סין ביטלה את מדיניות הילד האחד, אז איך יכול להיות שהילודה עדיין מתכווצת

למרות ההבדלים בנתונים שמציגים גופים ממשלתיים שונים בסין, כל המספרים מצביעים על ירידה בילודה, שמאיימת על הצמיחה הכלכלית ככל שאוכלוסיית המדינה מזדקנת

תינוקות בני יומם בבית חולים בסין / צילום: רויטרס
תינוקות בני יומם בבית חולים בסין / צילום: רויטרס

מנהיגי סין חששו תמיד מהתפוצצות אוכלוסייה במהירות רבה מדי. כעת הם חוששים מההפך: שיעור הילודה בסין הוא מהנמוכים בעולם, ונתונים עדכניים מראים שהבעיה הדמוגרפית רצינית אפילו יותר ממה שחשבו.

התחזית לפחות ופחות עובדים שיתמכו בגמלאים על רקע הזדקנות האוכלוסייה מרחפת כעננה מעל כלכלת סין.

ב-1970, הגיל החציוני בסין היה נמוך בכעשר שנים מזה של ארה"ב. ב-2015 הוא כבר היה גבוה יותר. בסוף אותה שנה סין נטשה את מדיניות הילד היחיד - שיושמה רשמית ב-1980 - אך הציפייה לעלייה בילודה לא התממשה.

בינואר השנה דיווחה לשכת הסטטיסטיקה הלאומית שאוכלוסיית סין עלתה בשנה שעברה ל-1.395 מיליארד בני אדם, אחרי 15.23 מיליון לידות - 2 מיליון פחות ממספר הלידות ב-2017 וכ-30% פחות מהתחזית הרשמית ל-21 מיליון לידות. אחר כך, נתון שונה שפרסמה נציבות הבריאות הלאומית העמיד את מספר הלידות ב-2018 על 13.62 מיליון בלבד.

לשני הגופים הממשלתיים יש שיטות שונות לספירת תינוקות. נציבות הבריאות מתבססת על נתוני בתי חולים, ולשכת הסטטיסטיקה מסתמכת על סקרים מקומיים. מאז 2016, אומדני הלידות של נציבות הבריאות היו בדרך כלל גבוהים במקצת מאלו של לשכת הסטטיסטיקה. השנה, ההיפוך הזה ובפער גדול יחסית, היה בולט.

מספרים שונים, מגמה זהה - מספר לידות בסין
 מספרים שונים, מגמה זהה - מספר לידות בסין

האוטומציה תפתור את מהצורך בעובדים צעירים?

מכל מקום, קובעי המדיניות בסין מודעים מאוד לכך שעליית מספר הגמלאים מאיימת לרוקן את חסכונות משקי הבית ולהוריד מהפסים את הצמיחה, אבל ההגבלות על ילודה נשארו במקומן. זוגות יכולים כעת להביא שני ילדים לעולם, אך לא יותר מזה - למרות נתוני הילודה ותחזית הממשלה שהאוכלוסייה תתחיל לרדת ב-2030.

הממשלה טוענת שהתפתחות טכנולוגית ואוטומציה יעלו את פריון העבודה ויפתרו חלק מהצורך בעובדים צעירים. ננקטו אמנם צעדים לעידוד יותר לידות, אך הפקידים חוששים לשנות מדיניות כה ממושכת מהר מדי.

כמה דמוגרפים אומרים שכבר מאוחר מדי להפוך את המגמה. חוקר סיני אחד אמר שאם חישוביו נכונים, האוכלוסייה כבר התחילה לקטון.

יי פושיאן, מדען באוניברסיטת מדיסון-וויסקונסין בארה"ב, מרכיב יחד אומדני לידות ממקורות זמינים אחרים, כמו מספרי נשים בהריון ורישום ילדים לבתי ספר. בשיטה הזו הוא הגיע לנתון של 10 מיליון לידות בלבד בשנה שעברה, ולמסקנה שהאוכלוסייה כבר מתכווצת.

אמנם רק דמוגרפים מעטים אימצו את מסקנותיו, אבל רבים מסכימים ששיא האוכלוסייה יגיע מוקדם מכפי שממשלת סין מעריכה.

"סין תהיה בסדר בעשרים עד שלושים השנים הבאות, אבל אם היא לא תפתור את הבעיה הדמוגרפית, היא תהיה בצרה גדולה", אמר הואנג וונז'נג, חוקר אורח במרכז לסין ולגלובליזציה העצמאי בבייג'ינג. הוא גם שותף בקרן גידור שמשקיעה ברחבי העולם.

נתונים סמכותיים יכולים להגיע רק מהממשלה, אמר ליאנג ז'ונגטנג, דמוגרף ויועץ לשעבר למנגנון תכנון המשפחה - הגוף שאכף בצורה דרקונית את מדיניות הילד היחיד, כולל הפלות ועיקורים כפויים. אם נתוני הממשלה אינם אמינים, גם אומדנים אחרים לא יהיו אמינים, לדבריו.

ליאנג אמר שבעבר, לשכת הסטטיסטיקה הלאומית תיאמה את מספר התינוקות כד להשלים את מה שהוא מאמין שהיו דוחות חסרים ברמה המקומית.

יי ממשיך לקרוא לבייג'ינג לנטוש את כל מגבלות הילודה. "עם כל הסימנים שמצביעים על משבר דמוגרפי, אין סיבה לממשלה להמשיך לפקח על הילודה", לדבריו.

כדי לתמוך בתזה שלו שהממשלה מנפחת את נתוני האוכלוסייה, יי מצביע על פערים בין נתוני לידה ורישום לבתי ספר. בשנת 2000, לדוגמה, לשכת הסטטיסטיקה דיווחה על 17.71 מיליון לידות, אך ב-2014, מספר התלמידים בגיל 14 עמד על 14.26 מיליון בלבד. אפילו אם מביאים בחשבון שיעורי תמותת תינוקות של 3% בשנת 2000, זה לא מסביר את הפער. שיעור תמותת התינוקות בסין ב-2018 היה 0.61%.

אי סדרים בכמה נתונים מקומיים תומכים בטענות שנתוני הילודה עדיין אינם אמינים. בעיר-העל הדרומית צ'ונגקינג, מספר הלידות צנח ב-44% בינואר-מאי 2019, לפי נתוני רשות הבריאות המקומית. ביוני זינק מספר הלידות וחצה בתוך חודש את מספר הלידות של חמשת החודשים הקודמים.

ליאנג סבור שדיווח מדויק על מספר הלידות יתרחש אחרי עוד מפקד אוכלוסין או שניים. המפקדים הללו נערכים אחת לעשור, והמפקד הבא יהיה ב-2020. "אין כבר צורך לפברק את הנתונים", הוא אמר.