ריאנאייר מסכמת חציון ראשון ל-2019: ההכנסות גדלו, אך הרווח נותר ללא שינוי

למרות גידול של 11% בהכנסות חברת התעופה, שהסתכמו ב-5.39 מיליארד אירו, הרווח במחצית הראשונה נותר ללא שינוי והסתכם ב-1.15 מיליארד אירו • תנועת הנוסעים גדלה במחצית השנה ב-11% ל-86 מיליון נוסעים • צופה גידול שנתי של 8% במספר הנוסעים וצמצמה את טווח תחזית הרווח

מטוס של ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק
מטוס של ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק

מספידים את חברות הלואו קוסט? דוחות המחצית הראשונה של 2019 של חברת התעופה האירית ריאנאייר מוכיחים כי המודל שלה מניב לה רווחים עצומים: החברה דיווחה על רווח של 1.15 מיליארד אירו. עם זאת, למרות גידול של 11% בהכנסות, שהסתכמו ב-5.39 מיליארד אירו, הרווח במחצית הראשונה נותר ללא שינוי.

בין הסיבות שתרמו לרווח, החברה מונה עלייה של 11% בתנועת הנוסעים ל-86 מיליון נוסעים במחצית השנה וגידול בשיעור של 1% ברווח שלה פר נוסע. למרות ירידה של 5% במחירי הכרטיסים בשל ירידה בביקוש בבריטניה ועודף היצע בגרמניה ובאוסטריה, החברה מדווחת כי בתעריפים הנמוכים של כרטיסי הטיסה שלה היא מגיעה לרווח של 5% פר נוסע, ובתעריפים היקרים יותר היא מגיעה לרווח של 16% לנוסע - הרבה מעל לממוצע העולמי.

בנוסף, החברה מציינת כי היא הצליחה לדייק במועדי הנחיתות ב-90% מטיסותיה; דיוקים מבצעיים משמעם פחות פיצויים לנוסעים וקנסות לרשויות. עוד היא מציינת פתיחה של חמישה בסיסים בנמלי תעופה בבורדו, במארסיי, בטולוז, בנמל התעופה סאות'הנד בלונדון ובברלין, ובמקביל היא נכנסה לשווקים חדשים בהם גיאורגיה וארמניה.

נתון מעניין שמפרסמת ריאנאייר משקף את הטרנספורמציה שעובר ענף התעופה: רווחי החברה משירותים נוספים שהיא מוכרת, כלומר דמי הושבה או תשלום נפרד על כבודה, זינקו ב-28% להיקף של 1.65 מיליארד אירו. ריאנאייר אף מציינת כי שיעור המשלמים על מושב מועדף או על הליך בידוק מהיר - גדל.

בדוחותיה שמה ריאנאייר דגש מיוחד על נושא איכות הסביבה, "שחשוב מאוד לנוסעים שלנו", כהגדרתה. החברה מגדירה את עצמה כחברת התעופה שמזהמת הכי פחות ביחס לחברות התעופה האירופה. הסיבה: צי המטוסים של ריאנאייר הוא הצעיר ביותר והמצויד במנועים יעילים מבחינת תצרוכת הדלק, זאת ביחד עם שיעורי התפוסה הגבוהים שלה. החברה מתחייבת להפחית את פליטת המזהמים ממטוסיה ב-10% נוספים וב-40% את הרעש.

במסגרת מדיניות סביבתית שהשיקה ריאנאייר לפני כחודשיים, היא התחייבה להפוך להיות חברה נטולת פלסטיק תוך 5 שנים. "בשעה שענף התעופה אחראי על שיעור של כ-2% מפליטות גזי החממה בעולם, כולנו חייבים לעשות מאמץ כדי להפחית את הזיהום. חברות התעופה האירופיות כבר משלמות מסי סביבה בהיקף עצום", כתבה ריאנאייר בדוחותיה, תוך שהיא מציינת כי היא עצמה שילמה מסי סביבה בהיקף של 630 מיליון אירו בשנה האחרונה.

ברשימת ההוצאות ריאנאייר ספגה עלייה של 22% בהיקף ההוצאה שלה על דלק סילוני. הגידול, בהיקף של 289 מיליון אירו, הוביל להוצאה של 1.59 מיליארד אירו בעקבות העלייה במחירי הדלק ובעקבות העלייה בתנועת המטוסים שלה. החברה מנתה ברשימת ההוצאות שלה גם עלייה בסעיף השכר לצוותיה עם הרחבת מצבת כוח-האדם והסכמים שהיא כרתה עם טייסיה (שלא היססו להשבית את החברה במסגרת התהליך). עוד היא מציינת כי עלויות התחזוקה של המטוסים שלה היוו נטל בהוצאות בעיקר לנוכח עיכוב שהיא חווה במסירת מטוסי בואינג 737 מקס שהיא הזמינה זה מכבר.

בעניין זה מתריעה החברה לנזקים של ממש עבורה. ריאנאייר נערכה לקליטת המטוסים ברבעון השני של 2019, מהלך שנדחה לחודש אפריל 2020 כשהיא צפויה לקבל 20 מטוסים - כשליש מהכמות שהיא הייתה אמורה לקבל. החברה מזהירה מפני עיכוב נוסף שיפגע ביכולת ההטסה שלה (המטוסים כוללים תוספת של 4% במספר המושבים וחיסכון של 16% בצריכת הדלק).

מה צופן העתיד מבחינת ריאנאייר? החברה מעריכה כי את השנה היא תסיים עם 153 מיליון נוסעים, עלייה של 8% לעומת השנה הקודמת, כשהיא דרוכה לא רק בעניין מסירת מטוסי הבואינג אלא גם בעניין חוסר הוודאות בנושא הברקזיט. עם זאת, בחברה זהירים בנוגע להמשך השנה ומציינים כי הם "נמנעים מהאופטימיות הלא מהימנה של חלק מהמתחרים".

בשורה התחתונה צמצמו בחברה את תחזית הרווח השנתית לאחר מסים לטווח של 800 עד 900 מיליון אירו, לעומת טווח של 750-950 מיליון אירו קודם לכן.