מרידור: "ברור שעלינו להחזיר את הגירעון לממדים הנכונים שלו"

"תהא הממשלה שתקום אשר תהא, היא תהיה מחויבת להתאמות בבואה לאשר תקציב", אמר הממונה על התקציבים על הקשיים בהרכבת ממשלה, ורמז כי באוצר לא ויתרו על התוכניות להטלת אגרת גודש בכניסות לערים הגדולות

שאול מרידור, הממונה על התקציבים באוצר / צילום: שלומי יוסף
שאול מרידור, הממונה על התקציבים באוצר / צילום: שלומי יוסף

הממשלה הבאה תהיה מחויבת לבצע קיצוצים תקציביים - כך אמר היום (ג') הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור. בנאום ביום עיון לזכר חללי אגף התקציבים רמז מרידור לכך שהאוצר לא זנח את הכוונה לקדם הטלת היטל גודש בכניסות לערים הגדולות, כאמצעי להתמודד עם בעיית הגודש בכבישים.

"המציאות, כפי שהסתבר, עולה על כל דמיון", אמר מרידור בפתח נאומו. "לפני שנה נפגשנו כאן, בבנייני האומה בירושלים, ואני דיברתי על סיומה של תקופה לקראת מערכת בחירות חזויה שבסופה תבוא ממשלה חדשה... האגף עבד במרץ בחודשים האחרונים על מנת להכין מניפה רחבה של צעדים הן בצד ההכנסה והן בצד ההוצאה, לצד רפורמות חיוניות לתפקוד הענפים השונים של המשק, שנציע לממשלה שתקום.

"האגף, כמו רבים בציבור, כמה לממשלה מתפקדת, על מנת להתחיל להוציא את התוכניות אל הפועל. לקבל דרקטיבה ולהשפיע עליה, ולהתחיל להניע מחדש את גלגלי המשק והשירות הציבורי, למקום נכון וטוב יותר". בהמשך הוסיף מרידור כי "ברור שבעת הזו עלינו להחזיר את הגירעון לממדים הנכונים שלו, בטרם קבלת החלטות תקציביות חדשות ומשמעותיות. כוחה של הכלכלה הישראלית בין היתר נשען על המחויבות של הממשלה לעמוד במסגרות פיסקאליות אחראיות כתנאי למימוש רפורמות ותקצוב מנועי צמיחה. זוהי עוצמה אדירה שיש לשמור עליה מכל משמר".

מרידור הבהיר כי העלאת המיסוי על כלי רכב היברידיים וצעדים עליהם החליטה הממשלה ביוני היו "סימון כיוון" לקראת מה שתידרש לעשות הממשלה הבאה. "משנודע לנו שייערכו בחירות נוספות, שר האוצר הביא לממשלה, בהמלצתנו, תוכנית זמנית לטיפול בגירעון, שנועדה לסמן כיוון שיש להמשיך בו. מאז - ישראל עוברת תקופה פוליטית מורכבת, שלצד התארכות של תקופת הבחירות ואי הוודאות הפוליטית, היא אפשרה לנו באגף מרחב פעולה.

"תהא הממשלה שתקום אשר תהא, היא תהיה מחויבת להתאמות בבואה לאשר תקציב. היא תצטרך להתוות את הקו הכלכלי שיהווה העקרונות לבניית התקציב הקרוב, ותאפשר וודאות לסקטור הציבורי והפרטי כאחד, ודאות חיונית כל כך לתפקוד הכלכלי התקין של המשק".

מרידור התייחס בדבריו לבעיית הגודש בכבישים ואמר כי "מדינה צפופה עם מטרופולינים גדלים דוגמת ישראל צריכה להתבסס על מערכות הסעת המונים יעילות ותחבורה ציבורית איכותית, לצד ניהול הביקושים בכלים כלכליים. לא תמיד ההחלטות בעניינים האלה פופולריות וקלות, ובהזדמנות זו אני רוצה לברך את מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, בוגרת אגף בעצמה, על הובלת מהלך קשה אך חיוני של ניהול הגודש בימים אלה ממש".

מרידור הוסיף כי "בקדנציה האחרונה נעשה רבות והושקעו תקציבים אדירים במערכות החברתיות בישראל, אולם תקצוב אינו תחליף לניהול ולהתייעלות, שהם המפתח לשיפור השירותים ולמתן שירותים רחבים בהרבה בעלות דומה. אי השוויון והעוני בישראל מושפעים רבות מאיכות השירותים הניתנים על ידי הממשלה, ומהדרך בה הם ניתנים, ועלינו להמשיך ולטפל בהם בתקציב הקרוב.

"מעבר לאלה, על הממשלה להילחם באופן מתמיד ביוקר המחייה, אך גם לקבל החלטות הדורשות הכרה במחירים שיש לשלם על מנת להפחית את יוקר המחיה בישראל. הפחתת יוקר המחיה עוברת בהכרח דרך מאבקים קשים בקבוצות לחץ השומרות על ליטרת הבשר שלהן בחלוקת המשאבים, ומקדשות את ההגנות השונות עליהן מפני תחרות בריאה ומשק פתוח".