האקזיט הפיננסי של משפחת שנידמן: מימון ישיר מתקרבת לבורסה לפי שווי של מעל מיליארד שקל

ההנפקה המתוכננת של חברת האשראי הצרכני תבוצע בדרך של הצעת מכר של בעלת השליטה, חברת ביטוח ישיר • ההנפקה תצטרף לארבע הצעות מכר פיננסיות מהשנה האחרונה, בהן שילם הציבור כ-2.4 מיליארד שקל עבור מניות בישראכרט, אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שב"א והבורסה בת"א

מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף  / צילום: מימון ישיר
מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף / צילום: מימון ישיר

לאחר ציפייה ארוכה, הנפקת מימון ישיר, חברת האשראי הצרכני שהקימה משפחת שנידמן, יוצאת לדרך. ביום חמישי הגישה החברה, בניהולו של ערן וולף, טיוטת תשקיף לרשות ני"ע. היקף ומחיר ההנפקה טרם סוכמו והיא תבוצע באמצעות הצעת מכר של בעלת השליטה, חברת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן ואולי גם של שותפת המיעוט אלטשולר שחם גמל ופנסיה.

בסוף 2018 הוערך שווי מימון ישיר בדוחות ביטוח ישיר בכ-830 מיליון שקל. לאחר שאת המחצית הראשונה של 2019 סיימה ברווח נקי של 73.5 מיליון שקל (גידול של 44% ביחס למחצית המקבילה), סביר להניח כי השווי לפיו יבקשו בעלי החברה לבצע את הצעת המכר יעמוד על יותר ממיליארד שקל.

ב-2019 כבר בוצעו בהצעת מכר הנפקותיהם של ארבעה גופים פיננסיים: ישראכרט, אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שב"א והבורסה לניירות ערך עצמה. בהצעות המכר האמורות לקחו חלק בעלי המניות שהנפיקו את מניותיהם לציבור תמורת סך כולל של כ-2.4 מיליארד שקל, כשההנפקה של מימון ישיר תוסיף לסכום זה עוד כמה מאות מיליוני שקלים.

גל הצעות מכר של גופים פיננסיים בת"א
 גל הצעות מכר של גופים פיננסיים בת"א

הנפקת מימון ישיר מתאפשרת לאחר שחברת ההחזקות צור שמיר, שדרכה שולטת משפחת שנידמן בביטוח ישיר (ובמימון ישיר), נמחקה לאחרונה מהמסחר בבורסה בת"א. בעקבות המחיקה, עומדת עתה הקבוצה בהוראות חוק הריכוזיות - שמתיר רק שתי קומות בקבוצה ציבורית. כך, אם וכאשר תונפק מימון ישיר יהיו בקבוצה רק שתי קומות (כמו היום: צור שמיר למעלה ומתחתיה - בקומה אחת - חברת הביטוח הישיר איי.די.איי, חברת הנדל"ן המניב אדגר ומימון ישיר).

עיקר הפעילות של מימון ישיר, שוולף ייסד ומנהל בהצלחה רבה מאז קמה, הוא מתן הלוואות לרכישת כלי רכב כאשר מדובר בחברה רווחית מאוד שמציגה צמיחה עקבית בפעילותה. סך ההכנסות של חברת האשראי הצרכני במחצית הראשונה של השנה עמדו על כ-318 מיליון שקל, גידול של כ-16% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. מאז הקמתה ועד לסוף המחצית הראשונה העמידה החברה אשראי צרכני בהיקף כולל של כ-11 מיליארד שקל.

במצגת שפרסמה מוקדם יותר השנה הגדירה את עצמה כ"חברת האשראי הצרכני שאינה בנק הגדולה ביותר בישראל", תוך שהעריכה כי בשקלול המערכת הבנקאית היא השחקן החמישי בגודלו בישראל, אחרי ארבעת הבנקים הגדולים, בהיקף של העמדת ושיווק הלוואות צרכניות חדשות. מימון ישיר נמצאת בבעלות ביטוח ישיר שמחזיקה ב-81% ממניותיה, כאשר אלטשולר שחם גמל ופנסיה מחזיקה ביתרה.