"טעות בשיפוט" ו"הבעיות עם אדם נוימן": מנכ"ל סופטבנק מכה על חטא אחרי הפסד של 4.7 מיליארד ד'

המנכ"ל והמייסד מסיושי סאן אמר שזו הפעם הראשונה מאז שהקים את סופטבנק לפני קרוב ל-40 שנה שהיא רושמת הפסד רבעוני כה כבד • "עצמתי את עיני בפני הרבה היבטים שליליים של אדם נוימן", הוסיף בהתייחסות ל-WeWork

מייסד סופטבנק, מאסיושי סון / צילום: רויטרס, Naoki Morita/AFLO
מייסד סופטבנק, מאסיושי סון / צילום: רויטרס, Naoki Morita/AFLO

קבוצת סופטבנק דיווחה היום (ד') לבורסה של טוקיו כי הפסידה לפחות 4.7 מיליארד דולר על ההשקעה שלה בחברת שטחי המשרדים המשותפים WeWork, ומנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן, כינה זאת "טעות בשיפוט".

סופטבנק הורידה את הערך הכולל של מניות WeWork ל-7.8 מיליארד דולר, הרבה מתחת לשווי של 47 מיליארד דולר שלפיו השקיעה בה סופטבנק בתחילת השנה, עם תוכנית הנפקה לציבור שנגנזה בסוף ספטמבר, על רקע ספקות השוק לגבי רווחיותה של החברה ותרבות הניהול שלה.

"השיפוט שלי בהשקעה הזו היה באמת גרוע. אני מתחרט עליה מבחינות רבות", אמר סאן במסיבת עיתונאים בטוקיו עם פרסום הדוחות הכספיים של סופטבנק.

הוא אמר על אדם נוימן, הישראלי לשעבר שהקים את WeWork והודח מהניהול שלה בספטמבר, כי "עצמתי את עיני בפני הרבה היבטים שליליים שלו".

ברבעון יולי-ספטמבר רשמה סופטבנק הפסד נקי של 6.4 מיליארד דולר. קרן ויז'ן שהיא שותפה בה, וגם היא השקיעה ב-WeWork, רשמה הפסד תפעול גבוה יותר, כ-9 מיליארד דולר, ששיקף הפסדים מהשקעות ב-WeWork ובחברת הנסיעות המשותפות אובר טכנולוג'יז. מניית אובר ירדה בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה שלה במאי.

סאן לא המעיט בחשיבות ההפסדים, ואמר שהם "בלגן" ו"דיו אדום מהסוג האדום ביותר". הוא אמר שזו הפעם הראשונה מאז שהקים את סופטבנק לפני קרוב ל-40 שנה שהיא רושמת הפסד רבעוני כה כבד.

בחודש שעבר ארגנה סופטבנק חבילת חילוץ בסך 9.5 מיליארד דולר ל-WeWork, בשילוב של חוב ומניות. היא מסרה שהיא לא גילמה את אפקט חבילת ההצלה הזו ברווחיה.

סאן טען היום ש-WeWork עלתה על דרך ההבראה על-ידי קיצוץ עלויות וביטול עסקים לא רווחיים. לדבריו לחברה הזו היו "נסיבות מיוחדות", אך באופן כללי סופטבנק לא תשקיע יותר כספים בחברות תיק שלה רק כדי לחלץ אותן מקשיים.

הוא הכיר בכך שכמה אנשים חושבים שסופטבנק "הלכה להציל את WeWork הטובעת על-ידי הכנסת ידיה ורגליה למדמנת בוץ".

עד סוף ספטמבר, לפני החילוץ של WeWork באוקטובר, השקיעה בה סופטבנק סך של 10.3 מיליארד דולר, מהם 6 מיליארד מחברה בת בבעלות מלאה שלה ו-4.3 מיליארד מקרן ויז'ן. ההפסד שעליו דיווחה סופטבנק היום מתייחס רק לחברה הבת.