נתניהו: "האולטימטום הוא לליכוד בלבד. ליברמן חותר לממשלת מיעוט שמאל"

בדבריו בפתח ישיבת הממשלה, אמר נתניהו כי ליברמן דורש לפסול מהקואליציה רק את המפלגות החרדיות ואת ימינה, אך לא דורש את פסילת הרשימה המשותפת • ליברמן צפוי להיפגש עם גנץ ונתניהו בימים הקרובים • אושר מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי האולטימטום שהציב אמש אביגדור ליברמן לראשי הליכוד וכחול לבן בעניין ממשלת האחדות, מופנה למעשה רק לליכוד. בדבריו בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי ליברמן דורש לפסול מהקואליציה רק את המפלגות החרדיות ואת ימינה אבל לא מציב תנאי דומה לכחול לבן לפסילת הרשימה המשותפת.

 

נתניהו ציטט מדברי ליברמן בשבועות האחרונים ולפיהם "הרשימה המשותפת היא גיס חמישי המנסה להרוס אותנו מבפנים... אויב . איפה שהם יהיו אנחנו בצד השני". אחר כך ציטט נתניהו מעיתון "הארץ" על פגישה בין חבר הכנסת אוסמה סעדי מהמשותפת עם ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו בשבוע שעבר. בשל כך אמר נתניהו: "נראה שמדובר בהצגה. נראה שאביגדור ליברמן מתואם בפרטי פרטים עם הרשימה המשותפת וכחול לבן לכן האולטימטום לליכוד בלבד... לכן ברגע זה ליברמן חותר להקים ממשלת מיעוט של השמאל עם המשותפת שתהיה תלויה באחמד טיבי ואיימן עודה, המפתח יהיה בידיהם, תחשבו איך ממשלה כזו תתפקד. זה התרחיש המסוכן ביותר למדינה". עם זאת, אמר כי הוא מוכן להיפגש עם ליברמן השבוע וכי הוא מצפה לשמוע ממנו שהוא מתנגד לממשלה שתקום בקולותיהם של טיבי ועודה ותהיה תלויה בהם. הוא חזר על עמדתו ולפיה אין צורך אמיתי בבחירות נוספות, ואפשר להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה כפי שהציע הנשיא ריבלין.

שר החינוך רפי פרץ מתח גם הוא ביקורת על האולטימטום של ליברמן באומרו "חורה לי שליברמן ממשיך לפסול ציבורים שלמים. אין אחדות אמיתית אם דוחים את מפלגות הציונות הדתית והחרדים".

התגובה הראשונה מהרשימה המשותפת הגיעה מחבר הכנסת עופר כסף שלדבריו "אין תסריט שבו תתמוך המשותפת בממשלה שבה חבר ליברמן. ליברמן מגדולי הגזענים שהיו כאן, מי שמכנה את האזרחים הערבים 'אויבים' ואת היהודים הדמוקרטים 'גיס חמישי'. ליברמן הוא זה שהחל בהסתה נגד חד"ש והמשותפת בכנותו אותנו 'טרוריסטים', והיה זה שביקש לפסול אותי מהתמודדות לכנסת. ליברמן - נייט!".

בינתיים פנה ליברמן ללשכותיהם של בני גנץ ונתניהו לתיאום פגישה בימים הקרובים. בד בבד הוא יפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין התומך העיקרי בממשלת האחדות, ביום רביעי.

רק גלנט התנגד למינוי בנט לשר הביטחון

נתניהו ציין בתחילת דבריו את יום השנה ה-24 לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, רצח שהגדיר "פצע דורות לעמנו ולמדינתנו". נתניהו הכריז עוד כי ישראל תשתתף בכנס אקספו 2020 שיתקיים בדובאי. לדבריו זהו "מהלך המשקף את התקדמות הנורמליזציה עם מדינות ערב. יש יחסים מתקדמים עם לפחות חצי תריסר מדינות כאלה בזכות המדיניות שאנו מובילים, זה יביא ליחסי שלום, זה ייקח זמן אבל זה יגיע".

נתניהו הודה לשר החקלאות המתפטר אורי אריאל על שירותו המסור וארוך השנים, והודיע כי מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון יובא לאישור הממשלה בישיבה הנוכחית - מינוי שאכן אושר בההצבעה לאחר מכן, כאשר היחיד שהתנגד היה יואב גלנט. "ישראל נמצאת בתקופה ביטחונית מורכבת ורגישה. המינוי הזה אינו משרת את בטחון המדינה ולכן אצביע נגדו. אמשיך לעשות כמיטב יכולתי, כדי לסייע בידי ראש הממשלה והמערכת הבטחונית כדי לשמור על בטחון ישראל", אמר גלנט בישיבה. 

דברי בנט לאחר אישור מינויו לשר הביטחון: "מתוך תחושת אחריות עמוקה לביטחון מדינת ישראל, נעניתי ביום שישי לבקשתו של ראש הממשלה נתניהו לשרת כשר הביטחון. יש לי אמון מלא במערכת הביטחון, בלוחמי צה"ל ובמפקדיו, ובראשם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי. כל חיי לחמתי למען ביטחון ישראל, בכל תחנות חיי - בסיירת מטכ"ל, ביחידת מגלן, בקבינט המדיני-ביטחוני ובכל תפקיד ציבורי. אני מודה לראש הממשלה נתניהו על האמון שנתן בי. אפעל עמו יד ביד למען ביטחון ישראל".