האם הנשיא ריבלין הציע אי-פעם מתכון לרוטציה בין נתניהו לגנץ?

מה שמתארים בליכוד בשם "מתווה הנשיא" לא דומה להצעה של ריבלין עצמו. חזרנו למקור • המשרוקית של גלובס

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

שר האנרגיה יובל שטייניץ חזר בסוף השבוע שעבר על הקו שנוקטים רבים בליכוד באשר להקמת הממשלה: קריאה ליישם את המתווה שהציג נשיא המדינה ראובן ריבלין. אבל מה בעצם קובע המתווה הזה? בראיון ל"הבוקר הזה" בכאן ב' הסביר שטייניץ למה אין התקדמות במגעים הקואליציוניים: "אנחנו חודש לאחר שגורם נייטרלי - נשיא המדינה - הניח על השולחן את המתווה שהוא האפשרות היחידה לממשלת אחדות". והוא הסביר: "מתווה הנשיא אומר שיש רוטציה, נתניהו שנה, גנץ שנתיים ואחר כך נתניהו עוד פעם שנה".

הטענה שהנשיא הציע לוח זמנים לרוטציה בין בנימין נתניהו לבני גנץ אולי לא נשמעת חשודה למי שעקב אחרי המו"מ הקאליציוני. המחנות הפוליטיים מתווכחים אם לקבל את הפשרה הזו, ומי יכהן ראשון - אבל את תוכן הפשרה ריבלין הלוא הציג בקולו לעיני מצלמות - איך ייתכן שמישהו יסלף אותו? ובכן, העובדות הן ששום פרט בתיאור של שטייניץ לא הופיע במתווה הנשיא המקורי.

ריבלין הציג את תוכניתו בטקס בבית הנשיא ב-25 בספטמבר, שבוע אחרי הבחירות לכנסת ה-22. הוא הסביר שלנתניהו סיכויים גבוהים יותר להרכיב ממשלה, בין השאר משום שיותר חברי כנסת המליצו עליו, אבל גם צפה שאם לא ייפסקו "הפסילות וההחרמות" לא תקום ממשלה. לכן, המשיך, הציע לגנץ ולנתניהו מתכונת של ממשלה שתהיה משותפת לשני ה"גושים".

התוכנית שתיאר הנשיא הייתה כדלקמן. ראשית, הממשלה תהיה "פריטטית", כלומר שיוויונית, "לא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני". שנית, תפקיד ממלא מקום ראש הממשלה, שהיה מיותם זה שנים רבות, יינתן לגנץ ויתמלא בתוכן ממשי. והוא הבהיר את משמעות ההצעה הזאת: "הייחודיות של ממלא מקום ראש הממשלה היא שבכל רגע שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו - הוא, ממלא מקום ראש ממשלה, משמש כראש הממשלה לכל דבר". כמו כן, ריבלין הציע לשנות את החוק כך שיציאה לנבצרות של ראש הממשלה לא תוגבל עוד ל-100 יום: "באם ראש הממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש ממשלה בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו".

עד כאן המתווה. המילה "רוטציה" כלל לא הופיעה בו, וממילא גם לא לוח זמנים לחילופים בין נתניהו לגנץ. אימוץ התוכנית הזו אמור להשפיע כמובן על מצבו המשפטי של ראש הממשלה נתניהו, שחשוד בכמה עבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי להודיע בשבועות הקרובים אם הוא יועמד לדין. מתווה הנשיא יאפשר לו לצאת לנבצרות מבלי להפסיק להיות ראש ממשלה (אם כי לא מציין באיזה שלב בדיוק בהליך המשפטי), כשגנץ מקבל את סמכויותיו בתקופה זו.

הרוטציה נולדה בתגובות

ההצעה של ריבלין סוקרה בשעתה בהרחבה, והדיווחים לא אמרו דבר על רוטציה - לא הדיווח ב-ynet, שצורפו אליו קטעי וידיאו של נאומי ריבלין ונתניהו; לא הדיווח בהארץ; לא הדיווח של טל שניידר אצלנו ב"גלובס", שהוסיף פרטים על מה שקרה בחדרים סגורים בין הנשיא, נתניהו וגנץ, ולא אמר מילה על רוטציה. ירון דקל, שניתח את הצעת הנשיא בטורו השבועי ב"מקור ראשון", אף ציין במפורש שהנשיא לא דיבר על רוטציה, אלא על רעיון "מחוץ לקופסה" שלפיו יכהנו בישראל לראשונה שני ראשי ממשלה במקביל.

ההופעה הראשונה של המילה "רוטציה" בדיון על מתווה הנשיא התרחשה, ככל הידוע לנו, בתגובה של הליכוד לדיווח ב"גלובס" ארבעה ימים אחרי הטקס. טל שניידר כתבה על המגעים להרכבת הממשלה כי "בליכוד דורשים כתנאי סף את היותו של נתניהו ראשון ברוטציה, תוך שהם מקבלים את מתווה הנבצרות שהציע הנשיא, ובכחול לבן מבקשים לדון בנושאי עקרונות יסוד אחרים". בתגובה מטעם הליכוד נאמר: "אם כחול לבן לא יהיו מוכנים לקבל את המתווה שהציג נשיא המדינה (רוטציה בין נתניהו לגנץ וממשלה שיוויונית) וגם לא יציעו שום מתווה ריאלי אחר - אין טעם לבזבז זמן ולגרור את המדינה לשיתוק מתמשך".

יותר משבועיים לאחר מכן, ב-9 באוקטובר, פרסם בפייסבוק יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הצעה להקים ממשלת אחדות בהשתתפות הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו בלבד. "במידה ותושג הסכמה בנוגע לקווי היסוד", הוסיף ליברמן, "יש לאמץ את מתווה הנשיא לרוטציה על ראשות הממשלה".

גרסאות משתנות

עם התקדמות העלילה השתנו גם ההתייחסויות של דוברי הליכוד לתוכן המתווה של ריבלין. ב-23 באוקטובר, יומיים אחרי שנתניהו השיב את המנדט לנשיא, הטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על גנץ. הפעם, בניגוד לנאומו הקודם, ריבלין ציין במפורש שהוא מקווה לממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן. הנשיא גם הזכיר את המתווה שהציע חודש קודם, אך לא הזכיר את פרטיו כלל, ולא הוסיף לו דבר. תנועת הליכוד צייצה בתגובה: "מברכים על קריאתו החוזרת של הנשיא ריבלין להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה לפי המתווה שהציע. מתווה הנשיא הוא הדרך היחידה להקים ממשלת אחדות ולמנוע בחירות."

התגובה הזו הוסיפה למתווה הנשיא מרכיב שלא היה בו: ריבלין עצמו לא הציע ממשלת אחדות רחבה, אלא הזכיר את הליכוד וכחול לבן בלבד. הליכוד, מנגד, מקיים מגעים בשם בלוק הכולל את מפלגת ימינה ואת שתי המפלגות החרדיות, ולכן חותר להקים ממשלה "רחבה".

אף שלמתכונת הרוטציה המשוכללת שפרש שטייניץ אין בסיס במתווה הנשיא האמיתי, הגודש המבלבל של הדיון הפוליטי מקשה לזכור מהי עובדה ומהי המצאה. אחרי שהמראיין שלום קיטל נפרד משטייניץ הוא פנה לראיין את ח"כ מאיר כהן מכחול לבן, שטען שחבריו מתקשים לקבל את מתווה הנשיא משום שפרטיו לא ברורים. קיטל ענה: "מה לא ברור? שנה, שנתיים, שנה".

בשורה התחתונה: דברי שטייניץ לא נכונים. הנשיא לא הציג מתווה לרוטציה. הוא הציע שגנץ יהיה ממלא מקומו של נתניהו עם סמכויות מורחבות, ויהפוך לראש הממשלה בפועל אם נתניהו ייצא לנבצרות, שתוכל להימשך ללא הגבלת זמן.

תחקיר: ארן רונדל