעשייה האווירית.