להתראות בחירות שלישיות, שלום ממשלת אחדות: מה גרם לשינוי תודעתי בצמרת כחול לבן

על רקע ההתרחשויות במהלך השבוע האחרון, כל הז'יטונים מונחים כרגע על הקמתה של ממשלת אחדות ולא על בחירות שלישיות • המידע הביטחוני שנחשף בפני גנץ וחלק מחבריו היה מהגורמים שהובילו את כחול לבן לחשיבה מחודשת • פרשנות

בני גנץ לוחץ את היד לבנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-22 / צילום: אלי מנדלבאום, דוברות הכנסת
בני גנץ לוחץ את היד לבנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-22 / צילום: אלי מנדלבאום, דוברות הכנסת

הכנתי כובע מתאים לאכול, אבל בניגוד מוחלט למה שחשבתי בתחילת השבוע הפוליטי הזה, אני שם את כל הז'יטונים של על הקמתה של ממשלת אחדות ולא על בחירות שלישיות.

עד יום ראשון העמדה ההפוכה הייתה מוצקה, המידע מכל הכיוונים הצביעו על מבוי סתום, פגישות המשא ומתן הרשמיות היו מאולצות ואפילו על פרסום הודעות הסיום הלקוניות לא הצליחו בכל המקרים להסכים. שאלות שהפניתי למקורות בכמה מפלגות לא העלו דבר זולת האשמת הצד השני בכך שהוא לא מוכן להתגמש. נאומו התקיף של בני גנץ בעצרת לזכרו של רבין וההאשמה הכמעט ישירה של אינטרסים אישיים משפטיים כגורם למבוי הסתום, הביאו אותי אז למסקנה כי באמת שאין סיכוי והתחלתי להתכונן נפשית לסבב שלישי. אבל אז החל המפנה.

ביום שני בצהריים התקבלו במכשירים החכמים של הכתבים שתי הודעות, האחת אחר השניה ובשתיהן בשורת ביטול ישיבות הסיעה, הראשונה מכחול לבן והשניה מהליכוד. כמה דקות אחר כך וישראל ביתנו של ליברמן הודיעה כי הישיבה תתקיים אבל בניגוד למתוכנן תיסגר לתקשורת. החיישנים החלו לקלוט אותות חזקים יותר מאמירות של הפוליטיקאים בראיונות. בדיקות טלפוניות עם כמה מהם העלו שתיקות מוזרות ואני צייצתי את תחושת הבטן: "משהו רציני קורה מאחורי הקלעים בזירה הפוליטית, בינתיים רק רמזים מפה ומשם, לא מספיק מידע מבוסס. אבל משהו קורה. יותר מדי גורמים פוליטיים שותקים לי בטלפון".

לא עבר זמן רב ועל הקו פוליטיקאי בכיר שמזמן לא דיבר איתי. הוא הודה שקרא את הציוץ ושאל בחיוך "איך אפשר לעזור". התשובות שנתן לי היו הליד הראשון המשמעותי שגם כיוון אותי למתווכים. הפיצוח לא היה קל אבל בסוף קיבלתי מידע מספיק אמין לצאת איתו לבעלי העניין, בליכוד ובכחול לבן. המקורב הרביעי בכל צד היה זה שסיפק את הסחורה עם עוד כמה פרטים על המגעים ובעיקר על ההסכמות. השאילתות הרשמיות לדוברים לא נענו בהכחשה גורפת כפי שציפיתי, בכחול לבן אמרו "מן הסתם לא מגיבים למגעים לא רשמיים...", שזה בעגה שלנו, סחתיין על הגילוי, לך תשלים פרטים עם המקורות שלך. ואת הפאנצ' נתן אחד מבכירי הפוליטיקאים שאמר לי בכנות ובשכנוע עמוק, "המצב באמת מאוד מאוד מאתגר, בעיקר ביטחונית וגם כלכלית, עוד בחירות יביאו למשבר אמיתי ולהידרדרות ביטחונית מסוכנת, בלי שמץ ציניות, אנחנו לא יכולים להרשות את זה, ולא יהיו בחירות שלישיות".

המידע הביטחוני שנחשף בפני גנץ וחלק מחבריו היה מהגורמים לשכנוע הזה, ולצידו דוח כלכלי שקיבלו בכחול לבן על מצב המשק. הכל טוב ויפה שאלתי אבל איך? מה הנוסחה? השורה התחתונה של התשובות הייתה, התגברנו על הבעיה העיקרית, גם השנייה בדרך לפתרון, כל היתר מסובכות פחות.

הראשונה היא סוגיית מי יהיה ראש ממשלה ראשון וכפי שכבר כתבתי השבוע מתווה הנבצרות של הנשיא הוא הנוסחה, כאשר בכחול לבן מדגישים כי לפי מתווה זה בני גנץ יהיה ראש הממשלה במשך כמעט כל הקדנציה, בשל הנבצרות של נתניהו. הבעיה השנייה היא הגוש, והנוסחה שהוצעה הייתה שלקואליציה יצורפו רק המפלגות שיסכימו לכל מה שיסכם בין ראשי הליכוד למנהיגי כחול לבן. כדי להרגיעם דובר על שנה ללא חקיקה בנושאים הרגישים, ועדות משותפות ועוד.