פרופפוינט תרכוש את ObserveIT הישראלית-אמריקאית ב-225 מיליון דולר

עובדי מרכז הפיתוח שבת"א, בו מועסקים 70 עובדים, יצטרפו למרכז הפיתוח של פרופפוינט בישראל

מימין לשמאל: טיקוצקי, מנהל אתר המו"פ בישראל, מקי, מנכ"ל החברה, גלבוע, דירקטור כספים, משולם, ארכיטקט ראשי, ברק דירקטור פיתוח  / צילום: גבריאלה פלד
מימין לשמאל: טיקוצקי, מנהל אתר המו"פ בישראל, מקי, מנכ"ל החברה, גלבוע, דירקטור כספים, משולם, ארכיטקט ראשי, ברק דירקטור פיתוח / צילום: גבריאלה פלד

חברת הגנת הסייבר האמריקאית פרופפוינט (Proofpoint) הודיעה היום (א') כי חתמה על הסכם לרכישת ObserveIT הישראלית תמורת 225 מיליון דולר במזומן. בעלת המניות המשמעותית בחברה עד הרכישה היא המשקיעה הגדולה בה, קרן ההון סיכון ביין קפיטל (Bain Capital) של מיט רומני.

ObserveIT הוקמה בישראל ב-2006 על ידי היזמים אבי עמוס, גבי פרידלנדר ואבי וייס, והיא מפתחת מערכת הגנת סייבר לארגונים נגד איומים המגיעים מתוך הארגון. עם הקמת החברה וייס הפך למשקיע, פרידלנדר כיהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות ועמוס כיהן כמנכ"ל. בשנת 2013 הובילה קרן ביין קפיטל השקעה של 20 מיליון דולר ב-ObserveIT במסגרתה העבירה את מטה החברה מישראל לבוסטון, ומינתה את מייק מקי למנכ"ל החברה. מרכז הפיתוח העיקרי של החברה נמצא בתל אביב, ומועסקים בו 70 מתוך כ-150 עובדי החברה. החברה לא חושפת את הכנסותיה השנתיות, אך בשיחה עם "גלובס" שהתקיימה בשנה שעברה הצהיר מקי כי ב-2017 הן הגיעו ל-25 מיליון דולר. עוד הוא אמר אז כי אינו רואה אקזיט או הנפקה בשנים הקרובות, אלא מאמץ לגדול ולהתרחב .

"בתחילת הדרך החברה הייתה חברת בוטסטרפ (במימון עצמי, י"י) עד שהבאנו השקעה משמעותית ראשונה מביין קפיטל. הובלנו את תחום האיומים הפנימיים ועכשיו בפרופפוינט מצאו אותנו מתאימים להרחיב את הפורטפוליו שלהם בתחום איומי האבטחה", אומר עמוס בשיחה עם "גלובס". "מדובר בחברה ישראלית שעברה תהליך גיוס לא קטן, שהעביר את מרכז הכוח שלה לארה"ב. השמחה הגדולה שלי היא שהצלחנו לייצר שוק שלא היה קיים, להוביל אותו ולייצר תחרות גדולה סביב החברה".

סך גיוסי ההון של החברה עומד על 55 מיליון דולר, והשקיעו בה גם הקרנות האמריקאיות NightDragon Security, קרן השקעות הסייבר של דייב דה וולט, FireEye, מי שהיה מנכ"ל McAfee ו- Spring Lake Equity Partners. בחברה סירבו לחשוף את מבנה החזקת המניות בה, אך ל"גלובס" נודע כי עד הרכישה ביין קפיטל מחזיקה כ-30% ממניות החברה, ו-20% נוספים מוחזקים על ידי המייסדים ומשקיעים פרטיים ישראלים שהיו המשקיעים הראשונים בחברה, בהם אדי שלו.

המערכת של ObserveIT נועדה בעיקר למניעה של דליפת מידע דרך עובדי החברה. פרופפוינט היא חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 6.7 מיליארד דולר והיא מעסיקה למעלה מ-3,000 עובדים ברחבי העולם. כיום יש לפרופפוינט טכנולוגיית קצה אשר מותקנת במחשבי המשתמשים, ויכולת ניתוח אנליטי של סיכונים הקשורים במידע. החברה הודיעה כי היא מקווה שביחד עם היכולות של פרופפוינט בתחומי סיווג של מידע, וזיהוי איומים ומודיעין באבטחת סייבר, היא תוכל לנתח ולהבין התנהגות של משתמשים בארגון ביחס למידע רגיש, בכל מקום בו הוא מאוחסן. המודל העסקי של ObserveIT מבוסס כיום על מכירת רישיונות, ופרופפוינט הודיעה על כוונתה להפוך אותו למודל מבוסס מנוי.

"לנוכח המגמה הגוברת של חברות המעודדות את העובדים לעבוד מכל מקום ומכל מכשיר, מניעת דליפת מידע ארגוני דורשת מעבר מפתרון ישן, המוגבל לרשת הארגונית ומבוסס הגדרות ציות, לפתרון חכם, שמזהה פעילות בעלת סיכון הקשורה למידע ומגיב לה - באפליקציות ענן, בדוא"ל ובתוכנות האבטחה בעמדות הקצה. פלטפורמת מניעת דליפת המידע המשולבת תספק יכולות זיהוי בזמן אמת של התנהגות חריגה בקרב אנשים, מידע, מכשירים ואפליקציות", נכתב בהודעה.

זוהי הרכישה השלישית של פרופפוינט בישראל בשלוש השנים האחרונות, לאחר שרכשה את חברת אבטחת הענן פיירליירס (FireLayers) בשנת 2016 תמורת 55 מיליון דולר, ואת חברת מטא-נטוורקס (MetaNetworks) שרכשה השנה, אשר מאבטחת את הגישה לרשת בטכנולוגיה המבוססת על גישת אפס אמון, תמורת 120 מיליון דולר.

לפרופוינט מרכז פיתוח בישראל שנפתח עם רכישת פיירליירס בסוף 2016, וכיום מונה כ-100 עובדים - לא כולל 70 עובדי ObserveIT אשר צפויים להצטרף אליו עם השלמת הרכישה. בהודעתה על העסקה , הצהירה פרופוינט כי הרכישה נועדה להרחיב את יכולותיה בתחום מניעת דליפת מידע ארגוני בעמדות קצה. העסקה מתוכננת להיסגר בדצמבר 2019. דורון אלגרסי, ממייסדי פיירליירס, מכהן כמנכ"ל פרופפוינט ישראל. מרכז הפיתוח המקומי מתמקד באבטחת ענן, בידוד רשתות אינטרנט, אבטחת אפס אמון ומניעת דליפת נתונים.

"לפני שלוש שנים לא היו לפרופוינט עובדים בישראל בכלל. שלוש שנים אחר כך אנחנו מתקרבים ל-200 עובדים, כולל הגיוסים הפתוחים שיש לנו. זהו מרכז הפיתוח הגדול ביותר של פרופוינט בעולם. מדובר באחת מחברות הסייבר המובילות בעולם שגילתה את הפוטנציאל שיש בישראל, ועד היום פרופוינט השקיעה בישראל למעלה מ-400 מיליון דולר ברכישות", אמר אלגרסי בשיחה "גלובס".

אלגרסי הוסיף כי "הקשר בין החברות עושה המון היגיון. פרופוינט התחילה כחברת אבטחה לדוא"ל ורכשה די הרבה חברות לאורך השנים, וכיום אנחנו מתמקדים במשהו שהוא ייחודי לנו: אנחנו חברת האבטחה היחידה בעולם שמאבטחת אנשים בתוך הארגון. חברות כמו פאלו אלטו וצ'קפוינט מתמקדות באבטחת רשתות, ואנחנו מתמקדים באבטחת אנשים. ObserveIT מתמקדת בהגנה מפני התקפה של אנשים מתוך הארגון ולכן זה משלים אותנו היטב".

תעודת זהות: ObserveIT

שנת הקמה: 2007
מייסדים: גבי פרידלנדר, אבי וייס ואבי עמוס
עובדים: 150, מתוכם 70 בישראל
משרדים: בוסטון, תל אביב
גיוסי הון: 55 מיליון דולר
משקיעים: Bain Capital , MDI Ventures, NightDragon Security, Spring Lake Equity ומשקיעים פרטיים