הלחץ על שר התקשורת גובר: קרן סרצ'לייט מאיימת לסגת מהעסקה לרכישת השליטה בבזק

שר התקשורת מחכה להבהרות בסוגיית העברת השליטה בבזק מהיועצת המשפטית של משרדו, דנה נויפלד, שבעצמה נדרשת להבהרות מהיועץ המשפטי לממשלה לנוכח מעורבותה בתיק 4,000 ("וואלה-בזק")

קרן סרצ'לייט האמריקאית מאיימת לסגת מהעסקה לרכישת מניות השליטה בחברת ביקום   (השולטת בבזק ), אם השלמת העסקה לא תתבצע במועד המתוכנן. במכתב ששיגרה היום סרצ'לייט לביקום ולחברה האם, אינטרנט זהב  , מציינת הקרן כי להבנתה, אם לא יתקבל עוד היום היתר השליטה בבזק מידי שר התקשורת דודי אמסלם, הרי שהעסקה לא תוכל להיות מושלמת במועד.

במכתב מציינת סרצ'לייט, כי לפי הסכם בין הצדדים, במידה שהעסקה לא הושלמה עד ל-24 בנובמבר, רשאי כל צד בה להודיעה על ביטולה. "אנו מבינים, בהתבסס על עצתו של בא-כוחנו, כי אם היתר השליטה לא יינתן עד סיומו של יום העסקים הנוכחי, אזי השלמת העסקה לא תתבצע לפני המועד הסופי (24 בנובמבר), וזאת בשל תקופת הזמן הנדרשת להשלמת פעולות שונות בין הוצאת ההיתר הפיקוח לבין השלמת העסקה", כותבת קרן סרצ'לייט במכתבה.

לאור זאת, כותבת הקרן כי היא שומרת לעצמה את הזכות להודיע על ביטול העסקה במועד הסופי, בהנחה שהעסקה אכן לא הושלמה עד אז. יש לציין כי היתר השליטה בבזק מטעם שר התקשורת הוא האישור האחרון שנדרש לצורך השלמת העסקה, וזאת לאחר שבחודשים האחרונים השיגו הצדדים את כל האישורים הדרושים, לרבות אישורו של ביהמ"ש המחוזי בת"א.

לדברי גורם המקורב לנושא, בין מתן ההיתר ועד השלמת העסקה קיימות מספר פעולות שיש לבצען. בין היתר, נדרשת סרצ'לייט לקרוא לכסף ממשקיעי הקרן לצורך ההשקעה, ואילו חברת ביקום צריכה לפעול להנפקת מניות חדשות ואיגרות חוב, כשחברת אינטרנט זהב אמורה להעביר לביקום 120 מיליון שקל. פעולות אלה מצריכות זמן ומכאן הלחץ של סרצלייט לקבלת היתר כבר בימים הקרובים.

ביקום מחזיקה ב-26.34% ממניות חברת התקשורת בזק ומוגדרת כבעלת השליטה בה. מוקדם יותר השנה חתמו קרן סרצ'לייט ושותפה המקומי דוד פורר על הסכם לרכישת השליטה בביקום. בהמשך אף קיבלה העסקה את אישורו של ביהמ"ש המחוזי בת"א, לאחר שזכתה בתמיכתם של מחזיקי האג"ח של ביקום ושל החברה האם הנוכחית שלה, אינטרנט זהב, שנמצאת במצב של חדלות פירעון.

בתוך כך, שר התקשורת דורש הבהרות מהיועצת המשפטית של משרדו, דנה נויפלד, לאחר שלא קיבל ממנה תשובות מספקות בעניין העברת היתר השליטה בבזק, לאחר שנויפלד טענה כי אינה יכולה להשיב לשאלותיו בשל מעורבותה בתיק 4,000 (תיק "וואלה-בזק" בו נחשד רה"מ נתניהו במתן הטבות רגולטוריות בתמורה לסיקור אוהד באתר וואלה). נויפלד מצדה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והעבירה אליו את המכתב ששלח לה אמסלם.

נויפלד גם התבקשה על ידי ראש המטה של אמסלם, עו"ד יפית בן עטר-יונה, לפנות ליועץ מנדלבליט על מנת לקבל הבהרות, היות ועל פי כתב החשדות בתיק 4000 ייתכן כי גם השר עלול לבצע לכאורה פעולות שמעניקות הטבות שלטוניות בעסקת המכירה הנוכחית (של העברת היתר השליטה בבזק לקרן סרצ'לייט).

"עד שיש רוכשת - נתקלת בהתנהלות חובבנית"

אתמול שלח מנכ"ל ביקום, עמי ברלב, מכתב לשר התקשורת ובו קריאה לחתום בדחיפות על העסקה למכירת מניות השליטה בחברה לקבוצת סרצ'לייט-פורר. הוא ציין כי למיטב ידיעתו, אישר הדרג המקצועי במשרד התקשורת את טיוטת היתר השליטה לרוכשת, והיא הונחה לחתימתו של השר.

יש להדגיש כי בכל הקשור למתן היתרי שליטה בחברות תקשורת בישראל, הרי שאישור מטעם הדרג המקצועי משמעו הסכמה לעסקה גם מצדה של מערכת הביטחון הישראלית. למרות זאת, כותב ברלב כי "חברתנו הופתעה והוטרדה ביותר נוכח פרסומים בתקשורת לפיהם כבוד השר שוקל שלא לחתום על היתר השליטה, אם היועץ המשפטי לממשלה לא יאשר לו". ברלב מדגיש כי שאלת החתימה של השר אמסלם על ההיתר היא שאלה עובדתית של ניגוד עניינים.

לדברי ברלב, אם אין לשר קרבה עסקית, חברית או משפחתית, לקרן הגידור האמריקאית סרצ'לייט או למשפחת פורר, אין כל סיבה שלא יחתום על היתר השליטה או שיעכב את חתימתו. "זו שאלה שהתשובה לה נמצאת אצל השר בלבד ולא אצל היועמ"ש", נאמר במכתב לשר אמסלם.

"אם העסקה לא תצא אל הפועל, צפויים הכספים לעיל להיקלע לסחרור פיננסי חסר תקדים ולמחוק לציבור הישראלי מיליארדי שקלים", הזהיר ברלב במכתבו. "מעבר לכך, עיכובה של העסקה עשוי לגרום לטלטלה פיננסית באחת מחברות התקשורת הגדולות בישראל, ולגרום נזק לשוק התקשורת, לציבור ולצרכני שירותי התקשורת בישראל", כתב ברלב.

בשנתיים האחרונות נקלעו אינטרנט זהב והחברה האם לשעבר, יורוקום תקשורת, לסחרור פיננסי שהוביל אותן להליכי חדלות פירעון. סחרור זה איים גם על ביקום ואף על החברה העסקית שבתחתית הפירמידה, בזק, שחוותה בעצמה קשיים עסקיים גדולים ומורכבים.

לדברי ברלב, הליכי חדלות פירעון אלו מעמידים בסכנה חוב ציבורי עצום של כ-3 מיליארד שקל, שניטל על ידי חברות הקבוצה ושמוחזק ברובו בידי קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות הנאמנות ומשקיעים פרטיים שונים. הצעת הרכישה מצד קבוצת סרצ'לייט-פורר אושרה לכן כהסדר כולל לחובותיהן של אינטרנט זהב וביקום, ומשום כך אושרה גם בידי ביהמ"ש המחוזי בת"א.

במסגרת העסקה בין הצדדים, סוכם כי סרצ'לייט ופורר ירכשו את מניות השליטה בביקום (52%) מידי אינטרנט זהב, ובמקביל יזרימו הון לביקום כנגד הקצאת מניות נוספות. בסה"כ צפויים הרוכשים להשקיע סכום של 485 מיליון שקל ברכישת השליטה בביקום, ודרכה להפוך לבעלי השליטה בחברת בזק.

לדברי ברלב, הליכי חדלות פירעון אלו מעמידים בסכנה חוב ציבורי עצום של כ-3 מיליארד שקל, שניטל על ידי חברות הקבוצה ושמוחזק ברובו בידי קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות הנאמנות ומשקיעים פרטיים שונים. הצעת הרכישה מצד קבוצת סרצ'לייט-פורר אושרה לכן כהסדר כולל לחובותיהן של אינטרנט זהב וביקום, ומשום כך אושרה גם בידי ביהמ"ש המחוזי בת"א.

בכיר בשוק ההון המקורב לעסקה אמר היום ל"גלובס" כי "אחרי שנים של 'מוכרים בלבד' בשוק התקשורת בישראל, מגיעה קרן פרייבט אקוויטי מובילה עם רצון אמיתי להשקיע בשוק, והיא נאלצת להתמודד עם התנהלות חובבנית של השר ופמלייתו". 

על פי הערכות במשרד התקשורת מנדלבליט יתייחס לבקשות אמסלם בימים הקרובים.