חקירה נגד חברת מדי המים שארד רכשה באיטליה בחשד לעבירות בתחום ההגבלים העסקיים

אשתקד השלימה החברה הקיבוצית רכישה של כ-60% ממניות ווטרטק האיטלקית תמורת קרוב ל-70 מיליון שקל • ארד נסחרת בשווי שיא של 1.3 מיליארד שקל

מדדי מים של ארד / צילום: רויטרס
מדדי מים של ארד / צילום: רויטרס

כשנה לאחר שיצרנית מדי המים ארד  השלימה את רכישת השליטה בחברה האיטלקית ווטרטק (Watertech) הפועלת בענף, כעת נודע כי נגד החברה הבת נפתחה חקירה של רשות התחרות האיטלקית (Competition and Marketing Authority), יחד עם שלוש חברות נוספות הפועלות בשוק מדידת המים באיטליה.

החשדות, לפי העדכון שפרסמה הבוקר ארד בנושא, הן "בגין חשד לעבירות בתחום ההגבלים העסקיים, שהתבצעו החל לפחות משנת 2015". מעבר לכך החברה לא פירטה. העדכון הנוכחי מגיע לאחר שבחודש אוקטובר 2018 השלימה ארד רכישה כ-60% ממניותיה של ווטרטק תמורת קרוב ל-70 מיליון שקל (16 מיליון אירו). ווטרטק, שנוסדה ב-1998, עוסקת בפיתוח, ייצור והפצת ציוד לקריאת מדי מים באיטליה ובשווקים נוספים, ובדוחותיה של ארד לסיכום שנת 2018 היא העריכה כי נתח השוק שלה בשוק האיטלקי עומד על כ-30%.

ארד, שבשליטת הקיבוצים דליה ורמות מנשה, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי מדידת מים בארץ ובעולם, ומחלקת את פעילותה לשני תחומים - פיתוח ושיווק מערכת תקשורת ממוחשבת לקריאה מרחוק - AMR/AMI, המשולבת במדי המים שהיא מייצרת, ותחום המוצרים המכניים (ללא יישומי AMR/AMI), לתכנון ושיווק מוצרים למדידת מים ונוזלים אחרים. מניית החברה זינקה בקרוב ל-40% מתחילת השנה, והיא נסחרת סביב רמת שיא, המשקפת לחברה שווי של כ-1.3 מיליארד שקל.

במסגרת ההסכם שנחתם בין ארד לבין בעלת השליטה בווטרטק, משפחת פארודי, לשני הצדדים יש אופציה (מכר ורכש) להשלים עסקה עבור יתרת מניות החברה האיטלקית, הניתנת למימוש בשנת 2022, בתמורה שתיגזר מתוצאותיה של ווטרטק.  

זכייה במכרז בהיקף 11 מיליון אירו

בעדכון נוסף שפרסמה הבוקר ארד בעניין החברה הבת, היא עדכנה על זכייתה במכרז, כאחד מארבעה ספקים, לאספקת מודדי גז חכמים (מודדי גז עם תקשורת) לחברת הפצת הגז הגדולה באיטליה (Italgas), בהיקף כספי המוערך בכ-11 מיליון אירו.

בארד העריכו כי אספקת מודדי הגז של ווטרטק תתחיל ברבעון הראשון של שנת 2020 ותסתיים כשנה לאחר מכן, והוסיפו כי מימוש המכרז כפוף בין היתר לחתימה על הסכם מפורט בין ווטרטק לבין חברת הפצת הגז האיטלקית. הזכייה הנוכחית מגיעה לאחר שבחודש פברואר האחרון זכתה ווטרטק במכרז דומה של חברת הפצת הגז האיטלקית בהיקף כספי של כ-9 מיליון אירו, ומועדי אספקת המערכות במקרה זה נקבעו בין הרבעון השלישי של השנה הנוכחי עד הרבעון הראשון של השנה הבאה.

תוצאותיה הכספיות של ווטרטק אוחדו לראשונה בדוחות ארד לרבעון הרביעי של 2018, ובמחצית הראשונה של השנה הנוכחית היא הציגה הכנסות של קרוב ל-16 מיליון דולר מהחברה הבת. בתמיכת פעילותה של ווטרטק, הכנסותיה של ארד למחצית השנה צמחו ב-25% ל-120 מיליון דולר, והרווח הגולמי והתפעולי השתפרו גם הם, אולם שיעורם מהמכירות נשחק. בדרך לשורה התחתונה ארד הציגה גם עלייה בהוצאות המימון שלה, בעיקר בהשפעת תקן החשבונאות החדש הקשור לחכירה (16IFRS), כך שהרווח הנקי שלה למחצית השנה השתפר ב-4% והתקרב ל-10 מיליון דולר.