ברן מבקשת את תמיכת בעלי השליטה: תנסה לגייס 35 מיליון שקל בהנחה ניכרת על מחיר השוק

מניית ברן צללה 75% בחמש השנים האחרונות ומשקפת כיום לחברת ההנדסה שווי של כ-50 מיליון שקל • בעלי השליטה, אלכסנדר נסיס ומאיר דור, חתמו במאי האחרון על כתב התחייבות להזרמת כ-35 מיליון שקל לקופת החברה

מאיר דור, יו"ר ברן / צילום: עינת לברון
מאיר דור, יו"ר ברן / צילום: עינת לברון

מניית חברת ההנדסה והפרויקטים ברן  צנחה היום בעקבות דיווח כי היא פועלת לגייס 35 מיליון שקל, בעיקר מצמד בעלי השליטה בה - אלכסנדר נסיס והיו"ר מאיר דור. זאת, בהתאם לכתב התחייבות שעליו חתמו השניים בחודשים האחרונים, בשל הצורך שלה במזומנים. ברן עדכנה היום בדבר החלטת הדירקטוריון לקדם את הגיוס באמצעות הנפקת זכויות, בהתאם לאופציה שהעניקו לה נסיס ודור, ובהנחה משמעותית על מחיר השוק של המניה.

מהעדכון עולה כי ברן תודיע לבעלי השליטה על כוונתה לממש את האופציה להתחייבות שלהם להשתתף בהנפקת זכויות, תפעל לפרסם הצעת מדף להנפקת זכויות עד לסוף השנה, ותתן "לבעלי מניותיה זכות לרכוש מניות בדיסקאונט של מעל 40% על ממוצע מחיר המניה בעשרת ימי המסחר הקודמים למועד ההודעה". כיום מחזיק נסיס כ-29% מהונה של ברן (באמצעות חברת גאראפה), ואילו דור מחזיק בכ-20%.

במאי האחרון חתמו נסיס ודור על כתב התחייבות להזרמת כ-35 מיליון שקל לקופת החברה, וזאת "על מנת לשרת את השימושים הצפויים לחברה על פי תזרים המזומנים הצפוי מחד, והרצון למזער את הפגיעה בכלל בעלי המניות מאידך". לצורך הזרמת ההון גובשו אז כמה מתווים - הלוואה בריבית שנתית של 8% צמוד למדד, או הנפקת זכויות בהנחה על מחיר השוק - שאותה החליט כעת הדירקטוריון לממש.

בדוחותיה הכספיים האחרונים, לרבעון השני של 2019, הפנו רואי החשבון של ברן את תשומת לב המשקיעים להתחייבות זו של בעלי השליטה להזרמת מזומנים, "שיהוו מקורות לפירעון התחייבויותיה ובכלל זה, בין השאר, כלפי מחזיקי איגרות החוב שלה". 

השנים האחרונות היו מאתגרות עבור ברן - תחילה בהשפעת פרויקטים בישראל, שנעצרו או בוטלו והסבו לה נזקים, ובהמשך בהשפעת ביטול פרויקט מרכזי שלה ברוסיה. על רקע החששות ממצבה, לפני קצת פחות משנה, בדצמבר 2018, הגיעה סדרת האג"ח שלה להיסחר בתשואת "זבל" דו-ספרתית, שהתמתנה מאז. כיום, כארבעה חודשים לפני תשלום של כ-32 מיליון שקל שיש לה במרץ על הסדרה (כמחצית מהיקפה הכולל), התשואה עליה עומדת על כ-9%.

ההתחייבות שהעניקו נסיס ודור לברן, הגיעה לאחר שבתחילת 2019 נודע כי השניים קיבלו פנייה מחברת הנדסה הפועלת בחו"ל בנוגע לבחינת אפשרות לרכישת כ-50% ממניות ברן - מה שהקפיץ אז את המניה בשיעור חד, שתוקן בהמשך אחרי שלא נרשמה התקדמות בנושא. מאז עדכנה ברן לגבי הפנייה שנעשתה לנסיס ולדור, ועד כה המניה צנחה בכ-40%, ובחמש שנים צללה כ-75%, ומשקפת כיום לברן שווי הנע סביב 50 מיליון שקל - רחוק יותר מ-90% משווי שיא, שחצה רף של 800 מיליון שקל, שאליו הגיעה לפני 12 שנה, באוקטובר 2007.

הצלילה הנמשכת בשווי החברה מדגישה שוב את הפספוס של המשקיעים מ-2012, אז החליטו לדחות את הצעת הרכש שהגיש נסיס למניות החברה, כשרצה לרכוש את מניות הציבור לפי מחיר מניה של 29 שקל - כמעט פי שישה משוויה הנוכחי, העומד על קצת יותר מ-5 שקלים למניה. המפסיד העיקרי מהחלטה זה הוא היו"ר דור, שצפוי היה לגרוף קרוב ל-50 מיליון שקל תמורת מניותיו.

מתמודדת על רכישת תהל גרופ

בשבועות האחרונים עלתה ברן לכותרות עם התמודדותה על רכישת השליטה בחברת תשתיות המים תהל גרופ, שנמצאת בבעלות חברות ההחזקות הקורסת קרדן אן.וי. ברן עדכנה על רצונה למזג לתוכה את תהל בעסקת מניות, שתביא לחיזוקן של שתי החברות, ובשלב הנוכחי הצעתה מתמודדות מול הצעה מתחרה של קרן פימי בראשות ישי דוידי. 

פעילותה של ברן מתרכזת בעיקר במתן שירותים ופתרונות הנדסיים וניהוליים ללקוחות לצורך קידום וביצוע פרויקטים בתחומי התכנון ההנדסי, התקשורת, התחבורה, אנרגיה ופיתוח, טיפול במים ובאשפה והולכת מים, משלב התכנון עד למסירת הפרויקט ללקוח. 

בדוחותיה הכספיים האחרונים ציינה ברן כי התוצאות האחרונות ממשיכות "את מגמת החזרה לרווחיות של החברה", וזאת בזכות "שילוב של מספר רב של פעולות שבהן נקטה החברה". בסיכום המחצית הראשונה של השנה הכנסותיה של ברן גדלו ב-4% והגיעו ל-201 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-2 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-1.5 מיליון שקל במחצית המקבילה של 2018. עוד הציגה ברן בדוחות הון עצמי של כ-82 מיליון שקל, התחייבויות שוטפות של 167 מיליון שקל - 30 מיליון שקל מהן למחזיקי האג"ח - ובקופתה היו מזומנים ושווי מזומנים של כ-28 מיליון שקל.