עיריית ת"א מתכננת: תחבורה ציבורית בשבת בתוך 3 שבועות

בזמן שהמערכת הפוליטית הארצית שרויה עדיין בפלונטר, בשלטון המקומי מנצלים את שעת הכושר, ובעיריית ת"א-יפו גיבשו את מפת הקווים שהם צפויים להפעיל במטרופולין דן • תאריך ההפעלה המתוכנן: 22 בנובמבר

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי / צילום: איל יצהר
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי / צילום: איל יצהר

תוכניתה של עיריית תל אביב-יפו להנהיג שירות תחבורה ציבורית בשבת במתכונת מצומצמת מתקדמת שלב נוסף. ממסמכי העירייה עולה כי במסגרת המערך יפעלו שבעה קווים, שינועו לאורך המטרופולין כולו ויכסו כ-300 תחנות בסך-הכול. המטרה היא שתדירות הקווים תהיה בכל חצי שעה וכי השירות יחל לפעול בתוך שלושה שבועות - ב-22 בנובמבר.

בשלב הראשון, יצטרפו לתל אביב ארבע רשויות נוספות: הרצליה, רמת השרון, גבעתיים וקריית אותו. רמת גן נכון לעכשיו ממשיכה בהפעלת מערך היסעים משלה ולא תשתתף בפרויקט. בין חמש הרשויות יפעלו שבעה קווים שיפעלו שמונה שעות בשישי ושמונה שעות בשבת. כך תראה מפת הקווים:

  1. הקו הלבן - יחבר בין קריית אונו לתחת רידינג בתל אביב ויעבור דרך רמת גן. הקו ינוע בסמוך לחוף הים ולרחובות מרכזיים במרכז ת"א.
  2. הקו הכחול - יחבר בין הפארק הלאומי ברמת גן לתחנת רידינג בתל אביב (בתנאי שרמת גן תצטרף גם היא למיזם).
  3. הקו הירוק - ממחלף אלוף שדה ועד למסוף וולפסון בתל אביב ויעבור דרך גבעתיים.
  4. הקו הסגול - קו באורך 24 ק"מ שיחבר בין נמל הרצליה לנמל יפו ויעבור דרך רמת השרון.
  5. הקו האדום - 20 ק"מ מרמת השרון ועד לנמל יפו דרך אוניברסיטת ת"א.
  6. הקו הצהוב - יחבר בין הסינמה סיטי בגלילות לבין שכונת הטייסים. הקו יעבור דרך חוף מציצים, גן מאיר ורחוב אלנבי.
  7. הקו הכחול - ינוע בתחומי תל אביב בלבד, בין וולפסון למסוף עתידים הסמוך לרמת החיל. יעבור דרך גן מאיר, חוף מציצים, הלונה פארק ופארק הירקון.

על פי מסמכי העירייה, הקווים יופעלו על ידי מיניבוסים בני 19 מקומות והיו מונגשים באופן מלא. שעות הפעילות הן בשישי - מכניסת השבת ועד 01:00-03:00, ובשבת מ-09:00 ועד יציאת השבת. בתחילת הפעילות השירות יינתן בחינם לכל דורש, כשבהמשך מתכוונת העירייה לעבור למודל של תשלום. מעניין לראות מה המודל שתבחר העירייה, שכן החוק לא מאפשר לה לגבות תשלום ישירות מהנוסעים בעבור הנסיעה.

בשבוע שעבר אישרה עיריית תל אביב-יפו תקציב ראשוני להפעלת המיזם, בגובה 1.2 מיליון שקל עד סוף 2019. העלות הצפויה של הפרויקט עומדת בסך-הכול על 12 מיליון שקל בשנה. תל אביב צפויה להיות המממנת העיקרית, עם תשעה מיליון שקל, ויתר הסכום צפוי להגיע מהרשויות האחרות.

מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, מסרה כי בכוונתה לפעול לצירוף רשויות נוספות למיזם: "אני פועלת בימים אלו לצירופן של רשויות נוספות באזור המרכז והשרון ומאמינה שבתוך זמן קצר הרשת שלנו תיתן שירות במרחב שמתגוררים בו כשני מיליון תושבים, שיוכלו ליהנות מתחבורה זמינה גם בערבי שישי ובשבתות".