סומוטו | בלעדי

בגלל החסימה של ווינדוס: מכירת פעילות סומוטו לבארינבוים בסכנת ביטול

מאז שנחתמה באפריל העסקה למכירת פעילותה של חברת הטכנולוגיה, צנחה מניית סומוטו בכ-40%, על רקע הסרת התוכנה שלה בחלק מהמחשבים האישיים עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט

צביקה בארינבוים / צילום: ניצן חרמוני
צביקה בארינבוים / צילום: ניצן חרמוני

יותר מחצי שנה לאחר שנחתמה עסקה למכירת פעילותה של חברת הטכנולוגיה סומוטו  לידי צביקה בארינבוים, העסקה עומדת בפני ביטול, אם לא תיפתר בעיית ההפצה של תוכנות החברה בסביבת מערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט - כך נודע ל"גלובס". בעיה זו גרמה להידרדרות בתוצאות החברה ולקריסת מחיר המניה.

אמש דיווחה סומוטו כי דירקטוריון החברה הסכים לבקשת בארינבוים לדחייה נוספת במועד השלמת העסקה, שאמורה היתה להיסגר אתמול, למועד שלא יאוחר מ-18 בדצמבר. סומוטו גם עדכנה כי תוקנה הסכמת הצדדים לאפשרות יציאת החברה מההסכם ביניהם, כך שאם תבטל החברה את העסקה למכירת פעילותה העסקית ותשלים עסקה דומה עם צד שלישי, היא תשלם לבארינבוים קנס בסכום של 1 מיליון דולר (במקום 2 מיליון דולר לפני התיקון). מאידך, אם בארינבוים יבחר שלא להשלים את העסקה, הוא ישלם לחברה קנס של 1.36 מיליון דולר - סכום שכבר העביר לסומוטו כמקדמה על חשבון התמורה בעסקה.

שווי השוק של סומוטו עומד על 100 מיליון שקל, והוא נמוך בכ-40% מהשווי שלפיו נסחרה החברה באפריל האחרון, כשבארינבוים סיכם על רכישת פעילות החברה תמורת סכום של עד 50 מיליון דולר (שהופחת מאוחר יותר לעד 47 מיליון דולר, בעקבות דיווח של ירידה צפויה בהכנסות).

תחזיות מאכזבות לרבעון השלישי

כחודש וחצי לאחר חתימת העסקה עם בארינבוים, הודיעה סומוטו כי זיהתה דפוס שלפיו תוכנת האנטי-וירוס במערכת ההפעלה ווינדוס פועלת להסרת התוכנה שלה בחלק מהמחשבים האישיים. בשל כך, הודיעה אז סומוטו כי צפויה פגיעה של 9% ביחס להכנסותיה בשנת 2018, ובשיעור של 16% ביחס להכנסותיה ברבעון הראשון של 2019. סומוטו מסרה אז כי היא פועלת למציאת פתרון טכנולוגי כדי למזער את ההשפעה על הכנסותיה ממגזר האפליקציות, וכי התחילה בהפצת פתרון טכנולוגי ראשוני.

סומוטו, הפועלת בתחום של של שיווק באינטרנט, פרסום בווידיאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות, פרסמה בשבוע שעבר תוצאות ראשוניות מאכזבות לרבעון השלישי של 2019. החברה העריכה כי הכנסותיה ברבעון הסתכמו ב8.4-8.9 מיליון דולר - צניחה של כ-40% לעומת ההכנסות שנרשמו ברבעון המקביל ב-2018.

הרווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) ברבעון השלישי צפוי להסתכם ב-2.0-2.3 מיליון דולר - ירידה של 45% לעומת הרבעון המקביל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה יסתכמו הכנסות החברה בכ-33.6 מיליון דולר - ירידה של כ-15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וה-EBITDA יעמוד על כ-10 מיליון דולר - עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה.

עוד עדכנה החברה כי היקפי הפצת התוכנות של החברה בסביבת ווינדוס ובסביבת מערכת ההפעלה של אפל מוסיפים להיות נמוכים". לכן, "תוצאות הרבעון השלישי הושפעו לרעה בדרך של קיטון בהכנסות החברה, וכן בקיטון בהוצאות מכירה ושיווק בקשר עם הפצת מוצרי החברה, שההוצאות בגינן נרשמות בעת התהוותן וההכנסות מתהוות לאורך זמן. החברה ממשיכה לפעול על מנת לאפשר את השבת הפצת תוכנות החברה לפעילות בהיקפים רגילים בסביבת ווינדוס ובסביבת אפל". 

סומוטו, שאותה מוביל המנכ"ל אסי יצחיאק, היא חברה ללא גרעין שליטה. עם בעלי המניות שלה נמנים המנכ"ל לשעבר בן גירון, יעקב טננבוים וסול צבי. יו"ר החברה הוא שוקי אברמוביץ'. 

צביקה בארינבוים נחשב לאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל, וברקורד שלו השקעות מוצלחות רבות. הוא משקיע בשנים האחרונות בעיקר בתחומי הרפואה הפרטית והטכנולוגיה, והוא בעל מניות בסומוטו שאותן קיבל באוגוסט 2014, כשהחברה מיזגה לתוכה את חברת האינטרנט ג'ניו שבה החזיק קודם לכן.