מחאת עורכי הדין: בימים הקרובים תתקיים עצרת בבתי המשפט

(עדכון) - שורת עורכי דין בכירים הגיעו הערב ללשכת עוה"ד לדיון במתקפות של שר המשפטים ורה"מ נגד הפרקליטות ומערכת המשפט • ל"גלובס" נודע כי הנושא יידון מול הנהלת בתי המשפט כדי לתאם מועד מוסכם לעצרת המחאה, שאולי אף יכלול עצירת דיונים בבתי המשפט בזמן האירוע

הדיון בלשכת עורכי הדין היום / צילום: שלומי יוסף
הדיון בלשכת עורכי הדין היום / צילום: שלומי יוסף

הערב (א') התקיימה פגישת חירום בלשכת עורכי הדין, בין יו"ר הלשכה, עו"ד אבי חימי, לבין מספר עורכי דין מובילים, זאת על רקע המתקפות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים אמיר אוחנה נגד הפרקליטות ומערכת המשפט. בפגישה נטלו חלק גם יו"ר מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד עמית בכר; עו"ד צביקה בר-נתן; עו"ד ציון אמיר; עו"ד רומי קנבל, יו"ר מחוז מרכז של לשכת עורכי הדין; עו"ד צפנת דרורי; עו"ד ברוריה לקנר; ועורכי דין בכירים נוספים.

ל"גלובס" נודע כי בימים הקרובים תתקיים עצרת בבית המשפט בתל-אביב למען שמירה על שלטון החוק. הנושא יידון מול הנהלת בתי המשפט כדי לתאם מועד מוסכם, שאולי אף יכלול עצירת דיונים בבתי המשפט בזמן העצרת.

מדוברות לשכת עורכי הדין נמסר בתום הפגישה: "היום התקיים דיון בלשכת עורכי הדין במסגרתו נשמעו מגוון דעות. לשכת עורכי הדין מתכנסת ומודיעה על מחויבותה חסרת הפשרות להגנה ולשמירה על שלטון החוק במדינת ישראל. הלשכה מחזקת את ידי המשרתים באמונה ברשויות השיפוט והאכיפה - משטרת ישראל, היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות והפרקליטים בשירות המדינה ושופטי כל ערכאות השיפוט. אלה עושים לילות כימים לצורך שמירה על שלטון החוק.

"לשכת עורכי הדין תעמוד כחומה בצורה אל מול כל ניסיון לפגוע במי ממוסדות שלטון החוק, לרפות את ידיהם או לפגוע ביושרם. לשכת עורכי הדין מוקיעה כל ניסיון לפגוע בהם. מערכות השלטון בישראל אינן חסינות מביקורת עניינית, נוקבת ככל שתהיה, כל עוד מטרתה אינה חתירה תחת יסודות שלטון החוק במדינת ישראל".

השתלחות ארסית

במאי השנה ארגנו עורכי דין בכירים מהמגזר הפרטי בארץ מחאה שכמוה לא נראתה קודם לכן. עשרות עורכי דין התכנסו במשרדי פירמת עורכי הדין גולדפרב-זליגמן בתל-אביב ויצאו להגנת עצמאות מערכת המשפט שבה הם פועלים ונגד יוזמות חקיקה, ובהן הוספת פסקת התגברות ל"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" וחוק שנועד לאפשר מתן חסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו מפני העמדתו לדין.

חלפו שבועות בודדים, ויוזמות החקיקה ירדו מסדר היום ועימן גם מחאת עורכי הדין. אבל בימים האחרונים צצים ועולים גלי מחאה חדשים בקרב אותה קבוצת עורכי דין. הפעם הם לוחצים על לשכת עורכי הדין להתייצב לימין מערכת המשפט ונגד הפוליטיקאים שתוקפים אותה.

עו"ד נדב ויסמן, שותף במשרד עורכי הדין מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, שלח בשבוע שעבר אימייל לשורת עורכי דין בכירים עם קריאה לקיים "פגישת חירום". ויסמן, הזכור לרוב הציבור הרחב כתובע במשפט של אלאור אזריה, כתב כי "חלפה כחצי שנה, ושוב יש איום מוחשי על מערכת המשפט. הפעם - בדמות השתלחות ארסית ואישית נגד אנשי הפרקליטות. הסתה זו - אין מילה אחרת - מעמידה את הפרקליטים והפרקליטות בסכנה פיזית של תקיפה. פורסם שחלקם ביקשו לקבל אבטחה".

לדברי ויסמן במכתבו, "אנחנו מכירים את אנשי הפרקליטות מעבודתנו מולם. מדובר בעובדי ציבור ישרים, מקצועיים, חרוצים ונאמנים. פעמים רבות אנחנו חלוקים עליהם מקצועית, אבל מעולם לא פקפקנו ביושרתם. במדינה מתוקנת יש חשיבות עליונה לכך שעבודת הפרקליטות תתבצע באופן חופשי מלחצים ומאיומים. אסור לאפשר לגורם כלשהו להלך עליהם אימים".

את דבריו מסיים עו"ד ויסמן בקריאה להצטרף למאבק: "לדעתי, חובה עלינו להשמיע שוב את קולנו בפגישת חירום, להדגיש את חשיבות עבודת הפרקליטות באכיפת החוק ובמאבק בפשיעה ולגנות כל הסתה נגדם, בוודאי כזו שיש לה אופי אישי ושעלולה חלילה לגרום לפגיעה פיזית בהם".

מסר תקיף

בסוף השבועי הצטרף עו"ד אופיר נאור ליוזמה וטען כי "ההשתלחויות נגד מערכת המשפט - שלאחרונה מכוונים נגד הפרקליטות ומחר יכוונו נגד השופטים - הולכים ומתגברים". במייל ששלח לעורכי הדין, כתב נאור כי "הבעיה היא שזה רחוק מלהסתיים - לפנינו חודשים ארוכים של מערכה משפטית וציבורית, שעלולה לגלוש לשיח מאוד אלים כלפי מערכת המשפט. לי באופן אישי אין עניין לעסוק באמירה נקודתית של שר משפטים או של פוליטיקאי אחר - אבל חשוב להתייצב ולהביע עמדה באופן רחב, כדי להציב גבולות למערכה הזו שלא הולכת להיעלם בקרוב".

עוד כתב עו"ד נאור כי "חשוב להעביר מסר תקיף שלא תתאפשר פגיעה במערכת המשפט רק בשביל לשרת אינטרס פוליטי או אישי נקודתי. וזה בלי לפגוע בזכות של נאשם כזה או אחר להשמיע ביקורת לגיטימית".

לדבריו, הביקורת על מערכת המשפט מסכנות את עצמאות המערכת ועלולה אף להידרדר לאלימות פיזית. "ההשתלחויות האישיות האלה מסוכנות גם לעצמאות מערכת המשפט וגם עלולות לגלוש לאלימות - מספיק לקרוא את השיח ברשתות החברתיות כדי להבין שזה לא רחוק".

עו"ד נאור כתב כי הוא רוצה שמי שיעמוד בחוד החנית תהיה לשכת עורכי הדין והעומד בראשה חימי. בשיחה עם "גלובס" אומר נאור כי בניגוד לאפי נוה, קודמו של חימי בתפקיד יו"ר הלשכה, "ליבו של עו"ד חימי נמצא במקום הנכון, ואני מאמין שהוא לא ייתן להשתלחויות הללו להמשיך".

עו"ד נאור טוען כי ברור לו שהשר אוחנה נשלח על-ידי ראש הממשלה לשאת את נאומו נגד "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות", ומשום כך יש להתייחס לדברים בחומרה יתרה. "לא ייתכן שחשוד בפלילים יחליט להסית נגד המערכת רק כי הוא מספיק חזק, במקום להתייחס עניינית לאישומים נגדו. אסור לתת לזה יד", אומר עו"ד נאור.

עוד הוא אומר כי ניכר שיש שיתוף-פעולה דל יותר מצד עורכי הדין מאשר בפעם הקודמת, ולדעתו הדבר נובע מייאוש של חלק מהחברים וכן מכך שמאבקים ציבוריים ומפגשי מחאה הם זרים לרוב עורכי הדין.

מדוברות לשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "הלשכה היא ביתם של כל עורכי הדין בישראל, והיא גם ביתם של שומרי מערכת המשפט והמגינים על שלטון החוק. ראש הלשכה, אבי חימי, מכבד כל שיח פתוח עם עורכי דין ובמהלך הפגישה היום יקשיב בנפש חפצה לכל הדברים שיועלו בה. בתום המפגש יוחלט באילו צעדים, אם בכלל, תנקוט הלשכה בנושא".