פלונטר במגוריט: בעלי המניות המוסדיים וקרנות הפנסיה של חברה קדישא חלוקים על מינוי דח"צ

לאחרונה התכנסו בעלי המניות בקרן ההשקעה בנדל"ן כדי להצביע על שני מועמדים למשרה: עודד דולינסקי, שלמינויו התנגדו הגופים המוסדיים המחזיקים בקרן; ויגאל רונאי, שמועמדותו עלתה בהמלצת המוסדיים

חילוקי דעות בין הגופים המוסדיים לבין חלק מבעלי העניין בקרן ההשקעות בנדל"ן מגוריט  מונעים מינוי של דירקטור חיצוני (דח"צ) לחברה כבר תקופה לא קצרה, לאחר שהתנגדותו של כל צד למינוי מועמד מטעמו של הצד האחר הובילה למבוי סתום בנושא.

לאחרונה התכנסו בעלי המניות במגוריט כדי להצביע על שני מועמדים למשרה. האחד הוא עודד דולינסקי, שלמינויו התנגדו הגופים המוסדיים המחזיקים בקרן; והשני יגאל רונאי, שמועמדותו עלתה בהמלצת המוסדיים, ואשר למינויו התנגדו בעלי המניות הוותיקים במגוריט: קרנות הפנסיה של חברה קדישא וקופת העיר שע"י - קרנות לאלמנות ויתומים, שהיו שניים מהגופים המרכזיים שהשקיעו בהנפקת מגוריט בספטמבר 2016. כיום מחזיקה חברה קדישא כ-11.5% ממניות מגוריט וקופות העיר שע"י בכ-13%.

רונאי (55), הוא שם מוכר בשוק ההון המקומי, ובעבר כיהן בין היתר כיו"ר קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, וכראש החטיבה הפיננסית של בנק דיסקונט. דולינסקי (39) משמש כסמנכ"ל הכספים של חברת מרכזי הקניות רני צים.

מתוצאות אסיפת בעלי המניות של מגוריט שהתכנסה באחרונה לדון בנושא עולה כי בין המתנגדים למינויו של דולינסקי נכללו הפניקס, הראל, הכשרה ביטוח, מיטב דש, אלומות וגופי חיסכון המנוהלים בידי פסגות.  את מינויו של רונאי הכשילו, לעומת זאת, קרנות הפנסיה של חברה קדישא וקופות העיר שע"י.

המוסדיים, כאמור, תמכו כולם במינויו של רונאי, ובהם הפניקס, מי שהייתה גם היא אחת המשקיעות הבולטות בהנפקתה של מגוריט ומוגדרת כיום כבעלת עניין במגוריט, וגם הייתה זו שהעלתה את מועמדותו של רונאי על הפרק. כיום מחזיקה הפניקס, באמצעות בית ההשקעות אקסלנס, בכ-12% ממניות מגוריט.

שמו של דולינסקי כמועמד לדח"צ במגוריט עלה על הפרק כבר במהלך חודש אוגוסט, אולם לבקשת חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי ירד שמו מהפרק, ככל הידוע על רקע התנגדותם של המוסדיים.

בהמשך, "בעקבות פנייה שקיבלה החברה מאת הפניקס", עלה שמו של רונאי כמועמד לתפקיד, ואילו מגוריט מצידה העלתה שוב על הפרק את שמו של דולינסקי, ובעלי המניות נדרשו להכריע בין השניים - מה שכאמור הוביל למבוי סתום.

ככל הידוע, במגוריט פועלים בניסיון לפתור את הסוגיה, ומנסים לאתר מועמד שיהיה מקובל על שני הצדדים.

הממשל התאגידי מדורג כטעון שיפור

חילוקי הדעות בנוגע למינוי הדח"צ במגוריט אינם הפעם הראשונה שבה מתגלים פערים בין המעורבים בקרן ההשקעות בנוגע לאיוש הדירקטוריון. בסוף 2017, כשנה וחצי לאחר שפעילותה של מגוריט יצאה לדרך, החליטו לעזוב אותה שניים מהשמות הבולטים שליוו אותה - אייל גבאי, ששימש כיו"ר, ויעל אנדורן, שכיהנה כדירקטורית.

ככל הידוע, ברקע לעזיבת השניים, שהיו בעבר מבכירי משרד האוצר ואשר החזיקו בנתח ממניות חברת הניהול של מגוריט, עמדו חוסר הסכמות בינם לבין יזמי הקרן - עוה"ד ארז רוזנבוך וחיים ויספיש - בכמה סוגיות, ובהן מינויו של יצחק בורבא, ששמו עלה במסגרת חשודי פרשת ישראל ביתנו, לתפקיד דח"צ בחברה.

למרות המלצת אנטרופי להתנגד למינויו של בורבא, שככל הידוע התיק נגדו נסגר בלא כתב אישום, בעלי המניות אישרו את הצטרפותו לדירקטוריון, והוא חלק ממנו עד היום.

דוח של אנטרופי בעניין הממשל התאגידי של הקרן חושף כי נושא זה טעון שיפור, מה שעשוי לספק הסבר לרצונם של המוסדיים למנות דח"צ מטעמם בחברה.

אנטרופי מדרגת את הממשל התאגידי של מגוריט כטעון שיפור (To Be Improved), וזאת כשהיא מדורגת מתחת לממוצע בקטגוריות של אחריות תאגידית, מדיניות תגמול וביקורת - תחום שלגביו מציינים בין היתר, כי היקף שעות ביקורת הפנים שהוענקו למגוריט ב-2017-2018 הוא "דל באופן חריג ביחס לסדר גודל פעילות הקבוצה".

עוד מדרגת אנטרופי בטווח הממוצע את פעילות מגוריט בקטגוריית כשירות והתאמת הדירקטוריון, ומעל הממוצע את מבנה הדירקטוריון ואת זכויות בעלי מניות.

מגוריט היא קרן ההשקעות בנדל"ן (ריט) הראשונה שהוקמה בהתאם לתיקון שנעשה לחוק הריט. מנכ"ל החברה הוא מתי דב, שבעברו כיהן כמנכ"ל חברת הנדל"ן אזורים, והיו"ר הוא רוזנבוך. בתחילת חודש אוקטובר עדכנה מגוריט כי חתמה על הסכם אופציה לרכישת 55 דירות תמורת כ-137 מיליון שקל בשכונת יד אליהו שבתל-אביב, מידיה של חברת גינדי החזקות, וכן חתמה על הסכם אופציה להקצאת מניות לגינדי, תמורת כ-23 מיליון שקל.

מאז החלה להיסחר בספטמבר 2016, נחלשה מניית מגוריט בכ-10% והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-310 מיליון שקל.